Zo maak en verkoop je je eerste digitale product

Wil je digitale producten gaan verkopen? In dit stappenplan leg ik precies uit hoe je een succesvol digitaal product maakt en hoe je het vervolgens kunt promoten.

Wil je digitale producten gaan verkopen? In dit stappenplan leg ik precies uit hoe je een succesvol digitaal product maakt en hoe je het vervolgens kunt promoten.
Wil je digitale producten gaan verkopen? In dit stappenplan leg ik precies uit hoe je een succesvol digitaal product maakt en hoe je het vervolgens kunt promoten.

Toen ik mijn eerste digitale product – mijn ebook Groeien met Pinterest – ging maken, had ik geen idee hoe ik het moest aanpakken en waar ik moest beginnen. Je kunt je wel voorstellen dat het daardoor niet geheel vlekkeloos verliep. En om jullie al die ellende te besparen, heb ik gemaakt wat ik zelf zo graag had gehad toen ik mijn eerste digitale product maakte; een handig stappenplan waarin ik precies uitleg welke stappen je moet zetten om een succesvol digitaal product te maken.

VOOR HET MAKEN VAN JE PRODUCT

1. Bedenk wat je aanbod wordt
En hiermee bedoel ik niet welk product je gaat maken, maar hoe je dit product in de markt gaat zetten. Welk probleem van je doelgroep ga je oplossen? Welk resultaat beloof je? Waarom hebben mensen dit nodig en waarom moeten ze hiervoor bij jou zijn?

Een auto kan worden gepromoot als een praktisch middel of van A naar B te komen, maar ook als een luxeproduct dat alleen voor de allerrijksten beschikbaar is. Het is dus belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt hoe je je product gaat aanbieden en in de markt gaat zetten.

Wanneer je daar over nadenkt, moet je ook altijd je doelgroep in gedachten houden. Welk aanbod is het aantrekkelijkst voor hun? Voor welk resultaat zijn zij bereid te betalen?

2. Bedenk welk product je gaat creëren
Wanneer je een digitaal product wilt maken, heb je meerder opties. De bekendste zijn ebooks, cursussen, templates, werkboeken, printables, masterclasses (live of opgenomen) en workshops (live of opgenomen).

Ik raad aan om niet meteen te beginnen met een online cursus met 10 modules waar je maanden aan moet werken; het maken van je eerste product is al moeilijk zat en dit zal je alleen maar ontmoedigen. Begin klein, bijvoorbeeld met het schrijven van een ebook of het opnemen van een masterclass.

Houd bij het kiezen van het soort product ook rekening met het budget van je doelgroep. Online cursussen zijn over het algemeen een stuk duurder dan bijvoorbeeld een ebook of een planner. Wanneer je je richt op studenten of alleenstaande moeders, kun je je dus beter focussen op kleinere, betaalbare producten. Een wijnexpert kan daarentegen prima een 299 euro cursus voor wijnliefhebbers maken, aangezien zijn doelgroep voor een groot deel uit mensen met een hoog inkomen bestaat.

3. Valideer je product
Dit houdt in dat je eerst bij je volgers en lezers navraagt of ze wel op het product zitten te wachten. Het is natuurlijk zonde om maanden aan een product te werken om er vervolgens achter te komen dat niemand er behoefte aan heeft. Je kunt je product valideren door een survey te sturen of het via e-mail of social media aan je volgers te vragen, maar je kunt bijvoorbeeld ook een aantal artikelen over het onderwerp schrijven en kijken of die goed gelezen worden.

Extra: zorg ervoor dat je een e-maillijst aan het opbouwen bent (zie punt 11)

TIJDENS HET MAKEN VAN JE PRODUCT

4. Plan je product
Ik raad aan om te beginnen met het maken van een inhoudsopgave. Het hoeft niet meteen perfect te zijn – je kunt het later altijd weer wijzigen – maar door een globale opzet te maken en alle onderwerpen onder elkaar te zetten, zie je vaak al snel welke onderwerpen goed bij elkaar passen en hoe je het product het beste kunt indelen en opbouwen. Dan hoef je het vervolgens “alleen” nog maar in te vullen.

5. Bedenk een duidelijke titel
Er is niets mis met een slimme/grappige/exotische titel, zolang het maar duidelijk maakt waar het product over gaat. Je publiek moet meteen bij het lezen van de titel weten wat ze kunnen verwachten, dus als je moet kiezen tussen grappig of duidelijk, raad ik aan om altijd voor duidelijk te gaan.

6. Maak het jezelf niet te moeilijk
Je hoeft je product echt niet vol te proppen met fancy illustraties of ingewikkelde grafieken. Het mag uiteraard, maar wanneer je hier geen verstand van hebt, maak het jezelf dan niet te moeilijk en verduidelijk bepaalde zaken gewoon op een andere manier. Het belangrijkste is dat mensen de boodschap snappen; niet dat je er een adembenemend kunstwerk van maakt.

7. Maak je publiek enthousiast
Hier ging het bij mij verkeerd. Ik maakte een ebook en vervolgens lanceerde ik het – zonder mijn volgers ook maar één keer te vertellen dat er iets aankwam. En omdat ik ze van te voren niet had “opgewarmd” en enthousiast had gemaakt, vielen de verkopen de eerste dag nogal tegen.

Zorg er daarom voor dat je je volgers en lezers van te voren vertelt over het product dat je aan het creëren bent. Maak ze enthousiast en opgewonden over de fantastische content die je aan het maken bent en tease ze bijvoorbeeld met sneakpeeks of behind the scenes.

8. Benadruk het resultaat
Mensen betalen niet voor een product; mensen betalen voor het resultaat. Denk daarom goed na over de resultaten die mensen kunnen verwachten nadat ze jouw product hebben gekocht en leg daar vervolgens de focus op.

Wanneer ik mijn ebook Groeien met Pinterest promoot, vertel ik niet welke onderdelen ik allemaal behandel, maar benadruk ik dat mensen met de strategieën in het ebook tienduizenden bezoekers per maand naar hun website kunnen trekken (= resultaat als je het ebook koopt).

9. Maak een bonus
Mensen zijn sneller geneigd een product te kopen als er een bonus bij zit. En dat hoeft helemaal niet groot te zijn; een planner, een template, een kort ebook of een gratis masterclass kosten helemaal niet zoveel werk om te maken, maar kunnen mensen wel net dat laatste zetje geven om het product te kopen.

10. Wees lief voor jezelf
Blijf in gedachten houden dat je zelf vaak veel kritischer bent dan de mensen die het product gaan kopen. Ik bleef de verkoop van mijn ebook maar uitstellen, omdat het voor mijn gevoel steeds niet goed genoeg was. Daarnaast was ik ontzettend bang dat het een grote flop zou worden en dat welgeteld niemand het zou kopen.

En dat is ook niet gek – het was mijn eerste product, het hele proces was nieuw voor me en ik vond het allemaal gewoon retespannend. En dat zal jij straks ook ervaren als jij je eerste product gaat maken. Maar beloof me dat je je niet laat tegenhouden door perfectionisme, twijfels of angsten. Ga er gewoon voor, dwing jezelf om die mails uit te sturen en als het de eerste keer niet uitpakt zoals je hoopt, dan probeer je het daarna gewoon nog een keer.

NA HET MAKEN VAN JE PRODUCT

11. Maak pre-launch content
De meest succesvolle en effectieve manier om mensen te bereiken en je producten te promoten, is e-mailmarketing. Maar je kunt niet zomaar een mailtje sturen waarin je vertelt dat je een product hebt gemaakt en dat mensen het nu kunnen kopen. Nou ja, het kan wel, maar echt succesvol zal het niet zijn. Om ervoor te zorgen dat mensen je product zonder enige twijfel willen kopen, moet je ze opwarmen met “pre-launch content”.

Pre-launch content is content die raakvlakken heeft met het product dat je gaat aanbieden en dat je gratis aan mensen aanbiedt vóórdat je je product promoot. Dit kan bijvoorbeeld een challenge, een webinar of een gratis e-mailcursus zijn.

Om mijn ebook Groeien met Pinterest te promoten, had ik een gratis e-mailcursus gemaakt over hoe je via Pinterest meer bezoekers naar je website kunt trekken. Ik deel daarin veel waardevolle informatie en aan het einde van de cursus verwijs ik naar mijn ebook. Omdat mensen door de cursus hebben kunnen zien dat ik daadwerkelijk veel van Pinterest weet en er fantastische resultaten mee heb behaald, zijn ze sneller geneigd om het ebook te kopen.

12. Zorg voor een deadline
Mensen moeten een beetje druk voelen om te kopen. Zorg daarom voor urgentie. Dit kun je onder meer doen door het product maar tijdelijk te verkopen, door de prijs tijdelijk te verlagen of door aan te geven dat mensen alleen de bonus ontvangen als ze het product bijvoorbeeld binnen vijf dagen aanschaffen.

13. Wees niet bang om wéér een bericht te sturen
De meeste mensen kopen niet meteen en hebben wat extra aansporing nodig. Wees dus niet bang om meerdere berichten te sturen waarin je je product promoot. En dat betekent echt niet meteen dat je “te salesy” bent. Zeker niet als je in je e-mails bijvoorbeeld testimonials deelt, veelgestelde vragen beantwoordt of nog eens benadrukt wat het mensen gaat opleveren.

14. Automatiseer je verkopen
Wanneer je je product na de lancering wilt blijven verkopen, is het slim om het hele proces automatiseren. Op die manier kun je er geld aan blijven verdienen zonder dat je er nog naar om hoeft te kijken. Voor mijn ebook over Pinterest doe ik het op deze manier:
> Ik gebruik Pinterest om mensen naar mijn artikelen over Pinterest te trekken, waarin ik weer verwijs naar mijn gratis cursus over Pinterest.
> Mensen melden zich aan voor de gratis cursus en ontvangen automatisch alle e-mails.
> Mensen worden in de e-mails automatisch een aantal keer verwezen naar mijn ebook.
> Mensen kopen mijn ebook en ontvangen het vervolgens automatisch in hun inbox.
> Aan het begin van elke maand krijg ik het verdiende geld automatisch op mijn bankrekening gestort.

Lees ook: De strategie die ik gebruik om mijn ebook (passief!) te verkopen

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

One thought on “Zo maak en verkoop je je eerste digitale product

  1. Hoi Tarinda,
    Ik volg je al een tijdje. Je maakt inspirende posts. Mijn vraag is hoe lang ben je al met digitaledromers bezig? Doe je het helemaal zelf? En heb je daarnaadt nog ander inkomen nodig?

    Suc6 met alles
    Liefs, Anke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.