Google Analytics voor beginners

Ik krijg regelmatig vragen van bloggers over Google Analytics. De meesten kijken eens per maand naar hun bezoekersaantallen en pageviews, maar hebben verder geen flauw idee wat alle cijfers betekenen en wat ze met die statistieken kunnen doen. En dat is zo jammer, want Google Analytics kan je écht helpen om je blog te laten groeien en beter en effectiever te bloggen.

En daarom behandel ik vandaag de basisprincipes van Google Analytics en laat ik zien met welke gegevens je op z’n minst aan de slag moet als blogger. Maar eerst kijken we naar wat Google Analytics precies is.

WAT IS GOOGLE ANALYTICS?

Google Analytics is een online dienst van Google die statistieken van je website verzamelt, zoals het aantal unieke bezoekers en via welk medium mensen je website bezoeken. Deze statistieken zijn heel uitgebreid en worden gesorteerd op onderwerp, zoals Doelgroep en Gedrag. Aan de hand van de statistieken kun je onder andere het gedrag van je bezoekers en de populariteit van je artikelen bijhouden en daar je strategie op aanpassen.

De meeste bloggers gebruiken Google Analytics om het aantal unieke bezoekers en het aantal paginaweergaven per maand bij te houden. Daar is deze tool inderdaad heel handig voor, maar zoals ik al zei, zijn er zoveel meer opties die de moeite waard zijn. Daarom deel ik wat de overige (basis)gegevens betekenen en wat je er eventueel mee kunt.

DOELGROEPOVERZICHT

Wanneer je inlogt, is het doelgroepoverzicht het eerste wat je ziet. Dit onderdeel laat alle statistieken over je doelgroep zien. Hieronder leg ik één voor één de subonderdelen uit.

Google Analytics voor beginners

DATUM

Standaard worden de statistieken van de afgelopen 30 dagen weergegeven, maar je kunt ook de statistieken van een bepaalde dag, maand of week opzoeken. Dit doe je door rechtsboven de datum aan te passen (waar nu 1 dec – 26 dec staat).

SESSIES

Het aantal sessies laat het aantal mensen zien dat je website heeft bezocht. Elke keer dat iemand op je site belandt, is een nieuwe sessie – ongeacht of ze in dezelfde periode al eerder op je website zijn geweest. Als jij in één maand 14 keer mijn website bezoekt, zijn dat dus 14 sessies voor die maand.

GEBRUIKERS

Dit is het aantal unieke bezoekers dat je website heeft bezocht. Wanneer iemand meerdere keren per maand mijn website bezoekt, wordt dat als één unieke gebruiker gezien. Dus ook al kijk jij elke dag op mijn website, je wordt als één gebruiker gezien.

PAGINAWEERGAVEN

Dit onderdeel laat zien hoeveel pagina’s (homepage, berichten, about etc.) er die maand zijn bezocht. Wanneer iemand alleen een bepaald artikel leest en dan weer je site verlaat, is dat 1 paginaweergave. Maar klikt diezelfde persoon door naar andere artikelen, dan zou het je zomaar 8, 15 of 30 paginaweergaven kunnen opleveren.

Als blogger wil je natuurlijk dat je bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven hangen en zoveel mogelijk artikelen lezen en/of producten aanschaffen. In dit artikel deel ik tips om je paginaweergaven te verhogen.

PAGINA’S/SESSIES

Dit getal laat zien hoeveel pagina’s er gemiddeld per sessie bekeken worden. Hoe hoger dit getal, hoe beter. Een hoog getal betekent namelijk dat je bezoekers niet meteen wegklikken als ze je artikel gelezen hebben, maar dat ze graag rond blijven hangen en meer van je lezen.

GEM. SESSIEDUUR

Dit is de tijd dat je bezoekers gemiddeld op je website blijven. En ook hier geldt weer: hoe hoger, hoe beter. Dat betekent namelijk dat ze de tijd nemen om je hele artikel te lezen en regelmatig verder klikken naar andere artikelen en interessante informatie.

BOUNCEPERCENTAGE

Je bouncepercentage laat zien hoeveel procent van je bezoekers na 1 pagina weer weg klikken. Je wilt natuurlijk dat mensen lang op je website blijven hangen, dus in dit geval geldt juist: hoe lager je bouncepercentage, hoe beter. In dit artikel lees je hoe je je bouncepercentage kunt verlagen.

% NIEUWE SESSIES

Dit laat het percentage mensen zien dat je blog voor het eerst bekijkt. Als hier 30% staat, betekent dat dat deze maand 30% van je bezoekers voor het eerst een bezoek aan je website brengt.

ACQUISITIE

Het woord acquisitie betekent zoiets als ‘klantenwerving’. Dit onderdeel laat simpel gezegd zien hoe je bezoekers ‘werft’, dus hoe je bezoekers naar je website trekt.

Google Analytics voor beginners

SOCIAL

Deze cijfers vertellen je hoeveel mensen via social media op je website terecht zijn komen (in mijn geval dus meer dan de helft). Wanneer je op ‘social’ klikt, kun je ook zien welk social medium de meeste bezoekers oplevert en welk kanaal eigenlijk helemaal niet zo goed presteert. Deze cijfers kunnen je helpen om te bepalen waar je je het beste op kunt focussen. Krijg je bijvoorbeeld veel bezoekers via Facebook en eigenlijk maar weinig via Twitter? Dan kun je beter iets minder Twitteren en meer tijd steken in Facebookmarketing.

DIRECT

Dit is het aantal mensen dat direct op je website terecht kwamen, dus zonder social media of een zoekmachine. Aan deze gegevens heb je eigenlijk vrij weinig, omdat je dus geen idee hebt hoe deze mensen dan wél bij jou terecht gekomen zijn.

ORGANIC SEARCH

Organic search laat zien hoeveel bezoekers op je blog zijn gekomen via zoekmachines zoals Google. Deze bezoekers typten een zoekopdracht in, zagen jouw website in de zoekresultaten staan en kwamen zo op je blog terecht. Hoe beter je SEO, hoe meer mensen via organic search op je website terecht zullen komen.

REFERRAL

Deze bezoekers kwamen op je website doordat een andere site naar jouw site verwees. Ook het verkeer dat via nieuwsbrieven en Bloglovin op je blog komt, wordt onder ‘referral’ geplaatst.

ZOEKOPDRACHTEN

Wanneer je naar Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten gaat, kun je zien via welke zoekopdrachten mensen op je site komen (je moet je hiervoor wel aanmelden bij Search Console). Die informatie kun je gebruiken voor nieuwe artikelen of om oude artikelen te verbeteren. De afgelopen maand zijn best wat mensen op mijn website gekomen omdat ze zochten naar tips voor hun Instagram bio (3 + 4). Nu ik dat weet, kan ik bijvoorbeeld een affiliate link in dat artikel plaatsen of meer interne links plaatsen, zodat deze mensen ook andere artikelen gaan lezen. Of ik schrijf nog een artikel over Instagram bio’s, maar dan met een heel andere insteek.

Google Analytics voor beginners

GEDRAG

Deze statistieken laten zien wat mensen precies doen op je website. Het enige onderdeel dat ik echt de moeite waard vind, is site-content.

SITE-CONTENT

Onder site-content kun je zien hoe vaak je artikelen de afgelopen dag, week of maand zijn gelezen. Je kunt voor elk artikel onder andere het aantal paginaweergaven zien en hoelang mensen gemiddeld op die pagina bleven. Ook kun je zien hoeveel procent je site meteen weer weg klikte (bouncepercentage) en hoeveel procent ook andere pagina’s bezocht. En natuurlijk zie je hier welke artikelen het beste gelezen zijn.

Google Analytics voor beginners

Gebruik jij Google Analytics? Welke statistieken bekijk jij vooral?

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

12 Comments

  1. Super handig artikel! Ik gebruik pas sinds kort Google Analytics, dus een beetje hulp in hoe alles werkt is erg fijn. Ik heb weer een hoop geleerd vandaag :)

  2. Dankjewel voor dit artikel! Dit geeft mij hoop om het er weer eens bij te pakken en wat schrijf je heerlijk!

  3. Ik ben momenteel actiever bezig met google analytics, maar het bekijken van de zoekopdrachten lukt me nog altijd niet. :(
    Wel een handig artikel!
    Liefs,
    Yara

    • Daarvoor moet je je eerst aanmelden bij Search Console. Is echt zo gedaan, dus als je even op Google kijkt hoe en wat, moet dat volgens mij wel lukken. Als het niet lukt laat je het maar weten en dan stuur ik je wat uitgebreidere info!

  4. Handig! Ik ben echt nog een beginner op Google Analytics gebied, dus ik sla dit artikel even op! Komt altijd goed van pas :). Liefs x

  5. Super! Gebruik het pas net en ik vind het echt nog abracadabra ? Ben sowieso echt blij dat ik jouw blog tegen ben gekomen! Super veel handige tips al opgedaan. Thanks!

    • Haha ja in het begin kan het best overweldigend zijn. Maar fijn dat ik je met dit artikel een beetje op weg kan helpen en bedankt voor je lieve complimenten! Heel leuk om te horen!

Leave A Reply

Navigate