Hoe zet je jezelf als expert neer?

Wanneer je meer opdrachten wilt binnenslepen of meer producten wilt verkopen, is het belangrijk dat potentiële klanten geloven in datgene wat jij te bieden hebt. Dat ze weten dat als ze bij jou aankloppen, ze sowieso waar voor hun geld krijgen. Maar hoe zorg je ervoor dat je zo’n expertstatus krijgt en dat mensen op die manier naar jou en je merk gaan kijken?

Uiteraard door goed werk te leveren, maar dat alleen is niet genoeg. Je kunt belachelijk veel kennis hebben of ontzettend getalenteerd zijn, maar mensen kunnen dat niet ruiken – als je wilt dat anderen dat in je zien, moet je het uitstralen. Houd jezelf daarom niet klein, maar laat aan heel de wereld zien dat jij zó goed bent dat iedereen bij jou zou moeten zijn. Deze 6 tips helpen je om jezelf als expert neer te zetten.

KIES EEN NICHE

Wanneer je een expertstatus wilt verkrijgen, is het belangrijk dat je een duidelijke focus hebt en dat anderen je meteen associëren met een bepaalde dienst, product of kennis. Je kunt geen expert worden in zestien vakgebieden, dus probeer dat ook niet. Richt je op datgene dat het beste past bij je vaardigheden, passies en talenten.

Dit betekent uiteraard niet dat je niet meerdere dingen tegelijk mag doen. Ik ben zelf ook iemand die graag verschillende activiteiten doet, zodat ik mijn ideeën en creativiteit op verschillende manieren kwijt kan. Maar ik weet dat ik niet in alles de beste kan worden, dus ik probeer mezelf alleen als expert neer te zetten in het gebied wat het dichtste bij mijn hart ligt.

ONDERSCHEID JEZELF

Mensen zullen je nooit als expert gaan zien als je precies hetzelfde doet als je concurrenten. Wanneer je wilt opvallen en als ‘beter’ gezien wilt worden, moet je jezelf kunnen onderscheiden. Waarin ben jij anders dan anderen? Wat heb jij meer te bieden of waar heb jij meer kennis over? Welke unieke oplossing heb jij voor een bepaald probleem?

Maak voor jezelf duidelijk wat mensen bij jou kunnen vinden wat ze bij een ander niet kunnen vinden en zorg ervoor dat je die boodschap uitstraalt en communiceert richting je doelgroep. Wees niet bang om af te wijken van wat als normaal gezien wordt; juist door een totaal andere benadering of aanpak te kiezen, kun je jezelf onderscheiden van de rest.

BLIJF LEREN

Je bent nooit uitgeleerd en al helemaal niet als je jezelf als expert neer wilt zetten. Zo’n status brengt namelijk een hoop verantwoordelijkheden met zich mee; alles wat je deelt moet waar en up to date zijn. Zorg er daarom voor dat je altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en blijf jezelf uitdagen en ontwikkelen. En houd het niet alleen bij het lezen van boeken of het volgen van cursussen, maar dóe vooral heel veel. Je kunt beter af en toe falen en nieuwe inzichten opdoen, dan heel veel kennis vergaren maar het nooit toepassen.

MAAK JE KENNIS TOEGANKELIJK

Je kunt heel veel over een bepaald onderwerp weten, maar wanneer je wilt dat anderen je als expert gaan zien, is het belangrijk dat je die kennis op een toegankelijke manier toepast. Een goed voorbeeld vind ik Charlotte van Charlotte’s Law. Als jurist heeft zij veel kennis over zaken als auteursrecht en privacy, maar dat maakt haar nog geen expert – er zijn zoveel juristen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen. Wat haar onderscheid van haar collega’s is dat ze haar kennis toegankelijk heeft gemaakt door erover te bloggen en het boek Wetboek voor bloggers* te schrijven.

Zoek dus naar manieren om je kennis te delen en oplossingen te bieden voor de problemen waar anderen tegenaan lopen. Dit kan bijvoorbeeld door te bloggen of video’s te maken, maar ook door een boek te schrijven of presentaties te geven. Zorg wel voor een goede balans tussen de kennis die je gratis weggeeft en kennis waar een prijskaartje aan hangt. Iets van jezelf weggeven is goed, jezelf helemaal weggeven niet.

ZORG VOOR TESTIMONIALS

Wanneer je als expert gezien wilt worden, is het belangrijk dat je uitstraalt dat je goed bent in de dingen die je doet en dat je daadwerkelijk van waarde bent voor je klanten. Een slimme manier om dit uit te stralen, is door testimonials van klanten te verzamelen. Laat ze bijvoorbeeld vertellen wat hun probleem was en hoe jij dat voor ze opgelost hebt of hoe het toepassen van jouw kennis hun bedrijf veel winstgevender heeft gemaakt.

HEB GEDULD

Je bent niet van de een op de andere dag een expert; zo’n status bouw je steentje voor steentje op. Heb daarom geduld en geef jezelf de tijd om je te ontwikkelen en een reputatie op te bouwen. Uiteindelijk zullen al die steentjes samen een sterk podium vormen, waar jij jezelf en je expertise in alle glorie kunt laten zien!

Wat doe jij om jezelf als expert neer te zetten?

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

*Dit is een affiliate link, thanks voor het steunen!

Wil je meer klanten aantrekken? Wil je je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid vergroten? Wil je meer kunnen vragen voor de diensten die je biedt? Gebruik dan deze tips om jezelf als expert neer te zetten.

3 Comments

  1. Top tips, jij bent voor mij ook echt iemand met meerwaarde. Doordat jij je kennis deelt heb ik al veel kunnen leren en ik denk dat anderen met mij hier niet zo over denken. Dankjewel Tarinda!

  2. Fijne tips! Mijn blog bestaat voornamelijk uit mijn kennis en ervaring op het gebied van de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. Zeld lees ik voornamelijk veel artikelen en onderzoekjes. Mijn studieboeken en vooral mijn werk zijn ook de basis voor het bijhouden van mijn kennis.

Leave A Reply

Navigate