8 tips om jezelf te promoten

Ik ben iemand die zich over het algemeen niet zo snel druk maakt om de mening van anderen, maar jongens, wát vind ik het moeilijk om mezelf te promoten. Ik voel me bezwaard als ik weer een linkje naar mijn website plaats, ben bang dat anderen me bloedirritant vinden als ik voor de zoveelste keer een blogpost deel en durf mezelf amper te pitchen omdat ik dan misschien te salesy en arrogant klink.

Maar wanneer je een eigen blog of bedrijf hebt of als freelancer werkt, is het nou eenmaal een must om jezelf en je producten/diensten goed in de markt zetten. Ik werk er daarom nu aan om hier een goede weg in te vinden en omdat ik regelmatig om me heen hoor dat anderen er ook moeite mee hebben, heb ik de beste tips die ik tegenkwam op een rijtje gezet. Dus bij dezen: 8 tips om jezelf te promoten zonder irritant gevonden te worden – of daar überhaupt over in te hoeven zitten.

1. GELOOF IN WAT JE PROMOOT

Wanneer je enthousiast en gepassioneerd bent over datgene wat je promoot, zul je dat uitstralen en zullen anderen er ook enthousiast over worden. Maar het geldt ook andersom: als je iets promoot waar je onzeker over bent of waar je eigenlijk niet echt achterstaat, zal je doelgroep dat merken en zul je ze nooit kunnen overtuigen om het product of de dienst te kopen. Zorg er daarom voor dat je voor de volle 100% gelooft in jezelf en in datgene wat je aanbiedt en schreeuw het vol enthousiasme en zelfverzekerdheid van de daken. Je bent het waard gezien te worden!

2. VERTEL EEN VERHAAL

Drop niet alleen af en toe een linkje, maar gebruik verhalen om anderen in aanraking te laten komen met jou en je bedrijf. Mensen willen graag geïnspireerd, onderwezen of geholpen worden en wanneer je jezelf – door middel van storytelling – op een oprechte, persoonlijke en natuurlijke manier in de markt kun zetten, zullen mensen veel sneller overtuigd zijn van wat jij en je dienst/product te bieden hebben.

3. VOEG WAARDE TOE

Voordat je je product of dienst promoot, moet je helder hebben wat de waarde ervan is. Waarom zouden mensen het moeten kopen en welk probleem lost het op? Denk vervolgens na over hoe je die boodschap op een dusdanige manier kunt verpakken dat anderen er óók de waarde van gaan inzien en het dus gaan aanschaffen.

4. WEET TEGEN WIE JE PRAAT

Het heeft weinig zin om jezelf of je producten te promoten bij mensen die er niet in geïnteresseerd zijn – dat zal alleen maar voor irritaties zorgen. Zorg er daarom voor dat je precies weet wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich bevindt en promoot jezelf vervolgens alleen op die plekken. Het lijkt slim om je werk op zoveel mogelijk plekken bekend te maken – “hoe meer mensen het zien, hoe beter” – maar wat heb je eraan als mensen die geen interesse in je hebben je berichtje zien? Je kunt je veel beter focussen op en extra tijd steken in de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.

5. SPREAD SOME LOVE

Wees behulpzaam en vrijgevig. Beantwoord vragen van anderen, help eens een concullega of deel je kennis over onderwerpen waar anderen mee worstelen. Hoe meer jij voor anderen doet, hoe meer zij voor jou willen doen. Daarnaast kun je zo op een subtiele en oprechte manier laten zien dat je verstand van zaken hebt en zullen mensen snel bij jou aankloppen als ze datgene nodig hebben wat jij aanbiedt.

6. VERANDER CONCURRENTEN IN COLLEGA’S

Je kunt je concurrenten als bedreiging zien en er alles aan doen om ze af te troeven, maar je kunt elkaar ook aanmoedigen en elkaar helpen om verder te komen. Promoot elkaar bijvoorbeeld bij klanten of werk samen om een nóg beter resultaat neer te zetten en jezelf op die manier in de kijker te spelen.

7. BEANTWOORD VRAGEN

Zoals ik bij punt 5 al zei, kun je met het beantwoorden van vragen anderen helpen, maar kun je tegelijk ook jezelf op een subtiele manier promoten. Meld je daarom aan bij Facebookgroepen waarin jouw ideale klanten zich bevinden en deel daar je kennis en tips. En reageer ook altijd op de vragen die je krijgt via email of social media; mensen vinden het fijn als ze gehoord worden en zullen vervolgens ook veel sneller voor je expertise willen betalen.

8. PROMOOT ANDEREN

Juist je “concurrenten” kunnen je vanwege hun kennis en netwerk vaak verder helpen. Maar dat is natuurlijk wel een kwestie van geven en nemen. Promoot daarom regelmatig berichten van anderen in je branche, deel complimentjes uit als ze een grote opdracht goed hebben afgerond en zet die ene concullega eens in de spotlights. Grote kans dat ze iets voor je terug doen en jou daarmee verder helpen.

Vind jij het moeilijk om jezelf te promoten? Hoe pak jij het aan?

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

Wil je jezelf in de markt zetten, maar ben je bang dat anderen het snel too much vinden? Hier zijn 8 tips om jezelf te promoten zonder irritant gevonden te worden.

3 Comments

  1. Perfecte tips, samenwerken en collega’s promoten doe ik heel graag. Ik geloof in het versterken van elkaar en daardoor beiden groeien!

  2. Anisha kluivert Reply

    Ik Anisha kluivert ben 35 jaar woon in Amsterdam wil ook graag tips en trucs en mezelf promoten

Leave A Reply

Navigate