5 tips om jezelf te promoten

Wil je jezelf en je product of dienst beter in de markt zetten? Hier zijn 5 tips om jezelf te promoten zonder irritant gevonden te worden.

Wil je jezelf en je product of dienst beter in de markt zetten? Hier zijn 5 tips om jezelf te promoten zonder irritant gevonden te worden.
Wil je jezelf en je product of dienst beter in de markt zetten? Hier zijn 5 tips om jezelf te promoten zonder irritant gevonden te worden.

Ik ben iemand die zich over het algemeen niet zo snel druk maakt om de mening van anderen, maar jongens, wát vind ik het moeilijk om mezelf te promoten. Ik voel me bezwaard als ik wéér een link naar mijn website plaats, ben bang dat anderen me bloedirritant vinden als ik voor de zoveelste keer een blogpost deel en durf mezelf amper te pitchen omdat ik misschien salesy en arrogant overkom.

Maar wanneer je van je online bedrijf een succes wilt maken, is het nou eenmaal een must dat je jezelf en je producten en/of diensten goed in de markt zet. Ik werk er daarom nu hard aan om mezelf hierin te verbeteren en omdat ik regelmatig om me heen hoor dat anderen er ook moeite mee hebben, heb ik de beste tips die ik tegenkwam op een rijtje gezet. Hier zijn 5 tips om jezelf te promoten zonder irritant gevonden te worden – of daar überhaupt over in te hoeven zitten.

1. GELOOF IN WAT JE PROMOOT
Wanneer je enthousiast en gepassioneerd bent over datgene wat je promoot, zul je dat uitstralen en zullen anderen er ook enthousiast over worden. Maar het geldt ook andersom: als je iets promoot waar je onzeker over bent of waar je niet echt achterstaat, zal je doelgroep dat merken en zul je ze nooit kunnen overtuigen om het product of de dienst te kopen. Zorg er daarom voor dat je voor de volle 100% gelooft in jezelf en in datgene wat je aanbiedt en schreeuw het vol enthousiasme en zelfverzekerdheid van de daken.

Toen ik mijn eerste ebook had geschreven, vond ik het ongelooflijk spannend om het vervolgens ook echt online te zetten en te promoten. Want wat als niemand het zou kopen? Of als ze het niet goed genoeg zou vinden? Geloven mensen überhaupt wel dat ik wat zinnigs te vertellen heb? Deze vragen spookten allemaal door mijn hoofd, maar gelukkig kon ik snel de knop omzetten. Want ik wíst dat het ebook goed was. Ik wist dat de strategie echt werkt en dat ik informatie deel die niemand anders in Nederland deelt. En omdat ik zo zelfverzekerd was over mijn product, werden anderen mensen ook enthousiast en had ik binnen no-time tientallen ebooks verkocht.

2. VERTEL EEN VERHAAL
Drop niet alleen af en toe een linkje, maar gebruik verhalen om anderen in aanraking te laten komen met jou en je bedrijf. Mensen willen graag geïnspireerd, onderwezen of geholpen worden en wanneer je jezelf – door middel van storytelling – op een oprechte, persoonlijke en natuurlijke manier in de markt kun zetten, zullen mensen veel sneller overtuigd zijn van wat jij en je dienst/product te bieden hebben.

3. VOEG WAARDE TOE
Voordat je je product of dienst promoot, moet je helder hebben wat de waarde ervan is. Het is namelijk veel makkelijker om jezelf en je product in de spotlights te zetten als je weet hoe waardevol datgene is wat je deelt. Zorg er daarom dat je een duidelijk verhaal hebt over waarom mensen je product of dienst zouden moeten kopen en welk probleem het oplost. Denk vervolgens na over hoe je die boodschap op een dusdanige manier kunt verpakken dat anderen er óók de waarde van gaan inzien en het dus ook daadwerkelijk gaan aanschaffen.

Zoals ik al zei, ben ik er volledig van overtuigd dat mijn ebook Groeien met Pinterest waardevolle informatie bevat en mensen echt kan helpen om hun bedrijf next level te brengen. Om die waarde te verduidelijken, heb ik een uitgebreide landingspagina gemaakt, waarin ik vertel wat het ebook allemaal te bieden heeft en het ook laat zíen door middel van statistieken en screenshots. Ook staat er een inkijkexemplaar op de website, om mensen nog meer te overtuigen van de waarde van het ebook.

4. WEET TEGEN WIE JE PRAAT
Het heeft weinig zin om jezelf of je producten te promoten bij mensen die er niet in geïnteresseerd zijn – dat levert alleen maar irritaties en teleurstellingen op. Zorg er daarom voor dat je precies weet wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich bevindt en promoot jezelf vervolgens alleen op die plekken. Het lijkt slim om je werk op zoveel mogelijk plekken bekend te maken – “hoe meer mensen het zien, hoe beter” – maar uiteindelijk heb je er natuurlijk helemaal niks aan als mensen die geen interesse in je hebben je berichten zien. Je kunt je tijd en energie veel beter steken in de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd in jou en je werk zijn.

5. SPREAD SOME LOVE
Wees behulpzaam en vrijgevig. Beantwoord vragen van anderen, help eens wat vaker een concullega of deel je kennis over onderwerpen waar anderen mee worstelen. Hoe meer jij voor anderen doet, hoe meer zij voor jou willen doen. Daarnaast kun je zo op een subtiele en oprechte manier laten zien dat je verstand van zaken hebt en kun je jezelf dus in de schijnwerpers zetten, zonder dat het echt overkomt als promoten. Reageer ook altijd op de vragen die je krijgt via email of social media; mensen vinden het fijn als ze gehoord worden en zullen vervolgens ook veel sneller voor je expertise willen betalen.

Lees ook: Hoe ik geld verdien met Facebook groepen

Vind jij het moeilijk om jezelf te promoten? Hoe pak jij het aan?

3 thoughts on “5 tips om jezelf te promoten

  1. Perfecte tips, samenwerken en collega’s promoten doe ik heel graag. Ik geloof in het versterken van elkaar en daardoor beiden groeien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.