18 praktische tips om klanten te vinden via social media

Alle freelancers om je heen lijken de ene na de andere opdracht binnen te slepen, maar jij niet – jouw mailbox blijft leeg en je telefoon blijft stil. Wanneer het je maar niet lukt om klanten te vinden, kan het zomaar zijn dat je niet op de juist plekken zoekt. Of dat je je wel op de goede kanalen bevindt, maar het niet op de juiste manier aanpakt.

Wanneer je tegenwoordig als freelancer aan nieuwe klussen wilt komen, is social media marketing namelijk echt de holy grail en wel om de volgende redenen:
• Door op social media waardevolle content te delen, adviezen te geven of informatieve stukken te schrijven, kun je aan je volgers en potentiële opdrachtgevers laten zien hoeveel kennis je hebt.
• Via social media kun je op een laagdrempelige manier contact leggen met mede-freelancers en potentiële klanten.
• Op social media kun je meer van jezelf en je persoonlijkheid laten zien en wanneer mensen een bepaalde connectie met je voelen, zullen ze je sneller benaderen voor een opdracht.
• Je kunt jezelf in the picture zetten zonder dat je geld hoeft uit te geven aan advertenties of andere soorten reclame.

Maar om van deze voordelen te profiteren en er ook daadwerkelijk nieuwe opdrachten aan over te houden is af en toe een tweetje of een linkje in een Facebookgroep niet genoeg; als je daadwerkelijk nieuwe klanten wilt vinden via Twitter, Facebook of Pinterest heb je een goede strategie nodig. Gebruik daarom deze 18 tips om een succesvolle social media strategie te ontwikkelen en klanten te vinden via social media.

TWITTER

• Veel bedrijven en ondernemers zetten vacatures op Twitter, inclusief bijpassende hashtags. Door regelmatig via de zoekbalk naar hashtags te zoeken die passen bij wat jij aanbiedt, kan het zomaar zijn dat je tegen een paar fantastische nieuwe opdrachtgevers aanloopt.

• Twitter is het perfecte medium om te netwerken met mensen in je branche. Probeer daarom contact te leggen met collega’s/concurrenten en waardevolle relaties op te bouwen. Wie weet sturen ze een opdrachtgever naar je door als ze het zelf te druk hebben of schakelen ze jouw hulp in als een opdracht te groot is om alleen te doen.

• Gebruik Twitter niet alleen om te netwerken met mede-freelancers, maar probeer ook contact te leggen met potentiële opdrachtgevers. Wanneer zij freelance opdrachten hebben, zullen ze dat sneller uitbesteden aan mensen die ze al kennen.

• Wanneer je regelmatig interactie hebt met concullega’s of bedrijven, kun je ze na een tijd een mail sturen waarin je uitlegt dat je op zoek bent naar nieuwe opdrachten en of ze je in gedachten willen houden als ze een opdracht hebben/weten.

• Tweet zelf af en toe een berichtje – inclusief bijpassende hashtags en eventueel contactgegevens – waarin je zegt dat je op zoek bent naar nieuwe freelanceklussen.

• Zet jezelf als expert neer door regelmatig inspirerende artikelen – van jezelf of anderen – en tips te delen.

• Geef altijd uitgebreid antwoord als je iets gevraagd wordt. Wanneer je bereid bent om anderen te helpen, is de kans groot dat ze ook bij je aankloppen als ze een betaalde klus voor je hebben.

FACEBOOK

• Word lid van Facebookgroepen waar potentiële klanten zitten. Wanneer je diëtist bent zou je je bijvoorbeeld kunnen aanmelden bij een groep voor mensen die willen afvallen en wanneer je virtual assistent bent kun je lid worden van groepen waar veel ondernemers zitten. Meld je niet aan bij tientallen groepen, maar focus je op een paar groepen en wees daar actief. Probeer te helpen waar het kan en geef regelmatig advies of tips. Hoe meer mensen je leren kennen en zien hoeveel kennis je hebt, hoe groter de kans dat ze je willen inhuren of met je willen samenwerken.

• Word lid van groepen waar je collega’s/concurrenten zitten. Net als met Twitter kun je ook via Facebookgroepen in contact komen met mede-freelancers of –ondernemers en op die manier van elkaar leren en eventueel elkaar aan nieuwe opdrachten helpen.

• Start je eigen Facebookgroep. Dit kost wel wat tijd en energie, maar wanneer je een groep hebt die voornamelijk draait om de producten/diensten die jij aanbiedt – Bijvoorbeeld Liefde voor Instagram van Instagramexpert Amber van Leeuwen – kun je jezelf echt als expert neerzetten en het vertrouwen van mensen winnen om jouw producten/diensten aan te schaffen.

• Niet gratis, maar het kan wel heel effectief zijn: begin met Facebook advertenties. Veel mensen denken dat dat alleen wat oplevert als je producten verkoopt, maar je kan natuurlijk ook adverteren met je diensten. En aangezien nog bijna niemand dat doet, zul jij er gegarandeerd uitspringen met je advertentie.

PINTEREST

• Maak mooie graphics van de diensten of producten die je aanbiedt, zet die op je website en pin die vervolgens naar Pinterest. Wanneer mensen vervolgens op die pins klikken, komen ze op jouw website terecht.

• Je kunt afbeeldingen niet alleen naar je eigen account pinnen, je kunt voor meer bereik ook lid worden van groepen en daar je pins op zetten. Zoek daarom naar relevante groepen en pin daar afbeeldingen naartoe waarmee je jezelf of je producten promoot.

• Richt je profiel zo in dat mensen meteen zien wat je te bieden hebt en waarom ze bij jou moeten zijn voor een bepaald product of dienst. Leestip: 35 tips om je blog te laten groeien met Pinterest.

GA LIVE

Op Instagram (stories), op Facebook en op Twitter heb je de mogelijkheid om te livestreamen. Aangezien video steeds populairder wordt, is het slim om hiermee aan de slag te gaan en jezelf en je bedrijf op een originele manier in de markt te zetten. Enkele ideeën:

• Je kunt een Q&A doen waarin mensen vragen kunnen stellen over je werk of persoonlijke leven. Op die manier leren mensen/potentiële klanten je beter kennen en kun je jezelf ook als expert neerzetten.

• Je kunt een live video maken waarin je veelgestelde vragen van klanten behandelt of waarin je vertelt tegen welke problemen je klanten aanliepen en hoe jij die voor ze hebt opgelost.

• Je kunt live verslag doen van de werkzaamheden waar je op dat moment mee bezig bent. Vertel bijvoorbeeld – enthousiast en positief! – over opdracht X die je doet voor bedrijf Y. Als potentiële klanten zien hoe waardevol je bent voor andere bedrijven, is de kans groot dat ze ook willen dat je voor hen aan de slag gaat.

• Wanneer je regelmatig – bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks – live verhalen, tips of adviezen met betrekking tot je werk deelt, zullen meer mensen jou en je diensten leren kennen. En hoe meer mensen weten wie je bent en wat je te bieden hebt, hoe groter de kans op nieuwe klanten.

Gebruik jij social media om klanten te vinden? Hoe pak jij dat aan?

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

Ben je freelancer en lukt het je maar niet om nieuwe klanten te vinden? In dit artikel deel ik 18 praktische tips om via social media nieuwe klussen binnen te slepen →

Leave A Reply

Navigate