17 gratis methoden om je bedrijf in de markt te zetten

Als íets onmisbaar is voor ondernemers, is het marketing. Als je wilt dat je bedrijf een succes wordt, moeten mensen namelijk eerst weten dat je bedrijf überhaupt bestaat. En dat kun je doen door je producten en/of diensten te promoten en jezelf zichtbaar te maken – online en offline. En goed nieuws: dat hoeft helemaal geen duizenden euro’s te kosten! Met deze 17 methoden kun je je bedrijf gratis en voor niets in de markt zetten.

1. MAAK EEN WEBSITE

De wereld wordt steeds digitaler, dus wanneer je gevonden wilt worden, heb je toch echt een website nodig. Zorg voor een aantrekkelijke en overzichtelijke site, waar op z’n minst op staat wat je aanbiedt, waarom klanten of opdrachtgevers bij jou zouden moeten zijn en hoe mensen je kunnen bereiken.

2. BEGIN EEN BLOG

Bloggen is de ideale manier om meer verkeer naar je website te trekken en jezelf als expert neer te zetten door waardevolle kennis te delen.

3. WERK AAN JE SEO

Door je website te optimaliseren voor zoekmachines, zul je beter gevonden worden en zul je dus meer potentiële klanten naar je website trekken. Je kunt je SEO verbeteren door zoekwoorden te gebruiken, je website sneller te maken en links naar je website te verzamelen. Meer tips lees je in het artikel 7 SEO trucjes om beter gevonden te worden in Google en 8 SEO tips voor beginnende bloggers.

4. ZET JE WEBSITE IN JE EMAIL HANDTEKENING

Op die manier zorgt elke email die je stuurt ervoor dat mensen in aanraking komen met je bedrijf en kan elk mailtje dus nieuwe klanten opleveren.

5. MAAK EEN FACEBOOKPAGINA AAN

Wereldwijd spenderen mensen 700 miljard minuten per maand op Facebook, dus het is de moeite waard om een eigen plekje voor je bedrijf te creëren op Facebook. Leestip: 8 tips voor een succesvolle Facebookpagina

6. PIN JE ARTIKELEN NAAR PINTEREST

Pinterest wordt steeds meer als zoekmachine gebruikt en is daardoor een ideaal marketinginstrument. Maak bijvoorbeeld aantrekkelijke afbeeldingen bij je blogposts en pin die vervolgens naar verschillende borden op Pinterest. Leestip: 35 tips om je blog te laten groeien met Pinterest .

7. GEBRUIK RELEVANTE HASHTAGS

Door op Twitter en Instagram hashtags te gebruiken die passen bij je boodschap en bedrijf, kun je op een simpele manier jezelf en je bedrijf bij je doelgroep onder de aandacht brengen. Leestip: 8 tips voor betere hashtags op Instagram

8. REAGEER OP ANDEREN

Door regelmatig op artikelen of social media posts van anderen te reageren, kun je waardevolle relaties opbouwen én maak je jezelf meteen zichtbaar voor hun publiek.

9. BEGIN EEN NIEUWSBRIEF

Op deze manier kun je promoties, updates en artikelen rechtstreeks naar de mensen sturen die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de content en/of producten die jij aanbiedt.

10. VOEG EEN BEDRIJFSVERMELDING TOE OP GOOGLE

Hierdoor kunnen klanten meteen zien wat je locatie is, van hoe laat tot hoe laat je bedrijf geopend is en hoe ze je kunnen bereiken. Voor online ondernemers is dit niet echt lonend, maar wanneer je een fysiek bedrijf hebt, is dit zeker de moeite waard.

11. VRAAG OM TESTIMONIALS

We doen allemaal graag zaken met personen waarvan we zeker weten dat ze goed werk leveren. Vraag tevreden klanten daarom om testimonials en publiceer die op je website en eventueel op social media. Kost weinig moeite, maar kan een hoop opleveren!

12. SCHRIJF EEN GASTBLOG

Zoek een website met dezelfde doelgroep en vraag of je een of meerdere gastblogs voor hen mag schrijven. Hiermee maak je jezelf zichtbaar voor een nieuw en relevant publiek en kun je op subtiele wijze laten zien wat je te bieden hebt.

13. KOM IN DE PERS

Probeer bijvoorbeeld om geïnterviewd te worden of stuur een persbericht uit naar relevante kranten, blogs of magazines. Je kunt dit bijvoorbeeld doen als je een nieuw product lanceert, een prijs hebt gewonnen of een groot event organiseert.

14. WERK SAMEN MET ANDEREN IN JE NICHE

Door samen te werken met andere professionals kun je meer kennis opdoen, nieuwe vaardigheden leren en beter werk leveren – twee weten immers vaak meer dan één.

15. BEZOEK MEETUPS EN EVENTS

Ga regelmatig naar plekken waar je doelgroep te vinden is of waar je in contact kunt komen met anderen in je branche. Wie weet welke nieuwe klanten je tegen het lijft loopt of welke fijne relaties je kunt opbouwen met soortgenoten.

16. HOST EEN WEBINAR

Door het hosten van een webinar kun je op een aantrekkelijke manier je kennis en expertise delen. Dit kan niet alleen voor meer klanten zorgen; het kan je ook helpen om jezelf als expert neer te zetten in de branche waarin je opereert.

17. GEEF PRESENTATIES

Dit kan doodeng, maar ook heel lonend voor je bedrijf zijn. Door presentaties te geven kun je je expertise laten zien en maak je jezelf en je bedrijf meteen zichtbaar voor een groot (en geïnteresseerd!) publiek.

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

Wanneer je wilt dat je bedrijf een succes wordt, is goede marketing onmisbaar. Met deze 17 methoden kun je je bedrijf helemaal gratis in de markt zetten.

2 Comments

  1. Bedankt voor de goeie tips! Ik ben druk bezig met het opzetten van mijn blogsite, dus ik kan de tips goed gebruiken :-)

Leave A Reply

Navigate