Nofollow links: wanneer en hoe moet je ze gebruiken?

Als je deze titel leest en denkt ‘nofollow links???’ of ‘oh ja, hoe zat dat ook alweer??’ dan ben je hier aan het juiste adres (en mag je ook niet weg voordat je het hele artikel hebt gelezen!). Als blogger is het namelijk ontzettend belangrijk dat je weet wat nofollow links zijn en hoe en wanneer je ze moet gebruiken.

Voordat we aan de slag gaan met het toepassen van nofollow links, zal ik eerst uitleggen hoe Google links gebruikt en wat follow en nofollow links precies zijn.

HOE GEBRUIKT GOOGLE LINKS?

Google gebruikt een zoekrobot (webcrawler) om websites te indexeren. Deze zoekrobot slaat onder meer op welke websites naar welke websites linken. Hoe vaker er naar een bepaalde website gelinkt wordt, hoe belangrijker Google die website vindt. Dus stel dat er 30 websites naar jouw blog linken en maar 5 naar die van mij, dan denkt Google dat jouw website belangrijker is en verschijn jij dus hoger in de zoekresultaten dan ik.

WAT ZIJN FOLLOW LINKS?

Een follow link is een ‘gewone link’ naar een andere website. Deze links kunnen dus worden gevolgd door de zoekrobot en verhogen dus de ranking van de website waarnaar je linkt. Dus stel je schrijft een blog met een follow link naar Diamonds for Breakfast, dan verhoogt dat mijn positie in Google. Google denkt dan namelijk dat mijn site betrouwbaar en goed is (mensen linken er niet voor niets naartoe) en beloont mij daarvoor.

WAT ZIJN NOFOLLOW LINKS?

Een nofollow link is het tegenovergestelde van een follow link en kan dus niet worden gevolgd door de zoekrobot. Wanneer een link nofollow is, denkt de zoekmachine dat de link nergens naartoe gaat en krijgt de website waar naar gelinkt wordt geen hogere pagerank. Een nofollow link maak je door de code rel=”nofollow” toe te voegen aan de hyperlink.

Een follow link (gewone link) ziet er zo uit:
href=”http://www.diamondsforbreakfast.nl” target=”_blank”>Diamonds for Breakfast

Een nofollow link (dus inclusief code) ziet er zo uit:
href=”http://www.diamondsforbreakfast.nl” target=”_blank”rel=”nofollow” >Diamonds for Breakfast

WAAROM EN WANNEER MOET JE NOFOLLOW LINKS GEBRUIKEN?

Voornamelijk omdat je geen keus hebt; Google heeft het verplicht gesteld om in bepaalde gevallen nofollow links te gebruiken. Waarom? Omdat de hoeveelheid links naar een website invloed heeft op de ranking van die website en Google wil alleen links verzamelen die ‘verdiend’ zijn. Links waar (indirect) voor betaald is, mag van Google niet de ranking van een website verhogen en moet dus nofollow zijn.

Dat betekent dat je altijd nofollow links moet gebruiken in artikelen waar je voor betaald krijgt of waar je op een andere manier voor gecompenseerd wordt. Oftewel: bij elke samenwerking met een bedrijf. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel in samenwerking met de HEMA? Dan moet de link naar hun homepage nofollow zijn. Heb je een masker van L’Oréal gekregen en schrijf je daar een review over? Dan moet je een nofollow link gebruiken als je naar het product op hun website linkt. En ja, ook affiliate links moeten altijd nofollow zijn.

En wees hier niet te slordig mee; het wel of niet gebruiken van nofollow links heeft namelijk ook effect op je eigen website. Wanneer je netjes nofollow links gebruikt bij samenwerkingen, ziet Google dat je je aan de regels houdt. Gebruik je ze niet, terwijl dat wel zou moeten? Dan kun je een penalty krijgen van Google en kan het zomaar zo zijn dat je niet meer in de zoekresultaten verschijnt. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Voorkom dus dat Google je straft en gebruik bij samenwerkingen en affiliate links altijd een nofollow link.

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

20 Comments

  1. Zo fijn om hier iets meer uitleg over te lezen! Ik had ooit gelezen dat no-follow links strafbaar zijn en gebruik ze daarom altijd trouw, maar ik had geen idee waarom dat eigenlijk zo was. Bedankt voor de heldere informatie :)

    • Wat fijn om te horen dat je het zo’n duidelijk verhaal vindt! Ik vond het best lastig om deze info simpel en aantrekkelijk over te brengen, maar blij dat dat gelukt is!

  2. Je hebt het heel goed uitgelegd. Ik kende de nofollow linkjes al, ik gebruikte deze al op mijn blog bij samenwerkingen. Moest ik het nog niet kennen dan heb je het heel goed uitgelegd.

  3. Goed artikel! Ik gebruik sinds kort Bol.com linkjes dus moest ik ook in de follow/ no follow linkjes duiken :) Als je een artikel over merk schrijft uit enthousiasme (zonder er betaald oid voor te krijgen) kan je een gewoon linkje plaatsen toch?

  4. Ik snap je uitleg. Maar hoe zit het met affiliatelinks.? Dat is ook commercieel. Moet je die dan zelf op nofollow zetten of doet de linkgenerator dit automatisch? Ik werk met Tradetracker, bol.com en booking.com

    • Bij affiliate links moet je ook nofollow gebruiken. Je linkt dan naar een website omdat je er geld mee wilt verdienen, niet omdat je vindt dat die website zo goed is. Google wil die links daarom niet meenemen in de ranking en wil dat je nofollow gebruikt. Misschien zijn er linkgenerators die dat automatisch doen, maar ik zet het er voor de zekerheid ook altijd handmatig in!

  5. Wat een handig en fijn artikel! Ik wist wel dat er verschil in linkjes zit maar niet zo. Ga er beter opletten. Ik ga er gelijk maar even mee aan de slag!

  6. Ik had geen idee dat dit bestond. Nou werk ik nooit met bedrijven samen, dus het gaat ook niet zo op voor mij, maar toch fijn om dit als kennis te hebben. Dankjewel voor de uitleg!

  7. Hoi, fijn om te lezen dat je dus altijd no-follow limks moet gebruiken! Toch blijf ik het lastig vinden…ik heb nu een aanbod om samen te werken met een bedrijf, maar zij willen perse dat ik een do-follow link gebruik. Ik moet deze samenwerking dus afwijzen denk ik? En wat is dan het verschil met een uitgaande link en een do-follow link? Ik link in mijn artikelen vaak naar andere merken of bijv. Naar mijn Pinterest account, wordt dit dan ook als ‘slecht’ gezien door Google? Hopelijk heb je tijd om mijn vragen te beantwoorden, dan snap ik voor altijd wat de verschillen zijn hoop ik! :)

  8. Oh nog één vraag: bijna alle bedrijven willen toch dat je een do-follow link gebruikt? Hoe doen andere bloggers dat dan die regelmatig samenwerken met een bedrijf? Gebruiken zij dan wel do-follow links? :)

  9. Een goed beschreven blog, waarin je duidelijk de verschillen uitlegt. Ik ga hier mee aan de slag! Bedankt!

Leave A Reply

Navigate