Waarom en hoe je oude blogposts moet updaten

Eind 2016 ben ik begonnen met het updaten en opnieuw delen van mijn oude blogpost en echt, het heeft me de afgelopen maanden zoveel extra blogverkeer opgeleverd! Vorige week schreef ik voor het eerst twee in plaats van drie nieuwe artikelen – en had ik dus een stuk minder tijd in mijn blog gestoken – maar doordat zoveel mensen oude blogposts lazen, had ik juist die week een record aantal bezoekers.

Ik ben dus een groot fan van het verbeteren en reposten van oude artikelen en vandaag deel ik 4 redenen waarom ook jij echt aan de slag moet met je oude blogposts + de stappen die ik neem als ik mijn oude artikelen update.

WAAROM JE OUDE BLOGPOSTS MOET UPDATEN

1. JE HEBT NIEUWE DINGEN GELEERD

Toen ik mijn eerste blogposts schreef, wist ik niet zoveel over bloggen en online ondernemen als dat ik nu weet. En ik wist al helemaal niks over SEO en hoe ik mijn blogposts beter leesbaar kon maken. Als jij al lang blogt, heb je door de jaren heen waarschijnlijk ook nieuwe dingen geleerd en dan kan het je een hoop opleveren als je die nieuwe kennis in je oude artikelen verwerkt.

2. JE HEBT MEER KENNIS OF INFORMATIE

Als je jaren geleden al bent begonnen met bloggen, is de kans groot dat je in de tussentijd veranderd bent, net als je ideeën over bepaalde zaken. Je hebt meer levenservaring en waarschijnlijk weet je nu een stuk meer of heb je nu andere inzichten dan toen je jaren geleden bepaalde artikelen schreef. Het kan daarom slim zijn om oude artikelen te updaten door meer kennis en/of informatie toe te voegen en je oude blogposts daardoor relevanter en/of vollediger te maken.

3. JE HEBT MEER BEZOEKERS

Misschien heb je in 2010 een paar fantastische blogposts geschreven, maar als je er vervolgens niets meer mee hebt gedaan, is de kans groot dat je nieuwe volgers die artikelen nooit gelezen hebben. Het is daarom slim om regelmatig oude artikelen te promoten en door ze eerst te updaten en eventueel wat extra informatie toe te voegen, weet je zeker dat deze artikelen ook in de smaak zullen vallen.

4. JE LINKS ZIJN NIET MEER RELEVANT

Misschien heb je jaren geleden een aantal keer naar een webshop gelinkt, maar bestaat die nu niet meer. Misschien gebruikte je veel affliate links van een bepaald programma, maar ben je daar tegenwoordig helemaal niet meer bij aangesloten. Of misschien linkte je vroeger naar mooie leren jasjes, maar ben je inmiddels veganistisch geworden en draag je helemaal geen leer meer. Door oude blogpost te updaten, kun je gebroken links of links waar je niet meer achterstaat aanpassen, waardoor je blog meteen een stuk professioneler oogt.

HOE JE OUDE BLOGPOSTS KUNT UPDATEN

MAAK EEN KEUZE

Voordat je echt aan de slag gaat, is het slim om eerst te bedenken welke blogposts je gaat updaten. Want wanneer je honderden of misschien zelfs duizenden blogposts in je archief hebt staan, is het natuurlijk niet te doen om elk bericht een update te geven. Gebruik daarom de volgende drie tips om het updaten zo effectief mogelijk te maken:

1. Kies voor je beste artikelen – Als er oude berichten zijn die al redelijk veel bezoekers opleveren, is het slim om die als eerste aan te pakken. Door ze nog net wat beter en vollediger te maken, is de kans groot dat ze nog populairder worden en dus nog meer verkeer opleveren. En als mensen via een oud artikel voor het eerst op je site terecht komen, wil je natuurlijk ook een goede eerste indruk maken door er een fantastisch artikel van te maken.

2. Kies voor tijdloos – Het is slim om eerst artikelen te updaten die altijd relevant zijn. Je kunt in de zomer wel je oude blogpost over kerst aanpassen, maar daar heb je voorlopig niets aan. Bewerk daarom eerst je tijdloze blogposts en begin met het updaten (en opnieuw delen!) van seizoensgebonden artikelen als het betreffende seizoen er ook daadwerkelijk aan komt.

3. Kies voor inkomsten – Heb je bijvoorbeeld een e-book over social media geschreven of bied je als freelancer nieuwe diensten aan? Zoek dan uit welke oude blogposts raakvlakken hebben met je nieuwe dienst/product en verwerk je aanbod vervolgens in het artikel. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel met social media tips hebt geschreven, kun je onderaan het artikel zetten dat mensen voor een paar euro je nieuwe e-book kunnen downloaden. Wanneer je dit artikel vervolgens opnieuw deelt, kan het je heel wat extra inkomsten opleveren. En dat met zo’n kleine aanpassing!

KIJK NAAR JE GRAMMATICA

Nadat je hebt bepaald welke artikelen je gaat updaten, controleer je je blogposts natuurlijk eerst op taal- en spelfouten. Lees je artikel aandachtig door, haal alle foutjes eruit en verbeter eventueel zinnen die niet zo lekker lopen.

KIJK NAAR JE TITEL

Daarna kijk je of je titel wel wat verbetering kan gebruiken. Je titel is namelijk een van de belangrijkste onderdelen van je blog en is voor veel mensen bepalend of ze je artikel wel of niet gaan lezen. Zorg er daarom voor dat je artikel aantrekkelijk en SEO-vriendelijk is en dat het de lading van je artikel dekt. In het artikel 3 simpele tips voor een onweerstaanbare blogtitel deel ik meer handige tips om een goede titel te schrijven.

MAAK JE ARTIKEL BETER LEESBAAR

Misschien gebruikte je vroeger veel te grote of juist veel te kleine afbeeldingen, had je nog nooit van kopjes gehoord of schreef je alinea’s van twintig zinnen. Bewerk je artikel dan zo dat je afbeeldingen een mooie eenheid vormen met de tekst, dat je alinea’s uit maximaal 5 of 6 zinnen bestaan en dat je kopjes gebruikt om duidelijk te maken waar een bepaalde alinea over gaat. In het artikel 6 tips om je artikelen beter leesbaar te maken staan meer tips om de leesbaarheid van je blogposts te verbeteren.

CHECK DE LINKS

Zoals ik al zei, is het slim om regelmatig oude links te checken. Zoek uit welke links niet meer werken of niet meer relevant zijn en haal die linkjes weg. En als je dan toch bezig bent met links; vergeet niet naar je eigen artikelen te linken als je in een bepaald artikel informatie tegenkomt waar je ook in een ander artikel over geschreven hebt.

WERK AAN JE SEO

Grote kans dat je vroeger minimaal of misschien zelfs helemaal niet met SEO bezig was en je oude artikelen daardoor niet SEO-vriendelijk zijn. Zonde! Vergeet tijdens het updaten dan ook zeker niet om met SEO aan de slag te gaan, waardoor ook je oude artikelen beter gevonden kunnen worden in Google. Hoe je je blogposts SEO-vriendelijk kunt maken, lees je in het artikel 8 SEO tips voor beginnende bloggers.

VOEG NIEUWE INFO TOE

Een van de redenen om je oude berichten te updaten, is omdat je nu meer over bepaalde onderwerpen weet of nieuwe inzichten hebt. Link bijvoorbeeld naar die nieuwe app die je hebt ontdekt, schrijf een stukje over die pas ontdekte beauty tip of update je recept met de ingrediënten die je tegenwoordig gebruikt in je appeltaart.

VOEG EEN AFBEELDING VOOR PINTEREST TOE

Door je artikel ook op Pinterest te zetten, kun je heel veel verkeer naar je blog trekken. Maak daarom een mooie afbeelding en pin je artikel vervolgens via die afbeelding naar verschillende borden.

DEEL DE GEUPDATE ARTIKELEN OPNIEUW

Is je oude blogposts weer helemaal fris en volledig? Dan is het natuurlijk zonde om te wachten tot mensen het misschien ooit een keer gaan lezen. Deel je geüpdate artikelen daarom regelmatig op Twitter, Facebook, Pinterest en eventueel Instagram en je zult zien dat er heel wat extra bezoekers op je blog terecht zullen komen!

Update jij je oude blogposts weleens? Hoe update jij ze dan?

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

4 Comments

Leave A Reply

Navigate