Pinterest Analytics: zo kun je het slim gebruiken

Pinterest is de ideale marketing tool om meer verkeer naar je website te trekken. Voor een goede strategie is het belangrijk dat je regelmatig naar Pinterest Analytics kijkt. Lees hier hoe je dat kunt doen en hoe je de statistieken slim kunt gebruiken.

Pinterest is de ideale marketing tool om meer verkeer naar je website te trekken. Voor een goede strategie is het belangrijk dat je regelmatig naar Pinterest Analytics kijkt. Lees hier hoe je dat kunt doen en hoe je de statistieken slim kunt gebruiken.
Pinterest is de ideale marketing tool om meer verkeer naar je website te trekken. Voor een goede strategie is het belangrijk dat je regelmatig naar Pinterest Analytics kijkt. Lees hier hoe je dat kunt doen en hoe je de statistieken slim kunt gebruiken.

Ik ben ervan overtuigd dat Pinterest the place to be is als het gaat om het laten groeien van je blog of bedrijf. Met de juiste Pinterest strategie kun je namelijk duizenden tot zelfs tienduizenden mensen per maand naar je website trekken en op die manier meer inkomsten genereren. En een onmisbaar onderdeel van een goede strategie is Pinterest Analytics.

Pinterest Analytics is een overzicht van de statistieken van je Pinterest account. Deze statistieken kun je linksboven op Pinterest vinden en bestaan uit drie onderdelen: je profiel, mensen die je bereikt en je website. Wanneer de statistieken van je website niet zichtbaar zijn, betekent dat dat je website nog niet geverifieerd is. Hoe je dat kunt doen, lees je hier.

In dit artikel zal ik alle drie de onderdelen langslopen en laten zien hoe je de informatie en statistieken kunt gebruiken om je Pinterest strategie te verbeteren en meer verkeer naar je website te trekken.

JE PROFIEL
Dit onderdeel geeft informatie over de pins op je account – je eigen en die van anderen – en bestaat uit vier subonderdelen:
• Vertoningen: je meest vertoonde pins en de borden met de meest vertoonde pins.
• Aantal keer bewaard: je pins met de meeste repins en de borden met de meeste repins.
• Kliks: je meest aangeklikte pins en de borden met de meest aangeklikte pins.
• Aller tijden: de pins die het best presteren sinds je Pinterest hebt.

Handleiding Pinterest Analytics

Analyseer deze statistieken regelmatig. Zijn het vooral je eigen pins of pins van anderen die goed presteren? Waarom zouden deze pins het zo goed doen? Worden er felle kleuren gebruikt of juist zachte? Staat er tekst op de afbeeldingen? Zijn er bepaalde onderwerpen die goed scoren?

Wanneer je dit soort vragen voor jezelf beantwoordt, heb je een goed beeld van welk soort pins wel en niet goed aanslaan en welke onderwerpen populair zijn bij je volgers. Deze informatie kun je vervolgens in gedachten houden bij het maken van nieuwe pins en bij het repinnen van pins van anderen.

Daarnaast is het ook handig om te bekijken welke borden het best presteren en vervolgens te bedenken hoe je daar meer profijt van kunt hebben. Kun je bijvoorbeeld meer van je eigen content naar deze borden pinnen of kun je soortgelijke borden maken waar je veel van je eigen content naartoe kunt pinnen?

MENSEN DIE JE BEREIKT
Dit onderdeel laat onder meer zien uit welke landen de mensen die je bereikt komen, welke taal ze spreken, of het voornamelijk mannen of vrouwen zijn en wat hun interesses zijn. Ik vind dit het minst waardevolle onderdeel en daarom bekijk ik deze statistieken maar heel af en toe.

Wanneer ik dit onderdeel analyseer, kijk ik vooral hoe het gaat met mijn Nederlandse volgers – de volgers die ik wil, aangezien mijn website Nederlands is – en of de borden waar mensen mijn pins naartoe pinnen ook daadwerkelijk overeen komen met de content die ik maak en de boodschap die ik wil uitstralen. Wanneer dat niet het geval is, weet ik dat er werk aan de winkel is qua branding en focus.

Handleiding Pinterest Analytics

WEBSITE
Dit is een onderdeel dat ik bijna elke week wel bekijk – gewoon omdat ik het zo leuk vind om mijn groei te zien. Deze statistieken laten zien hoe de pins van mijn website het doen en hoeveel klikken naar mijn website het oplevert. Ook dit onderdeel is onderverdeeld in Vertoningen, Aantal keer bewaard, Kliks en Aller tijden, met als extra onderdeel Originele pins. Dit zijn de pins die rechtstreeks vanaf je website zijn toegevoegd.

Dit onderdeel is vooral waardevol, omdat je hier kunt zien wat je beste pins zijn. Door deze pins te analyseren, kun je ontdekken of er bepaalde onderwerpen zijn die goed aanslaan of dat een bepaalde lay-out betere resultaten oplevert dan een andere lay-out. Die informatie kun je vervolgens weer gebruiken om je pins en strategie te verbeteren.

Handleiding Pinterest Analytics

Zoals je kunt zien, zijn mijn statistieken begin 2018 echt sky high gegaan, wat echt MEGA tof is. Hoe dat is gelukt en hoe jij hetzelfde voor elkaar kunt krijgen, kun je hier lezen.

Opt In Image
GRATIS Pinterest cursus
Ontdek hoe je met Pinterest meer bezoekers naar je website kunt trekken en je blog of bedrijf explosief kunt laten groeien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.