Hoe krijg je je eerste samenwerking als blogger?

Wil je graag geld verdienen met je blog? Gebruik dan deze handige tips om je eerste samenwerking met een bedrijf binnen te slepen.

Wil je graag geld verdienen met je blog? Gebruik dan deze handige tips om je eerste samenwerking met een bedrijf binnen te slepen.
Wil je graag geld verdienen met je blog? Gebruik dan deze handige tips om je eerste samenwerking met een bedrijf binnen te slepen.

Wanneer je net begint met bloggen, denk je misschien dat het jou nooit gaat lukken om met grote merken samen te werken. Well, think again. Met de juiste tips en aanpak kan ook jíj het voor elkaar krijgen. Hier zijn een aantal stappen die je kunt zetten om ervoor te zorgen dat je binnen no time je eerste samenwerking binnensleept.

Voordat ik naar de tips ga, wil ik graag eerst benadrukken dat je geduld moet hebben – na een week bloggen heb je niet meteen een opdracht voor Dior in je mailbox zitten. Bedrijven zullen namelijk pas met je willen samenwerken als je ze genoeg te bieden hebt. En dat kost tijd. Focus je dus niet meteen op geld verdienen, maar ga eerst aan de slag met het schrijven van goede content en het laten groeien van je bezoekersaantallen.

Lees ook: 3 dingen die je nodig hebt als je geld wilt verdienen met je blog

Daarnaast is het belangrijk dat je website er duidelijk en professioneel uitziet. Dit kun je onder meer realiseren door:
• Een professionele vormgeving
• Een goede en duidelijke about pagina
• Waardevolle artikelen
• Actieve social media kanalen

Lees ook: Zo willen bedrijven wél met je samenwerken

Heb je een professionele website met waardevolle artikelen en trouwe volgers? Hier zijn drie tips die je kunnen helpen om jezelf in de kijker te spelen en je eerste samenwerking binnen te slepen.

1. ZORG VOOR EEN MEDIA KIT
Het lijkt misschien gek om een media kit te hebben als je nog nooit met een bedrijf hebt samengewerkt, maar niets is minder waar. Met een media kit laat je namelijk zien dat je snapt hoe het “influencerswereldje” werkt en geef je het signaal af dat ze met een professional te maken hebben. En je hoeft er echt geen fancy document van tien pagina’s van te maken; zolang het maar duidelijk, aantrekkelijk en volledig is.

Dit moet sowieso in je media kit staan:
• Een korte biografie
• De statistieken van je website
• De statistieken van je social media kanalen
• Informatie over je doelgroep
• Voor welke samenwerkingen je openstaat
• Je contactgegevens

Wanneer je nu een potentiële opdracht in je mailbox krijgt, kun je je media kit meteen opsturen en is de kans groter dat de samenwerking ook daadwerkelijk doorgaat.

Lees ook: Zo maak je een goede media kit voor je blog

Hoe krijg je je eerste samenwerking als blogger?

2. NEEM INITIATIEF
Er zijn tegenwoordig honderden, misschien wel duizenden bloggers in Nederland. Dit kan ervoor zorgen dat merken jouw website simpelweg nog nooit zijn tegengekomen, terwijl het wel perfect bij hun aanbod en missie zou passen. Om jezelf in de kijker te spelen, kun je ervoor kiezen om zelf bedrijven te benaderen. Natuurlijk is dit best eng en spannend, maar wat heb je te verliezen? Het ergste dat je kan overkomen, is dat een bedrijf “nee” zegt en dan zit je in precies dezelfde situatie als dat je nu al zit.

Wanneer je besluit om zelf initiatief te nemen, is het belangrijk dat je je goed in het bedrijf verdiept. Zoek uit wat hun sterke punten zijn, wat hun zwakke punten zijn en hoe jij iets voor ze kunt betekenen. Stuur vervolgens een bericht waarin je uitlegt wie je bent, waar je blog over gaat en waarom jij denkt dat jullie de perfecte match zijn voor een samenwerking.

3. WEES FLEXIBEL
Dat betekent uiteraard niet dat je voor niets moet werken of met alle wensen van het bedrijf akkoord moet gaan, maar als beginnende blogger is het slim om niet al te hoge eisen te stellen. Grote influencers kunnen prima een vast bedrag noemen – als het ene bedrijf nee zegt, staat er wel weer een volgende klaar – maar als je nog weinig ervaring hebt met samenwerkingen, kun je beter wat makkelijker en flexibeler zijn.

Dit betekent uiteraard niet dat je met dertig euro akkoord moet gaan als het werk je tien uur gaat kosten, maar als je bijvoorbeeld een duur product krijgt, kan het slim zijn om niet ook nog een hoog bedrag te eisen. Vraag ook geen 150 euro als het bedrijf 70 biedt; dan zijn ze er vaak snel klaar mee. Die bedragen komen allemaal echt vanzelf wel als je blog verder groeit en je vaker met bedrijven gaat samenwerken.

En wees in eerste instantie ook flexibel wat betreft de merken waar je mee wilt samenwerken. Je droomt er misschien van om een opdracht voor Chanel te doen, maar grote kans dat je het eerst met de Hema en Action moet doen. Zeg dat dan niet af omdat je hoopt op “betere” merken, maar zie het als een mooie springplank naar nieuwe samenwerkingen. We moeten allemaal ergens beginnen en als je kleine samenwerkingen goed doet, komen de grote opdrachten uiteindelijk vanzelf.

Hoe kwam jij aan je eerste samenwerking?

Wil je graag geld verdienen met je blog? Gebruik dan deze handige tips om je eerste samenwerking met een bedrijf binnen te slepen.

10 thoughts on “Hoe krijg je je eerste samenwerking als blogger?

  1. Wij hadden onze eerste samenwerking al best snel. Na drie maanden werden we benaderd voor een fotoboek en nu hebben we al meerdere leuke samenwerkingen gehad, ook een uit eigen initiatief. Professionele uitstraling is denk ik het belangrijkste, zo zien bedrijven ook de potentie in je blog

  2. Hele handige tips! Ik krijg redelijk vaak aanbiedingen voor samenwerkingen maar bijna al deze bedrijven willen do follow links. Nu had ik gelezen dat dit voor mijn blog niet heel erg goed is. Ik ben nog een beginnend Blogger en vind het jammer dat ik telkens deze samenwerkingen moet afketsen.. Heb jij tips?

    1. Nee dat klopt, wanneer je te vaak do follow links gebruikt, kan je een penalty krijgen van Google omdat het ingaat tegen hun regels. Hoe jammer het ook is, ik zou toch aanraden om het niet te doen en te zeggen dat je alleen samenwerkingen doet met een no follow link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.