De 3 belangrijkste SEO tips voor 2017

We hebben inmiddels alweer een derde van 2017 erop zitten dus deze tips komen misschien een tikkeltje te laat, maar omdat ik er zelf veel aan heb gehad, wilde ik ze toch nog graag met jullie delen. Google verandert namelijk constant zijn algoritmes en wanneer je echt goed wilt scoren in de zoekmachine, is het belangrijk dat je weet waar je anno 2017 op moet letten.

Ik kwam deze tips tegen toen ik een onderzoek van Search Engine Land las, waar onder meer uitgebreid wordt uitgelegd waar Google in 2017 de meeste waarde aan hecht wat betreft SEO. Volgens het rapport zijn er in 2017 drie dingen waar je op moet focussen als je hoog wilt scoren in Google:
1. Backinks
2. Relevante content
3. Rankbrain

Hieronder zal ik per onderdeel uitleggen wat het precies is en hoe je het kunt inzetten om beter gevonden te worden via zoekmachines en dus meer bezoekers naar je website kunt trekken.

1. BACKLINKS

Volgens het onderzoek hecht Google dit jaar vooral veel waarde aan backlinks. Als je je al in SEO hebt verdiept, zal dit je waarschijnlijk niet verbazen, want dit staat al jaren in het prioriteitenlijstje van Google. Simpel gezegd gaat het er hier vooral om dat er zoveel mogelijk websites naar jouw website moeten linken. Wanneer sites namelijk jouw URL noemen, is dat volgens Google een teken dat jouw website goed en betrouwbaar is en dat wordt beloond met een hogere ranking. En hoe groter de website is die naar jouw site linkt, hoe belangrijker Google de link vindt en hoger jij daarvoor gerankt wordt.

Actie: Het is dus belangrijk dat je zoveel mogelijk (relevante!) backlinks naar jouw website verzamelt en dan vooral van websites met veel bezoekers en een hoge ranking. Je zult meer resultaat halen als de links van verschillende websites komen dan wanneer steeds dezelfde website naar jouw blog linkt. Je kunt aan (meer) backlinks komen door bijvoorbeeld:
– Een gastblog te schrijven op andere websites
– Je artikelen te delen op social media
– Je blogposts te plaatsen op websites waar je vrij je artikelen mag delen

2. RELEVANTE CONTENT

Met alleen het verzamelen van backlinks ben je er helaas nog niet. Als je écht goed wilt scoren in Google, is het belangrijk dat je relevante content maakt. Google wil zijn bezoekers namelijk de beste content voorschotelen en dat betekent dat goede, relevante artikelen tegenwoordig hoger in de zoekresultaten verschijnen dan minder relevante posts. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat je hoger scoort als je weinig backlinks hebt, maar wel fantastische artikelen schrijft dan dat je veel backlinks hebt, maar matige blogposts op je site hebt staan.

Actie: Het is dus niet alleen voor je lezers, maar ook voor je SEO van belang dat je goede, waardevolle artikelen schrijft. Een paar tips om je content beter en relevanter te maken voor Google:
– Verwerk zoekwoorden in je artikelen, titels en afbeeldingen
– Gebruik de júiste zoekwoorden. Hoe je goede zoekwoorden kunt vinden, lees je in het artikel: Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner
– Houd altijd je lezers in gedachten. Door content te schrijven die zij interessant vinden, blijven ze langer op je site en hoe langer je bezoekers op je site blijven, hoe beter Google je website vindt.
– Schrijf langere artikelen. Waarom langere artikelen beter zijn voor je SEO lees je in het artikel: Wat is de ideale lengte van een blogpost?
– Link zoveel mogelijk naar eerder geschreven artikelen op je website
– Link regelmatig naar onderzoeken en andere websites

3. RANKBRAIN

Waarschijnlijk denk je nu ‘RankBrain? Waar hééft ze het over???’. Dat was tenminste het eerste wat ik dacht toen ik deze term in het onderzoek zag staan. RankBrain is een systeem (algoritme) van Google dat zichzelf traint (ook wel artificial intelligence genoemd) en dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te analyseren en interpreteren. RankBrain kijkt niet alleen naar de zoekwoorden op een bepaalde pagina, maar ook naar eerdere zoekopdrachten die met het onderwerp te maken hebben en bepaalt zo hoe hoog de pagina scoort in de zoekresultaten. Niemand weet precies hoe Rankbrain werkt, maar het heeft in ieder geval als doel om de gebruikerservaring van Google te verbeteren.

Actie: Er is helaas niets bijzonders wat je kunt doen om je website te optimaliseren voor RankBrain. Het betekent in ieder geval wel dat je niet steeds dezelfde zoekwoorden in je tekst hoeft te gebruiken – Google is inmiddels slim genoeg om ook zonder hetzelfde zoekwoord te zien waar je tekst over gaat. En dat betekent ook meteen dat je je teksten dus echt voor je bezoeker kunt schrijven en niet (meer) voor de zoekrobot, wat blogposts veel natuurlijker en leesbaarder maakt.

Daarnaast lijkt het er ook op dat er voor je ranking dus steeds meer naar je hele blog gekeken wordt. Het kan dus lonen om naast het verzamelen van backlinks en het schrijven van relevante artikelen ook te werken aan:
– De bezoektijd op je pagina. In het artikel 7 manieren om bezoekers langer op je website te houden lees je hoe je bezoekers zo lang mogelijk op je website kunt houdt.
– Engagement. Lees ook: 7 tips voor meer engagement op je blog.
– Je aanwezigheid op social media
– De variatie van je content

Als je meer informatie over RankBrain wilt, raad ik je aan om dit uitgebreide artikel van Frankwatching te lezen.

Ben jij veel met SEO bezig? Waar richt jij je vooral op?

Op de hoogte blijven? Volg Digitale Dromers op Facebook, Twitter of Pinterest

14 Comments

  1. Wat fijn dat je dit op een rijtje hebt gezet! Ik probeer in mijn blogs altijd zo veel mogelijk te doen met SEO, maar het mag mijns inziens nooit de gebruikerservaring in de weg staan. Als ik dat zie op andere blogs ben ik weg. Natuurlijk snap ik dat iedereen goed gevonden wil worden in Google, maar relevante content vind ik toch belangrijker. Fijn dat Google dat ook inziet! :)

    • Helemaal mee eens! Voor mij is de gebruikerservaring ook het belangrijkste. En inderdaad heel fijn dat Google het ook steeds meer op die manier gaat benaderen!

  2. Nog even een belangrijke aanvulling op de backlinks, Google kijkt ook naar de relevantie van de backlink. In mijn geval is een backlink vanaf een techblog niet relevant omdat ik over wandelen schrijf. Dus ontwikkel een linkbuilding strategie die aansluit op jouw niche.

  3. Super tips! Maar “zoveel mogelijk interne en externe links” is denk ik niet het juiste advies. Relevantie en kwaliteit gaan boven kwantiteit!

  4. Wat een fijne tips! Dankzij de plugin Yoast zorg ik al voor een beter leesbaar blog en de juiste titels etc. Toch moet ik meer backlinks plaatsen zo te zien. Iets wat ik op een lager pitje had gezet onlangs. Dank je wel weer :-) Liefs, Josine

    • Yay leuk dat je er wat aan hebt! En ik was zelf ook niet zo van het backlinks plaatsen haha, maar inderdaad toch maar mee aan de slag gaan de komende tijd. Succes! X

  5. Super interessant! Hier gaan we mee aan de slag in 2017. Je noemt in het artikel Je blogposts te plaatsen op websites waar je vrij je artikelen mag delen… Heb je nog tips welke sites dit zijn?

    • Ik gebruik altijd spam je blog via facebook en Bloggerslist om een nieuwe blogpost nog eens extra onder de aandacht te brengen.

  6. Wat interessant! Klinkt eigenlijk allemasl heel logisch! Toch blijft het altijd hard werken om Google blij te houden :)

Leave A Reply

Navigate