E-mailmarketing voor beginners: zo begin je een e-maillijst

Wil je beginnen met e-mailmarketing? In dit artikel leg ik uit hoe je een e-maillijst begint, hoe je je eerste subscribers krijgt en wat je het beste naar je lijst kunt sturen.

Wil je beginnen met e-mailmarketing? In dit artikel leg ik uit hoe je een e-maillijst begint, hoe je je eerste subscribers krijgt en wat je het beste naar je lijst kunt sturen.Wil je beginnen met e-mailmarketing? In dit artikel leg ik uit hoe je een e-maillijst begint, hoe je je eerste subscribers krijgt en wat je het beste naar je lijst kunt sturen.

Het opbouwen van een e-maillijst is het beste wat je kunt doen voor je blog of bedrijf. Met een e-maillijst kun je namelijk de relatie met je lezers en klanten versterken, kun je ze op de hoogte houden van nieuwe artikelen en producten en kun je ervoor zorgen dat ze je gaan vertrouwen en als expert gaan zien. In dit artikel vertel ik hoe je begint met e-mailmarketing en hoe je je eerste subscribers krijgt.

WAT IS E-MAILMARKETING?
Simpel gezegd is e-mailmarketing het gebruiken van e-mail als marketinginstrument. In plaats van dat je berichten, ideeën, gedachten of producten op je blog of op social media deelt, gebruik je in dit geval e-mail om te communiceren met je doelgroep en potentiële klanten.

WAAROM HEB JE EEN E-MAILLIJST NODIG?
Je hebt waarschijnlijk al een aantal keer gehoord dat het opbouwen van een e-maillijst zo belangrijk is, maar grote kans dat je geen idee hebt waarom precies. Hier zijn vier redenen waarom het beginnen en laten groeien van je e-maillijst je prioriteit moet zijn.

Je kunt de relatie met je doelgroep versterken – Via e-mail kun je direct contact leggen met de mensen op je lijst, waardoor het een perfect medium is om in contact te komen en blijven met je doelgroep. Wanneer je persoonlijke, waardevolle en behulpzame berichten stuurt en daadwerkelijk het gesprek met ze aangaat, zullen mensen snel een connectie met je voelen.

Jij hebt de controle – Social media is ontzettend waardevol voor bloggers en ondernemers, maar er is één groot nadeel: jij hebt niet de controle. Wanneer het algoritme weer eens wordt omgegooid, kan dat je een hoop bezoekers en inkomsten kosten, zonder dat je daar ook maar iets aan kunt veranderen. Bij e-mailmarketing is dat anders. Jouw lijst is jouw lijst en jij hebt altijd de volledige controle.

Er is minder concurrentie – De meeste mensen krijgen maar een paar tot tientallen e-mails per dag, wat veel minder is dan de honderden berichten die dagelijks op social media verschijnen. Het is dus veel waarschijnlijker dat mensen je e-mails lezen dan dat ze je social media posts zien.

E-mail subscribers kopen sneller – Niemand wil een inbox vol ongewenste berichten, dus als mensen zich aanmelden voor je lijst, betekent dat dat ze jouw berichten ook daadwerkelijk wíllen ontvangen. Wanneer je vervolgens waardevolle, leerzame e-mails stuurt en je best doet om te connecten met je subscribers, zullen ze je steeds meer gaan vertrouwen en als expert gaan zien, waardoor ze uiteindelijk veel sneller je producten zullen kopen.

Lees ook: Waarom elke blogger een e-maillijst nodig heeft

HOE BEGIN JE EEN E-MAILLIJST?
Om een e-maillijst te kunnen beginnen heb je maar drie dingen nodig: een e-mail service provider, een account en een inschrijfformulier.

Meld je aan bij een e-mail service provider – Er zijn diverse providers waar je je – betaald of gratis – kunt aanmelden. De bekendste in Nederland zijn Mailchimp, Mailerlite en Mailblue. Internationaal is Convertkit een grote speler.

De één is niet perse beter dan de ander; welke je het beste kunt kiezen, is vooral afhankelijk van wat je zoekt en wat het beste voor jou werkt. Ik raad wel aan om een provider te kiezen die met je mee kan groeien. Zelf zit ik bij Mailchimp.

Maak een account en een inschrijfformulier – Wanneer je een provider hebt uitgekozen, kun je een account aanmaken. Vervolgens kun je een opt-in formulier maken, zodat mensen zich kunnen inschrijven voor je e-maillijst.

Extra: Maak een welkomstmail – Voordat je je e-maillijst gaat promoten, is het slim om alvast een welkomstmail te maken, die automatisch verzonden wordt als mensen zich inschrijven voor je e-maillijst. Gebruik deze e-mail om mensen te vertellen wie je bent, wat je te bieden hebt en wat ze van je kunnen verwachten.

HOE KRIJG JE MENSEN OP JE E-MAILLIJST?
Over het algemeen schrijven mensen zich niet zomaar in voor een e-maillijst. Wanneer je je lijst wilt laten groeien, is het dus belangrijk dat je mensen overhaalt. De beste manier om dat te doen, is het aanbieden van een gratis product. Dit kun je op twee manieren doen: via een opt-in freebie of via content upgrades.

Opt-in freebies – Een opt-in freebie is een gratis product dat mensen ontvangen in ruil voor hun e-mailadres. Dit kan een checklist of een planner zijn, maar ook een ebook of een e-mailcursus. Ik heb op mijn website bijvoorbeeld meerdere opt-in formulieren staan waar mensen zich kunnen inschrijven voor een gratis cursus over Pinterest.

Het is uiteraard belangrijk dat mensen je freebie ook daadwerkelijk wíllen. Wanneer je een gratis product aanbiedt waar niemand behoefte aan heeft, zul je alsnog weinig aanmeldingen krijgen. Zorg er daarom voor dat je gratis product een bepaald pijnpunt van je doelgroep oplost. En natuurlijk is het ook van belang dat je freebie past bij je blog- en bedrijfsstrategie.

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je opt-in freebie zien, is het slim om het op meerdere plekken te plaatsen. Goede plekken om een opt-in te plaatsen zijn:
• Homepage
• Footer
• Sidebar
• About page

Wil je beginnen met e-mailmarketing? In dit artikel leg ik uit hoe je een e-maillijst begint, hoe je je eerste subscribers krijgt en wat je het beste naar je lijst kunt sturen.
 

Content upgrades – Dit zijn kleine extraatjes die je toevoegt aan je artikelen, zoals checklists, werkboeken en templates. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel over SEO hebt geschreven, kun je een SEO checklist als content upgrade toevoegen. Mensen kunnen die dan downloaden of ontvangen als ze hun e-mailadres achterlaten. Content upgrades moeten qua inhoud altijd passen bij het artikel waarin je ze plaatst.


 

WAT STUUR JE NAAR DE MENSEN OP JE E-MAILLIJST?
Voordat je je eerste mail gaat sturen, is het slim om eerst over de volgende drie vragen na te denken:
• Wat voor soort e-mails wil je sturen?
• Hoe vaak wil je wat sturen?
• Hoe wil je overkomen in je e-mails? Welke emoties wil je oproepen?

Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt, kun je gaan nadenken over wat je precies wilt gaan sturen naar de mensen op je lijst. Een aantal ideeën:
• Persoonlijke verhalen of updates
• Succesverhalen of juist verhalen waarin je vertelt over je fouten
• Inspirerende berichten
• Berichten waarin je waardevolle, leerzame content deelt
• Updates over je nieuwe artikelen of producten
• Teasers voor nieuwe dingen die gaan komen
• Behind the scenes

Heb jij een e-maillijst? Waarom wel of waarom niet?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.