12 tips om je online bedrijf te laten groeien met social media

Wanneer je je blog wilt laten groeien, kun je niet zonder social media. Lees hier hoe je social media kunt inzetten voor meer blogbezoekers.

Eén van de beste manieren om je zichtbaarheid te vergroten en je online bedrijf te laten groeien, is actief zijn op social media. Het inzetten van social media is namelijk een makkelijke en effectieve manier om je doelgroep te laten zien wat jij te bieden hebt en om meer verkeer naar je website te trekken. In dit artikel wil ik met je delen hoe je social media kunt gebruiken om je online business te laten groeien.

1. WEES SELECTIEF
Maak niet de fout om overal aanwezig te willen zijn, maar focus je op de twee of drie kanalen die je het meeste kunnen opleveren en zorg ervoor dat je daar elke dag actief bent. Zoek contact met je doelgroep, leer ze beter kennen en geef ze vervolgens zoveel waardevolle content dat ze nooit meer weg willen gaan.

3 vragen die je kunnen helpen om de juiste kanalen te vinden:
• Waar zit mijn doelgroep?
• Welke content wil ik voornamelijk creëren (video, tekst, foto’s)?
• Waar kan ik consistent zijn en dagelijks posten?

Over het algemeen is de Pinterest het beste kanaal om meer bezoekers naar je website te trekken en Instagram het beste medium om aan de band met je doelgroep te werken en jezelf als expert neer te zetten.

Lees ook: Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

2. WEES CONSISTENT
Wanneer je alleen iets post als je zin of tijd hebt, zul je niet snel resultaat zien – om ervoor te zorgen dat mensen een connectie met je voelen en je website willen bezoeken, moet je consistent zijn en jezelf regelmatig laten zien. Dat betekent niet perse dat je dagelijks moet posten, maar dat betekent dat je in ieder geval regelmatig wat van je moet laten horen en niet ineens maanden van de radar verdwijnt. 

Als je er moeite mee hebt om consistent je boodschap te verspreiden, kan het helpen om een content schema te maken en je content in te plannen. Je kunt dan bijvoorbeeld een schema maken waarin je elke dinsdag een nieuwe blogposts publiceert, elke donderdag een e-mail stuurt en elke maandag, woensdag en vrijdag een nieuwe Instagram posts deelt. Op die manier weet je zeker dat je regelmatig nieuwe content publiceert en dus regelmatig je doelgroep van waarde voorziet, zodat ze je niet zullen vergeten. 

3. ZORG VOOR EEN GOEDE BIO
Je bio is één van de eerste dingen die mensen van zien als ze op je social media accounts terecht komen en je weet wat ze zeggen over een eerste indruk. Zorg er daarom voor dat je bio aantrekkelijk is en dat het meteen duidelijk maakt wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom mensen absoluut bij jou zouden moeten zijn.

Lees ook: Zo schrijf je de perfecte Instagram bio

Je bio is één van de eerste dingen die mensen zien als ze op je Instagram account komen en je weet wat ze zeggen over een eerste indruk hè? Zorg er daarom voor dat je bio aantrekkelijk is en dat het meteen duidelijk maakt wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom mensen je zouden moeten volgen. Hier zijn 6 tips om een bio te maken die zó goed is dat iedereen je meteen wil volgen op Instagram.

4. GEEF WAARDE
Mensen zoeken in alles wat ze doen naar waarde. Dat betekent dat als jij geen waarde biedt, mensen op zoek gaan naar iemand die dat wel doet. Schrijf dus geen social media posts waarin je alleen over jezelf en je producten praat, maar post berichten waarin je een boodschap deelt of waarmee je je volgers wat kunt leren. Alles wat je doet en alles wat je deelt, moet je voor je doelgroep doen en moet hen verder helpen.

5. PROMOOT OOK JE OUDE ARTIKELEN
De meeste mensen delen alleen een update als ze een nieuw artikel hebben geschreven, maar je kunt ook prima je oude artikelen op social media delen. Als het goed is, krijg je er steeds nieuwe volgers bij en aangezien zij je oude blogposts waarschijnlijk nog niet hebben gelezen, kan je ze op deze manier alsnog onder de aandacht brengen. Daarnaast zien de mensen die je al langer volgen waarschijnlijk niet al je updates voorbij komen en is de kans groot dat zij een aantal van je artikelen missen als je ze maar één keer deelt.

6. HERGEBRUIK CONTENT
Je hoeft echt niet elke keer voor elk kanaal nieuwe content te schrijven; je kunt de berichten die je op het ene medium hebt gedeeld namelijk ook prima voor een ander medium gebruiken! Deel je Instagram caption bijvoorbeeld ook op je Facebookpagina of knip een blogpost op in kleinere stukken en gebruik dat voor je Instagram berichten.

7. KIJK NAAR JE STATISTIEKEN
Door regelmatig naar je social media statistieken te kijken, kun je onder meer ontdekken welk soort berichten het goed doen, welke artikelen juist minder presteren en wat de beste tijd is om je posts te delen. En die informatie kun je vervolgens weer gebruiken om betere updates te maken of je tijden aan te passen, zodat je meer mensen zult bereiken en aanspreken.

Wanneer je wilt groeien op Instagram is het belangrijk dat je veel likes en reacties op je Instagram posts krijgt. Hier zijn 10 tips om je engagement op Instagram te verhogen.

5 FOUTEN DIE JE MOET VERMIJDEN
Er zijn dus een hoop dingen die je moet doen om social media effectief in te kunnen zetten, maar er zijn ook zeker een paar die je absoluut níet moet doen.

1. Je accounts op privé zetten
Social media zijn de perfecte plek om jezelf, je website en je producten onder de aandacht te brengen, maar dan moeten je updates natuurlijk wel zíchtbaar zijn. Wanneer je accounts op privé staan, maak je het je doelgroep lastig om te kunnen zien hoeveel kennis jij hebt en waarom ze absoluut bij jou zouden moeten zijn. Om het je doelgroep zo makkelijk mogelijk te maken om je te vinden en om hen meteen te kunnen laten zien wat jij te bieden hebt, is het daarom belangrijk dat je al je social media accounts openbaar maakt.

2. Te veel posten
Te weinig posten is niet goed, maar te veel posten is al helemaal geen goed idee. Niemand zit erop te wachten om elke dag langs tien updates van jou te moeten scrollen voordat ze berichten van anderen in hun feed zien. Houd het bij maximaal 3 berichten per kanaal per dag en onthoud dat kwaliteit altijd belangrijker is dan kwantiteit.

3. Alleen promoten
Wanneer je alleen maar links naar je website dropt of non-stop verkooppraatjes houdt, zul je waarschijnlijk weinig succes hebben. Op social media draait het om interactie, engagement en het bouwen van relaties – niet om het alleen maar promoten van je eigen producten of artikelen. Natuurlijk mag je social media gebruiken om je werk onder de aandacht te brengen, zolang dat maar niet het énige is wat je doet. Wissel het af met persoonlijke updates, waardevolle inzichten en leerzame lessen.

4. Niet op reacties reageren
Wanneer je volgers de tijd nemen om op je berichten te reageren, is op hun reacties reageren het minste wat je terug kunt doen. Daarmee laat je zien dat je hun berichtje waardeert, bouw je aan de band met je volgers en zorg je ook meteen voor meer engagement, wat weer goed is voor je positie in de feed.

5. Je berichten niet nalezen
Wanneer je regelmatig typfouten maakt, interpunctie verkeerd gebruikt of de fout in gaat met je grammatica, komt dat slordig en onprofessioneel over. En dat is natuurlijk niet het beeld dat je wilt uitstralen op social media. Lees daarom altijd je bericht na voordat je het post en haal het eventueel door de spellingschecker.

Wat is jouw beste social media tip?

Opt In Image
Gratis ebook Bloggen voor beginners
Ontdek hoe je in 7 stappen een succesvolle en winstgevende blog neerzet!

19 thoughts on “12 tips om je online bedrijf te laten groeien met social media

  1. Bedankt voor de tips, ik heb zelf geen twitter (voor mijn blog), raad je dit aan? Ik had eerlijk gezegd ook nog nooit van de groepsborden op pinterest gehoord, ik ga meteen kijken of er iets voor mij bij zit.

  2. Dit zijn hele fijne tips! Toevallig zat ik er van de week nog aan te denken dat je oude(re) blogposts best nog eens kunt delen. Dat ga ik absoluut doen.

  3. Aaah, volgens mij doe ik dat verkeerd op Pinterest! Ik heb me niet aangemeld bij groepsborden. Ik ga er even in duiken. Interessant en supernuttig artikel!

  4. Wat een fijne tips weer! Oude artikelen delen en actief zijn in Facebook-groepen worden mijn actiepunten voor de komende tijd. Facebook levert inderdaad regelmatig veel bezoekers op, dus daar wil ik echt meer mee aan de slag gaan :)

  5. Interessant! Tot nu toe gebruik ik Facebook nog helemaal niet voor het delen. Ik heb wel al een facebookpagina maar nog geen volgers omdat ik het niet promoot. Dat komt ook doordat ik nog anoniem blog en Facebook het meteen openbaar maakt….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.