14 tips om je eerste digitale product te maken & verkopen

Wil je digitale producten gaan verkopen? In dit stappenplan leg ik precies uit hoe je een succesvol digitaal product maakt en hoe je het vervolgens kunt promoten.

Toen ik mijn eerste digitale product – mijn ebook Groeien met Pinterest – ging maken, had ik geen idee hoe ik het moest aanpakken en waar ik moest beginnen. Je kunt je wel voorstellen dat het daardoor niet geheel vlekkeloos verliep. En om jullie al die ellende te besparen, heb ik gemaakt wat ik zelf zo graag had gehad toen ik mijn eerste digitale product maakte: een handig stappenplan waarin ik precies uitleg welke stappen je moet zetten om een succesvol digitaal product te maken.

Lees ook: Zo zet je in 10 stappen een succesvol online bedrijf neer

VOOR HET MAKEN VAN JE PRODUCT

1. Bedenk welk probleem je gaat oplossen
Om er zeker van te zijn dat je doelgroep je product wil kopen, moet je ervoor zorgen dat jouw product een veelvoorkomend probleem van je doelgroep oplost. Dit kan een groot probleem zijn – zoals leren hoe je 30 kg kunt afvallen – of een kleiner probleem, zoals leren welke voedingsmiddelen weinig calorieën bevatten.

2. Bedenk welk product je gaat creëren
Wanneer je een digitaal product wilt maken, heb je meerdere opties. De bekendste zijn ebooks, cursussen, templates, werkboeken, printables, masterclasses (live of opgenomen) en workshops (live of opgenomen).

Ik raad aan om niet meteen te beginnen met een online cursus met 10 modules waar je maanden aan moet werken; het maken van je eerste product is al moeilijk zat en dit zal je alleen maar ontmoedigen. Begin klein, bijvoorbeeld met het schrijven van een ebook of het opnemen van een masterclass.

Houd bij het kiezen van het soort product ook rekening met het budget van je doelgroep. Online cursussen zijn over het algemeen een stuk duurder dan bijvoorbeeld een ebook of een planner. Wanneer je je richt op studenten of alleenstaande moeders, kun je je dus beter focussen op kleinere, betaalbare producten. Een wijnexpert kan daarentegen prima een dure cursus voor wijnliefhebbers maken, aangezien zijn doelgroep voor een groot deel uit mensen met een hoog inkomen bestaat.

3. Valideer je product
Dit houdt in dat je eerst bij je volgers en lezers navraagt of ze wel op het product zitten te wachten. Het is natuurlijk zonde om maanden aan een product te werken om er vervolgens achter te komen dat niemand er behoefte aan heeft. Je kunt je product valideren door bijvoorbeeld een e-mail met een enquete te sturen, een poll te doen in je Instagram Stories of het gewoon direct te vragen in je Instagram of Facebook berichten. 

Extra: zorg ervoor dat je een e-maillijst aan het opbouwen bent (zie punt 11)

TIJDENS HET MAKEN VAN JE PRODUCT

4. Maak een opzet
Ik raad aan om te beginnen met het maken van een opzet. De makkelijkste manier om een opzet te maken, is bedenken hoe je je doelgroep zo snel mogelijk bij het eindresultaat gaat krijgen en welke stappen ze daarvoor moeten zetten. Het hoeft niet meteen perfect te zijn – je kunt het later altijd weer wijzigen – maar door een globale opzet te maken en alle onderwerpen onder elkaar te zetten, zie je vaak al snel welke onderwerpen goed bij elkaar passen en hoe je het product het beste kunt indelen en opbouwen. Dan hoef je het vervolgens “alleen” nog maar in te vullen.

Lees ook: Zo schrijf je in 4 stappen een succesvol ebook

5. Bedenk een duidelijke titel
Er is niets mis met een slimme/grappige/exotische titel, zolang het maar duidelijk maakt waar het product over gaat. Je publiek moet meteen bij het lezen van de titel weten wat ze kunnen verwachten, dus als je moet kiezen tussen grappig of duidelijk, raad ik aan om altijd voor duidelijk te gaan.

6. Maak het jezelf niet te moeilijk
Je hoeft je product echt niet vol te proppen met fancy illustraties of ingewikkelde grafieken. Het mag uiteraard, maar wanneer je hier geen verstand van hebt, maak het jezelf dan niet te moeilijk en verduidelijk bepaalde zaken gewoon op een andere manier. Het belangrijkste is dat mensen de boodschap snappen.

7. Benadruk het resultaat
Mensen betalen niet voor een product; mensen betalen voor het resultaat. Denk daarom goed na over het resultaat dat mensen kunnen verwachten nadat ze jouw product hebben gekocht en leg daar de focus op. Wanneer ik mijn ebook Groeien met Pinterest promoot, vertel ik bijvoorbeeld niet welke onderdelen ik allemaal behandel, maar benadruk ik dat mensen met de strategieën in het ebook tienduizenden bezoekers per maand naar hun website kunnen trekken.

Lees ook: 4 tips om meer digitale producten te verkopen

8. Maak een bonus
Het toevoegen van een bonus verhoogt de waarde van je product en kan net dat laatste zetje zijn dat iemand nodig heeft om jouw product aan te schaffen. Er zijn verschillende bonussen die je kunt toevoegen, zoals een werkboek, een live Q&A, een online community of een template. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je niet een bonus maakt, puur om een bonus toe te kunnen voegen. Het moet goed aansluiten bij je product en ook daadwerkelijk wat toevoegen aan je product.

9. Wees lief voor jezelf
Blijf in gedachten houden dat je zelf vaak veel kritischer bent dan de mensen die het product gaan kopen. Ik bleef de verkoop van mijn ebook maar uitstellen, omdat het voor mijn gevoel steeds niet goed genoeg was. Daarnaast was ik ontzettend bang dat het een grote flop zou worden en dat niemand het zou kopen.

En dat is ook niet gek – het was mijn eerste product, het hele proces was nieuw voor me en ik vond het allemaal gewoon ontzettend spannend. En dat zal jij waarschijnlijk straks ook ervaren als jij je eerste product gaat maken. Maar beloof me dat je je niet laat tegenhouden door perfectionisme, twijfels of angsten. Ga er gewoon voor, dwing jezelf om die mails uit te sturen en als het de eerste keer niet uitpakt zoals je hoopt, dan probeer je het daarna gewoon nog een keer.

NA HET MAKEN VAN JE PRODUCT

11. Maak pre-lancerings content
De effectiefste manier om je doelgroep te bereiken en je producten te promoten, is e-mailmarketing. Ik gebruik hier ConvertKit voor, wat echt verreweg het beste programma is als je je producten wilt verkopen via e-mail. Wanneer je ConvertKit nu gratis probeert, krijg je je eerste 100 subscribers er gratis bij!

Maar je kunt niet zomaar een mailtje sturen waarin je vertelt dat je een product hebt gemaakt en dat het nu te koop is. De meeste mensen zullen namelijk niet klaar zijn om te kopen. Om ze wel klaar te maken en ervoor te zorgen dat ze zonder twijfel hun portemonnee trekken, moet je ze eerst nieuwsgierig maken en voeden met waardevolle content. Je moet ze opwarmen voor je product. Dat betekent dat je – vóórdat je überhaupt over je product begint – een aantal e-mails stuurt waarin je tips en kennis deelt die raakvlakken hebben met je product. 

Dit wordt ook wel de pre-lancering genoemd.

Om mijn ebook Groeien met Pinterest te promoten, heb ik een gratis e-mailcursus gemaakt over hoe je via Pinterest meer bezoekers naar je website kunt trekken. Ik deel daarin veel waardevolle informatie en aan het einde van de cursus verwijs ik naar mijn ebook. Omdat mensen door de cursus hebben kunnen zien dat ik daadwerkelijk veel van Pinterest weet en er fantastische resultaten mee heb behaald, zijn ze sneller geneigd om het ebook te kopen.

12. Zorg voor urgentie
Mensen moeten een beetje druk voelen om te kopen. Zorg daarom voor urgentie. Dit kun je onder meer doen door het product maar tijdelijk te verkopen, door de prijs tijdelijk te verlagen of door aan te geven dat mensen alleen de bonus ontvangen als ze het product bijvoorbeeld binnen vijf dagen aanschaffen.

13. Wees niet bang om wéér een bericht te sturen
De meeste mensen kopen niet meteen en hebben wat extra aansporing nodig. Wees dus niet bang om meerdere e-mails te sturen waarin je je product promoot. En dat betekent echt niet meteen dat je “te salesy” bent. Zeker niet als je in je e-mails bijvoorbeeld testimonials deelt, veelgestelde vragen beantwoordt of nog eens benadrukt wat het mensen gaat opleveren.

14. Automatiseer je verkopen
Wanneer je je product na de lancering wilt blijven verkopen, is het slim om het hele proces te automatiseren. Op die manier kun je er geld aan blijven verdienen zonder dat je er nog naar om hoeft te kijken. Voor mijn ebook over Pinterest doe ik het op deze manier:
>> Ik gebruik Pinterest en Tailwind om mensen naar mijn artikelen over Pinterest te trekken, waarin ik weer verwijs naar mijn gratis cursus over Pinterest.
>> Mensen melden zich aan voor de gratis cursus en ontvangen via ConvertKit automatisch alle e-mails.
>> Mensen worden in de e-mails automatisch een aantal keer verwezen naar mijn ebook.
>> Mensen kopen mijn ebook en ontvangen het vervolgens automatisch in hun inbox.
>> Aan het begin van elke maand krijg ik het verdiende geld automatisch op mijn bankrekening gestort.

Verkoop jij al digitale producten?

5 thoughts on “14 tips om je eerste digitale product te maken & verkopen

  1. Hoi Tarinda,
    Ik volg je al een tijdje. Je maakt inspirende posts. Mijn vraag is hoe lang ben je al met digitaledromers bezig? Doe je het helemaal zelf? En heb je daarnaadt nog ander inkomen nodig?

    Suc6 met alles
    Liefs, Anke

    1. Wat lief, dankje! Ik doe het inderdaad allemaal zelf en ben ongeveer 2 jaar bezig. Ik doe hiernaast nog wat andere dingen online, maar ik haal het meeste inkomen uit deze website.

    2. Hoi,

      Leuk artikel, goede tips, had wel nog gehoopt iets terug te zien over je aanpak als bijvoorbeeld; welk programma (s) heb je gebruikt om je e-book te maken? Veel mensen (soms ook ik) zoeken daar toch het juiste programma of tool voor, om het er ook aantrekkelijk te gaan laten uitzien. Dus ik ben benieuwd of je dat wilt delen?

      Rob

      1. Dag Rob,
        Zowat elk tekstverwerkingprogramma kan worden gebruikt om met het maken van e-books. Het belangrijkste is, dat wanneer je e-boek eenmaal af je het kan saven of downloaden als PDF.
        Verschillende mogelijkheden zijn:
        – MS word
        – google docs
        – Adobe indesign
        – MS publisher ( heeft het voordeel dat je teks vlot van ene pagina naar de volgende kan laten coorlopen) . Dit is echter wel een betalend programma.

        maar ook met diverse gratis (online) programma’s geraak je een heel eind op weg bv
        – canva
        – google docs
        – google slides

        Alvast heel veel succes!
        Veerle

  2. Hoi,
    Ik heb je website pas ontdekt en heb al veel artikels gevonden die ik nog wil lezen. Waar ik nu naar op zoek ben is een manier om goede audio’s op te nemen, die ik mensen wil aanbieden. Kan je me daarin tips geven? Welke zijn goede tools? Heb jij hier ervaring mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.