Hoe ik Pinterest gebruik om mijn e-maillijst te laten groeien

Je kunt Pinterest niet alleen gebruiken om meer verkeer naar je artikelen en producten te trekken; je kunt het ook inzetten om meer mensen op je e-maillijst te krijgen. In dit artikel vertel ik je precies hoe ik Pinterest gebruik om meer e-mail subscribers te krijgen

Pinterest is wat mij betreft de absolute winnaar als het gaat om het laten groeien van je blog. Maar je kunt Pinterest niet alleen gebruiken om meer verkeer naar je artikelen en producten te trekken; je kunt het ook inzetten om meer mensen op je e-maillijst te krijgen. In dit artikel vertel ik je precies hoe ik Pinterest gebruik om meer e-mail subsribers te krijgen.

Voordat je Pinterest succesvol kunt inzetten om je e-maillijst te laten groeien, moet je uiteraard eerst een goede basis hebben en snappen hoe je Pinterest überhaupt moet gebruiken als blogger of ondernemer. Als je nog niet helemaal thuis bent in Pinterest, raad ik daarom aan om eerst deze artikelen te lezen:
Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest
Hoe ik met één pin honderden nieuwe bezoekers kreeg
30 tips om je blog of bedrijf explosief te laten groeien met Pinterest

Als je nog meer wilt weten over de kracht van Pinterest en wilt zien hoe ik het inzet om elke maand tienduizenden bezoekers naar mijn website en producten te trekken, raad ik je mijn ebook Groeien met Pinterest aan. Dit ebook zal je helpen om Pinterest volledig te snappen en zal je een veel beter en vollediger beeld geven van hoe je het kunt gebruiken om je e-maillijst te laten groeien. Lees het eerste hoofdstuk gratis!

Als je nog geen idee hebt weet waarom je eigenlijk een e-maillijst zou moeten hebben, raad ik aan om eerst deze twee artikelen te lezen:
Waarom elke blogger een e-maillijst nodig heeft
E-mailmarketing voor beginners: zo begin je een e-maillijst

Je kunt Pinterest niet alleen gebruiken om meer verkeer naar je artikelen en producten te trekken; je kunt het ook inzetten om meer mensen op je e-maillijst te krijgen. In dit artikel vertel ik je precies hoe ik Pinterest gebruik om meer e-mail subscribers te krijgen.

Oké, dan is het nu tijd om echt te beginnen!

STAP 1: MAAK EEN FANTASTISCHE FREEBIE
De meeste mensen zullen niet zomaar hun e-mailadres bij je achterlaten. Als je je lijst wilt laten groeien, zul je er dus iets tegenover moeten zetten. Dat betekent dat je een geweldige freebie moet maken, die mensen pas ontvangen als ze zich inschrijven. Je kunt verschillende freebies maken, zoals een ebook of een checklist, en het maakt eigenlijk niet uit wat het is, zolang het maar relevant en waardevol voor je doelgroep is.

Ik bied zelf verschillende soorten freebies aan, zoals Instagram Succes Checklist (checklist), Stappenplan naar Succes (ebook) en Grow your Gram (cursus).

Lees ook: Hoe ik geld verdien met een gratis e-mailcursus

STAP 2: MAAK EEN ONWEERSTAANBARE LANDINGSPAGINA
Wanneer je een fantastische freebie hebt gemaakt, moet je ook een plek hebben waar mensen zich kunnen inschrijven. Je kunt hier het beste een landingspagina voor maken. Een landingspagina is een pagina zonder afleidingen, waardoor je dus geen sidebar, footer of logo ziet en alle aandacht naar je freebie wordt getrokken.

Hoe professioneler en aantrekkelijker je landingspagina eruit ziet, hoe sneller mensen je freebie willen en dus hun e-mailadres zullen achterlaten. Benadruk ook duidelijk wat de freebie je lezers gaat opleveren en waarom hij of zij dit écht nodig heeft. Zorg ervoor dat mensen hun e-mailadres wíllen geven.

Je kunt Pinterest niet alleen gebruiken om meer verkeer naar je artikelen en producten te trekken; je kunt het ook inzetten om meer mensen op je e-maillijst te krijgen. In dit artikel vertel ik je precies hoe ik Pinterest gebruik om meer e-mail subscribers te krijgen.

In mijn thema zit de optie om een landingspagina te maken, maar dat geldt niet voor elk thema. Wanneer het bij jouw website niet mogelijk is, kun je er een plugin zoals Leadpages of Landing Page Builder voor gebruiken. Bij veel e-mailprogramma’s, waaronder Mailchimp, kun je ook landingspagina’s maken.

STAP 3: MAAK PINS VOOR JE FREEBIE
Nu is het tijd om Pinterest erbij te betrekken! Om mensen via Pinterest naar je freebie te trekken, moet je pins maken die linken naar de landingspagina waar mensen zich kunnen inschrijven. Je kunt het bij één pin houden, maar zelf maak ik er vaak twee of drie om de kans dat ze gezien worden te vergroten. Maak je pin zo aantrekkelijk en onweerstaanbaar mogelijk en stimuleer mensen op erop te klikken.

Dit kun je onder meer doen door:
• Een overtuigende tekst op je afbeeldingen te zetten
• Alleen verticale pins te maken
• Alleen foto’s van hoge kwaliteit te gebruiken

Je kunt Pinterest niet alleen gebruiken om meer verkeer naar je artikelen en producten te trekken; je kunt het ook inzetten om meer mensen op je e-maillijst te krijgen. In dit artikel vertel ik je precies hoe ik Pinterest gebruik om meer e-mail subscribers te krijgen.

STAP 4: PIN DE AFBEELDING NAAR GROEPSBORDEN
Als je één of meerdere pins hebt gemaakt, is het tijd om ze naar Pinterest te pinnen. Ik raad aan om ze naar alle relevante borden te pinnen en uiteraard naar zoveel mogelijk groepsborden. Groepsborden zijn namelijk een fantastische manier om je exposure te vergroten. Wanneer je zelf maar 200 volgers hebt, maar je artikelen naar een groepsbord met 1000 volgers pint, bereik je ineens 5 keer zoveel mensen. En als je je bij een groepsbord met 10.000 volgers aansluit, zullen ineens 50 keer zoveel mensen je pins zien – hoppa, dat willen we!

Om profijt te hebben van groepsborden is het belangrijk dat je je niet bij elk willekeurig groepsbord aansluit. Wees strategisch. Een paar tips om goede groepen te vinden:
• Meld je alleen aan bij groepen met dezelfde niche als jij, zodat je zeker weet dat de volgers van het bord ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw content.
• Kies borden met veel volgers.
• Kies borden met niet al te veel deelnemers of pins, zodat je pin niet na drie seconden alweer verdwijnt onder een nieuwe lading pins.

Voor het inplannen van mijn pins gebruik ik Tailwind en daarmee kun je onder meer gebruik maken van smartloops, een optie waarmee je kunt instellen dat bepaalde pins om de zoveel weken of maanden opnieuw naar bepaalde borden worden gepind. Voor de pins van mijn freebies heb ik ingesteld dat ze elke drie maanden automatisch naar al mijn Nederlandstalige groepsborden worden gepind, waardoor ze steeds opnieuw zichtbaar zijn voor iedereen die die borden volgt. Dit zorgt ervoor dat ik het hele jaar door verkeer naar mijn freebies trek en dat mijn e-maillijst steeds groter wordt, zonder dat ik daar zelf nog iets voor hoef te doen. Probeer Tailwind een maand gratis!

Lees ook: Hoe mijn blogverkeer explosief is gegroeid door Tailwind

2 thoughts on “Hoe ik Pinterest gebruik om mijn e-maillijst te laten groeien

  1. hey super handig deze blogpost! ik vraag me alleen af hoe je zon freebie op je blog zet met een inschrijf formulier. ik zit nu bij mailchimp maar ik snap het nog niet zo goed allemaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.