Google Analytics voor beginners

In Google Analytics kun je veel waardevolle informatie over je website vinden. Ontdek de belangrijkste opties in Google Analytics en handige tips hoe je die statistieken slim kunt gebruiken.

In Google Analytics kun je veel waardevolle informatie over je website vinden. Ontdek de belangrijkste opties in Google Analytics en handige tips hoe je die statistieken slim kunt gebruiken.
In Google Analytics kun je veel waardevolle informatie over je website vinden. Ontdek de belangrijkste opties in Google Analytics en handige tips hoe je die statistieken slim kunt gebruiken.

Veel bloggers en ondernemers kijken eens in de zoveel tijd naar hun bezoekersaantallen en paginaweergaven, maar hebben verder geen flauw idee wat alle statistieken betekenen en wat ze ermee kunnen doen. En dat is zonde, want er is zoveel waardevolle informatie te vinden in Google Analytics.

Vandaag behandel ik daarom de basisprincipes van Google Analytics en vertel ik naar welke statistieken je als blogger of ondernemen echt regelmatig moet kijken.

WAT IS GOOGLE ANALYTICS?
Google Analytics is een online dienst van Google. Het meet en verzamelt de statistieken van je website, zoals het aantal unieke bezoekers en hoe mensen bij jou terecht zijn gekomen. De statistieken worden gesorteerd op onderwerp, zoals Doelgroep, Realtime en Gedrag, en elk onderwerp heeft een aantal subonderwerpen.

Door de statistieken in Google Analytics te analyseren, kun je onder meer het gedrag van je bezoekers zien en erachter komen welke artikelen en onderwerpen populair zijn. Daar kun je vervolgens je strategie op aanpassen, zodat je het kunt gebruiken om je website of focus te verbeteren. Hieronder deel ik de belangrijkste onderdelen en vertel ik hoe je die gegevens slim kunt gebruiken.

DOELGROEPOVERZICHT
Het doelgroepoverzicht is één van de belangrijkste onderdelen in Google Analytics. Het laat de statistieken over je doelgroep zien en bestaat uit de volgende subonderdelen.

Google Analytics voor beginners

DATUM
Standaard worden de statistieken van de afgelopen zeven dagen weergegeven, maar je kunt ook de statistieken van een bepaalde dag, maand, week of jaar opzoeken. Dit doe je door rechtsboven de datum aan te passen.

SESSIES
Het aantal sessies laat het aantal mensen zien dat je website in die periode heeft bezocht. Elke keer dat iemand op je website belandt, is een nieuwe sessie – ongeacht of ze in dezelfde periode al eerder op je website zijn geweest. Als jij binnen een maand acht keer mijn website bezoekt, zijn dat dus acht sessies voor die maand.

GEBRUIKERS
Dit is het aantal unieke bezoekers dat je website heeft bezocht. Wanneer iemand meerdere keren per maand mijn website bezoekt – ook al is dat elke dag – wordt dat als één unieke gebruiker gezien.

PAGINAWEERGAVEN
Dit onderdeel laat zien hoeveel webpagina’s er die maand zijn bezocht. Wanneer iemand na het lezen van een artikel de website weer verlaat, is dat één paginaweergave. Maar klikken ze door naar twee andere artikelen en je homepage, dan zijn dat in totaal vier paginaweergaven.

Lees ook: 7 tips om bezoekers langer op je website te houden

PAGINA’S/SESSIES
Dit getal laat zien hoeveel pagina’s er gemiddeld per sessie worden bekeken. Hoe hoger dit getal, hoe beter. Een hoog getal betekent namelijk dat je bezoekers niet meteen wegklikken als ze je artikel gelezen hebben, maar dat ze meer informatie van je willen lezen.

GEM. SESSIEDUUR
Hier kun je zien hoelang je bezoekers gemiddeld op je website blijven. Ook hier geldt: hoe hoger, hoe beter. Wanneer ze lang blijven hangen, betekent het namelijk dat ze de tijd nemen om je hele artikel te lezen en regelmatig verder klikken naar andere artikelen en interessante informatie.

BOUNCEPERCENTAGE
Je bouncepercentage laat zien hoeveel procent van je bezoekers na het lezen van één pagina weer weg klikken. Je wilt mensen natuurlijk zo lang mogelijk op je website houden, dus in dit geval geldt juist: hoe lager het bouncepercentage, hoe beter.

% NIEUWE SESSIES
Dit laat zien hoeveel mensen voor het eerst op je website terecht gekomen zijn. Als hier bijvoorbeeld dertig procent staat, betekent dat dat dertig procent van alle bezoekers nieuwe bezoekers zijn.

ACQUISITIE
Het woord acquisitie betekent zoiets als “klantenwerving”. Dit onderdeel laat simpel gezegd zien hoe je bezoekers “werft”, oftewel, hoe je bezoekers naar je website trekt.

Google Analytics voor beginners

SOCIAL
Deze cijfers laten zien hoeveel mensen via social media op je website terecht zijn komen. Wanneer je vervolgens op “social” klikt, kun je zien welk social media kanaal de meeste en minste bezoekers oplevert. Deze cijfers kunnen je helpen bij het maken van een goede social media strategie. Krijg je bijvoorbeeld veel bezoekers via Pinterest en eigenlijk maar weinig via Facebook? Dan kun je misschien beter meer tijd in Pinterest steken en minder tijd op Facebook doorbrengen.

ORGANIC SEARCH
Organic search laat zien hoeveel mensen via zoekmachines zoals Google op je website terecht zijn gekomen. Deze bezoekers typten een zoekopdracht in, zagen jouw website in de zoekresultaten staan en kwamen op die manier bij jou terecht. Hoe beter je SEO, hoe meer mensen je via organic search naar je website zult trekken.

Lees ook: 8 SEO tips voor beginnende bloggers

DIRECT
Dit is het aantal mensen dat direct op je website terecht kwamen, dus zonder social media of een zoekmachine. Aan deze gegevens heb je niet zoveel, omdat je nu nog steeds niet weet hoe die mensen dan wél bij jou zijn gekomen.

REFERRAL
Deze bezoekers kwamen op je website doordat een andere site naar jouw site verwees. Ook het verkeer dat via nieuwsbrieven en Bloglovin’ op je blog komt, wordt onder “referral” geplaatst.

ZOEKOPDRACHTEN
Wanneer je bent aangemeld bij Search Console, kun je bij Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten zien via welke zoekopdrachten mensen op je website komen en welke informatie ze dus bij jou hopen te vinden. Die informatie kun je gebruiken bij het schrijven van nieuwe artikelen of het updaten van oude artikelen.

Bij mijn staan veel zoekopdrachten over Pinterest, Instagram en geld verdienen met bloggen, waardoor het slim zou zijn als ik daar in de toekomst meer artikelen over ga schrijven of er misschien zelfs ebooks of cursussen over maak. En nu ik dit weet, zou ik ook mijn artikelen over Pinterest, Instagram en geld verdienen kunnen langslopen om bijvoorbeeld meer affiliate links toe te voegen of meer interne links te plaatsen.

GEDRAG
Deze statistieken laten zien hoe mensen zich gedragen op je website. Het enige subonderdeel dat hier echt belangrijk is, is site-content.

SITE-CONTENT
Onder site-content kun je zien wat je populairste artikelen zijn. Je kunt per artikel onder meer zien hoeveel paginaweergaven het heeft gekregen in die periode en hoe lang mensen gemiddeld op de pagina bleven. Ook kun je bij bouncepercentage zien hoeveel procent vervolgens weer weg klikt en hoeveel procent nog andere pagina’s bezocht.

Google Analytics voor beginners

Gebruik jij Google Analytics? Welke statistieken bekijk jij vooral?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

12 thoughts on “Google Analytics voor beginners

  1. Super handig artikel! Ik gebruik pas sinds kort Google Analytics, dus een beetje hulp in hoe alles werkt is erg fijn. Ik heb weer een hoop geleerd vandaag :)

  2. Ik ben momenteel actiever bezig met google analytics, maar het bekijken van de zoekopdrachten lukt me nog altijd niet. :(
    Wel een handig artikel!
    Liefs,
    Yara

    1. Daarvoor moet je je eerst aanmelden bij Search Console. Is echt zo gedaan, dus als je even op Google kijkt hoe en wat, moet dat volgens mij wel lukken. Als het niet lukt laat je het maar weten en dan stuur ik je wat uitgebreidere info!

  3. Super! Gebruik het pas net en ik vind het echt nog abracadabra ? Ben sowieso echt blij dat ik jouw blog tegen ben gekomen! Super veel handige tips al opgedaan. Thanks!

    1. Haha ja in het begin kan het best overweldigend zijn. Maar fijn dat ik je met dit artikel een beetje op weg kan helpen en bedankt voor je lieve complimenten! Heel leuk om te horen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.