De gratis SEO tool die elke blogger zou moeten gebruiken

Ontdek stap voor stap hoe je de Google Zoekwoordplanner kunt gebruiken om je SEO te verbeteren en dus meer bezoekers naar je blog te trekken.

Ontdek stap voor stap hoe je de Google Zoekwoordplanner kunt gebruiken om je SEO te verbeteren en dus meer bezoekers naar je blog te trekken.
Ontdek stap voor stap hoe je de Google Zoekwoordplanner kunt gebruiken om je SEO te verbeteren en dus meer bezoekers naar je blog te trekken.

Om mijn blog zo succesvol mogelijk te maken, gebruik ik diverse websites, programma’s en tools. Eén van mijn favoriete tools is de Google Adwords Zoekwoordplanner. Deze website helpt je om relevante zoekwoorden voor je artikelen te vinden, waardoor je beter gevonden kunt worden in Google en meer bezoekers naar je website zult trekken.

Lees ook: 8 SEO tips voor beginnende bloggers

Voordat ik ga uitleggen hoe je de Zoekwoordplanner kunt gebruiken, wil ik eerst kort vertellen wat zoekwoorden zijn en waarom je ze überhaupt zou moeten gebruiken. Zoekwoorden zijn woorden of korte zinnen die mensen gebruiken om informatie te vinden in zoekmachines zoals Google. Wanneer iemand op zoek is naar een goedkope vakantie gebruikt diegene waarschijnlijk zoekwoorden als “goedkope vakantie” of “budget vakantie”.

Als je wilt dat je artikelen goed gevonden worden in Google, is het belangrijk dat je zoekwoorden gebruikt. Op die manier ziet Google waar jouw artikel overgaat en kan het in de zoekresultaten verschijnen als er naar dat onderwerp gezocht wordt. Maar wat nog belangrijker is dan het gebruiken van zoekwoorden, is het gebruiken van de júiste zoekwoorden. Want stel dat 90% van de mensen zoekt op “goedkope vakantie” en maar 10% op “budget vakantie”, wordt je artikel natuurlijk beter gevonden als je het zoekwoord “goedkope vakantie” gebruikt.

Maar hoe weet je dan welk zoekwoord beter scoort? Daar heb je dus de Zoekwoordplanner voor. Deze website vertelt jou precies welke zoekwoorden het meest gebruikt worden en hoe groot de concurrentie voor dat zoekwoord is. Wanneer jij bijvoorbeeld een artikel wilt schrijven over afvallen, kun je met de Zoekwoordplanner precies uitzoeken of je het best “snel afvallen”, “afvallen tips” of “gezond afvallen” als zoekwoord kunt gebruiken – super handig.

HANDLEIDING ZOEKWOORDPLANNER
Nu je weet hoe en waarom je de Google Zoekwoordplanner moet gebruiken, is het tijd om ermee aan de slag te gaan. Om op de website te komen, tik je in Google ‘Google Zoekwoordplanner’ in en klik je op het eerste resultaat. Je krijgt dan dit scherm:

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Klik vervolgens rechtsboven op “Een account maken”. Vul hier niet je gegevens in, maar klik op “Sla de configuratie met begeleiding over”. Wanneer je dat niet doet, ga je een advertentie maken en dat is niet wat we nu willen.

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Vervolgens kom je op dit scherm, waar je wel je gegevens moet invullen.

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Klik daarna op “Opslaan en doorgaan”. Je hebt nu een account en krijgt het volgende scherm te zien.

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Ga naar Hulpprogramma’s > Zoekwoordplanner en klik op “Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie”. Hier typ je vervolgens het onderwerp van je artikel in. Laten we als voorbeeld het artikel over afvallen nemen. We typen hier dus “afvallen”.

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Klik vervolgens op “Ideeën opvragen”. Je krijgt nu onderstaand scherm te zien.

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Je ziet dat dit zoekwoord gemiddeld 10.000 tot 100.000 keer per maand wordt gebruikt – wat echt heel veel is. Daarmee lijkt het een goed zoekwoord, maar we zien ook dat de concurrentie hoog is. En wanneer er veel concurrentie is – wat betekent dat er veel artikelen over zijn geschreven – is de kans niet zo groot dat jouw artikel op de eerste resultatenpagina van Google komt. We moeten dus zoeken naar een zoekwoord dat net zo veel of bijna net zo veel gebruikt wordt, maar dat minder concurrentie heeft. Daarvoor scrollen we iets naar beneden.

Je blog laten groeien met de Google Zoekwoordplanner

Je ziet nu dat er ook veel op “snel afvallen” wordt gezocht, maar ook hier is de concurrentie hoog. “Dieet” is al een beter zoekwoord; er wordt net zoveel op gezocht, maar de concurrentie is minder. Op “dieet schema” (niet zichtbaar op het screenshot) wordt 1k – 10k keer gezocht, maar voor dit zoekwoord is de concurrentie laag. Dit is dus een goede optie, net als “overgewicht”, “diëten” en “5 kilo afvallen”.

Een aantal tips:
• Gebruik alleen zoekwoorden met veel maandelijkse zoekopdrachten. In dit geval zou ik alleen naar de resultaten kijken met minimaal 1k – 10k.
• Gebruik alleen zoekwoorden waar de concurrentie laag of normaal is. Wanneer de concurrentie hoog is, zijn er al veel mensen die dit zoekwoord gebruiken en zal je artikel niet snel gevonden worden.
• De beste combinatie is veel zoekopdrachten (minimaal 1k) en weinig concurrentie (laag).

ZOEKWOORDEN GEBRUIKEN
Je hebt via de Zoekwoordplanner het beste zoekwoord voor jouw artikel gevonden, maar wat dan? Hoe moet je het gebruiken? Wanneer je goed gevonden wilt worden in Google, moet je je zoekwoord in ieder geval op de volgende plekken zetten:
• In de titel van je artikel; “Gebruik dit dieet schema om snel af te vallen”
• In de URL van je artikel; “www.afvallen.nl/dieet-schema”
• In de naam van je afbeelding; “dieet-schema.jpg”
• In de tekst

Lees ook: 4 redenen waarom je website niet gevonden wordt in Google

Gebruik jij de Zoekwoordplanner al? Wat doe jij om goede zoekwoorden te vinden?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

26 thoughts on “De gratis SEO tool die elke blogger zou moeten gebruiken

  1. Jaaa, wat handig! Ik was dus al weken aan het proberen om Google Keywords Planner aan de praat te krijgen, maar kwam niet verder dan dat advertentiegebeuren waar ik dan voor moest gaan betalen enzo. Handige tip om dat te omzeilen en meteen een fijne introductie in de tool, die ga ik vaak gebruiken ?!

  2. Kijk dit zocht ik.. ik dacht steeds dat je moest betalen omdat je in dat eerste scherm dat wel moet zeg maar. Dit ga ik nu gelijk toepassen. Echt heel erg bedankt!

  3. Fijn artikel weer. Volgens mij is google Adsence ook veranderd heb ik het idee. Vroeger kreeg je andere getallen te zien, nu is het 1k – 10k etc. Ben er helemaal van in de war geraakt haha. Maar dat is nu helemaal goed gekomen!

  4. Ik ben vandaag voor de eerste keer op jouw blog terecht gekomen. Maar ik heb er al veel aan gehad. Zo kende ik de Google zoekwoordplanner ook niet. Ik blijf je dus volgen :)

  5. Oh echt fijn dat je niet hoeft te betalen voor dit! Ik vind je blog / artikelen nu al helemaal geweldig! Je schrijft echt artikelen waar je iets aan hebt :)

    Liefs!

  6. Ik kom na het invullen van mijn gegevens (ik heb heb braaf op overslaan geklikt, exact zoals jij zegt) weer uit bij AdWords Express en dan moet ik een advertentie aanmaken. Hulpprogramma’s is geen optie, ik krijg gewoon een drie-stappen-plan wat ik moet invullen. Enig idee? :(

  7. Oh eindelijk een heldere uitleg! Ik ben er zo vaak aan begonnen maar op een of andere manier begreep ik het nooit, nu wel, dank je wel! Ga hier meteens eens mee ‘spelen’!

  8. Handige uitleg, dank je wel! Waar ik alleen altijd tegenaan loop is dat de zoekwoorden die ik wil gebruiken vaak worden gebruikt, maar dat de concurrentie ook heel hoog is. Lijkt bijna onmogelijk om de combinatie ‘veel gezocht, lage concurrentie’ te vinden. Mag ik vragen hoe lang je gemiddeld bezig bent met het maken van een goede titel? Alvast bedankt!

    1. Ja dat is ook lastig, zeker als je over veelvoorkomende onderwerpen schrijft. Ik vind het uiteindelijk altijd het belangrijkste dat het mensen aanspreekt, dus als ik die combi niet kan vinden, focus ik me daar gewoon op ipv op de SEO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.