Zo schrijf je een succesvol ebook

Het schrijven en verkopen van een ebook is één van de beste manieren om geld te verdienen met je blog. In dit artikel vertel ik je hoe ik mijn ebooks schrijf en geef ik je een aantal tips om ook een succesvol ebook te schrijven.

Anderhalf jaar geleden schreef ik mijn eerste ebook, Groeien met Pinterest. Het was moeilijk, vermoeiend en stressvol, maar tegelijkertijd vond ik het een fantastische ervaring en het hele proces gaf me zoveel voldoening – zeker toen ik er in korte tijd honderden verkocht. Inmiddels heb ik meer ebooks geschreven en omdat ik regelmatig de vraag krijg hoe ik het schrijven van mijn ebooks heb aangepakt, wil ik in dit artikel mijn proces met je delen.

Lees ook: Zo maak en verkoop je je eerste digitale product

Ik wil wel meteen benadrukken dat mijn manier absoluut niet de enige manier is om een succesvol ebook te schrijven, dus wees vooral niet bang om wat aanpassingen te doen of om het volledig anders aan te pakken. Doe wat voor jou goed werkt en wat voor jou goed voelt.

STAP 1: BEDENK EEN ONDERWERP
Het geheim van een succesvol ebook is eigenlijk heel simpel: vind een veelvoorkomend probleem van je doelgroep en los het op. Ik wist bijvoorbeeld dat veel bloggers hun website wilden laten groeien, maar niet zo goed wisten hoe ze dat moesten aanpakken. Ik wist dat wel – met Pinterest. Ik had de perfecte oplossing gevonden en besloot dat in een ebook te verwerken, zodat ik dit probleem voor mijn doelgroep kon oplossen. Toen de eerste kopers al na een aantal dagen resultaat zagen, begonnen ze het bij anderen aan te bevelen en werd het ebook in korte tijd een groot succes.

Wanneer je nadenkt over een onderwerp, moet je dus niet kijken naar waar jij over wilt schrijven, maar moet je uitzoeken welk probleem jij voor je doelgroep kunt oplossen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld:

• Je statistieken analyseren – In Google Analytics kun je zien welke artikelen vaak gelezen worden. Zie je overeenkomsten tussen je tien populairste blogposts? Is er bijvoorbeeld een onderwerp dat steeds terugkomt?
• Een enquete versturen – Wanneer je een e-maillijst hebt, kun je ook een enquete naar de mensen op je lijst sturen, waarin je vraagt over welke onderwerpen ze graag lezen of met welk probleem je ze misschien kunt helpen.
• Rondvragen op social media – Je kunt ook op je social media kanalen vragen waar je volgers meer over willen lezen of waar ze tegenaan lopen. Wanneer je tussen meerdere ideeën twijfelt, kun je ook een poll op social media plaatsen, zodat je snel kunt ontdekken waar je lezers de meeste interesse in hebben.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je uiteindelijk een onderwerp kiest dat je zelf ook leuk vindt en waar je ook voldoende kennis over hebt. Je doelgroep kan wel willen dat jij een bepaald probleem voor ze oplost, maar als jij dat totaal geen leuk onderwerp vindt of er zelf ook niet zoveel kennis over hebt, dan gaat dat natuurlijk niet werken en kun je beter voor een ander idee gaan.

STAP 2: MAAK EEN OPZET
Voordat je begint met schrijven van je ebook, raad ik aan om een opzet te maken – dat zorgt voor overzicht en maakt het proces uiteindelijk een stuk makkelijker.

De makkelijkste manier om een opzet te maken, is bedenken hoe je je doelgroep zo snel mogelijk bij het eindresultaat gaat krijgen en welke stappen ze daarvoor moeten zetten. Het is hierbij belangrijk dat je alleen de stappen opschrijft die noodzakelijk zijn, maar dat je tegelijk wel alle informatie deelt die ze nodig hebben om bij het einddoel te komen. Zorg ervoor dat je minimaal 3 en maximaal 8 stappen hebt.

Voor mijn Pinterest ebook zagen de stappen er bijvoorbeeld zo uit:
Stap 1: Waarom je echt met Pinterest aan de slag zou moeten gaan
Stap 2: Je account optimaliseren
Stap 3: Een goed profiel maken
Stap 4: De juiste borden maken
Stap 5: Aantrekkelijke pins maken
Stap 6: Pinterest gebruiken om verkeer naar je website te trekken
Stap 7: Mijn Pinterest strategie
Stap 8: Dit kun je leren van je statistieken

Heb je je stappen bepaald? Dan zijn dat je hoofdstukken. Vervolgens ga je elke stap – dus elk hoofdstuk – opknippen in kleinere stappen die nodig zijn om de stap te kunnen zetten. Deze kleine stappen zijn je paragrafen.

Eén van mijn grote stappen is het maken van een goed profiel. Kleine stappen die nodig zijn om deze stap te kunnen zetten, zijn dan bijvoorbeeld: hoe bedenk je een goede naam, hoe schrijf je een goede biografie, welke foto moet je gebruiken als profielfoto, hoe kun je je profiel optimaliseren voor SEO etc.

Een paar tips bij het maken van een opzet:
• Bedenk dat je niet alles hoeft te delen wat je weet. Mensen kopen voornamelijk digitale producten om zo snel mogelijk een bepaald resultaat te behalen, dus focus je echt op de kernzaken.
• Zorg ervoor dat de hoofdstukken bij elkaar passen en logisch op elkaar aansluiten.
• Je wilt jezelf niet eindeloos herhalen, dus voeg onderwerpen of paragrafen die op elkaar lijken samen.

STAP 3: SCHRIJF EN FINETUNE JE EBOOK
Nu je een opzet hebt gemaakt, is het tijd om te beginnen met schrijven. De tekst van je ebook kun je gewoon in een tekstverwerker zoals Word of Pages schrijven. Het is belangrijk dat je ebook makkelijk te lezen is en dat mensen bepaalde informatie snel terug kunnen vinden. Deel je teksten daarom op in alinea’s en gebruik waar nodig koppen om aan te geven waar de alinea over gaat.

Ik begin altijd simpelweg met het invullen van de opzet, met alle kennis die ik op dat moment heb. Als dat staat, ga ik extra onderzoek doen en ga ik boeken of artikelen over het onderwerp lezen, zodat ik de informatie kan aanvullen en verbeteren. Vervolgens ga ik de hoofdstukken en paragrafen één voor één finetunen, totdat het volledig, duidelijk en lekker leesbaar is.

Als de tekst helemaal klaar is, begin ik met de vormgeving. Ik doe dat altijd in Adobe Indesign. Je kunt dit ook makkelijk doen in Canva, Powerpoint of Keynote. Wanneer je ebook af is, kun je het exporteren als PDF.

STAP 4: ZET JE EBOOK IN JE SHOP & SCHRIJF EEN SALES PAGINA
Yes, je ebook is klaar! Nu heb je nog een plek nodig waar mensen het kunnen kopen. Als je nog geen online shop op je website hebt staan, is het belangrijk dat je daar eerst mee aan de slag gaat. Ik heb mijn webshop opgezet met WooCommerce en Mollie. Als de shop staat, kun je je ebook als product toevoegen, een aantrekkelijke productbeschrijving schrijven en je ebook publiceren.

Ik maak ook altijd nog een sales pagina, waarin ik duidelijk maak waarom mijn doelgroep mijn product absoluut nodig heeft en welke waanzinnige resultaten het hen kan gaan opleveren.

Lees ook: Wat zijn sales pages en waarom zijn ze onmisbaar in je online bedrijf?

Heb jij al een ebook geschreven? Zo niet, zou je dat willen?

8 thoughts on “Zo schrijf je een succesvol ebook

  1. Ik heb weleens gastblogs gebundeld in een pdf, maar echt een e-book schrijven, daar is het nog niet van gekomen. Maar het is wel iets wat me trekt, dus interessant om te lezen hoe jij dit hebt aangepakt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.