Hoe schrijf je een succesvol ebook?

Het schrijven en verkopen van een ebook is één van de beste manieren om geld te verdienen met je blog. In dit artikel vertel ik je hoe ik mijn ebooks schrijf en geef ik je een aantal tips om ook een succesvol ebook te schrijven.

Een jaar geleden schreef ik mijn eerste ebook, Groeien met Pinterest. Het was moeilijk, vermoeiend en stressvol, maar tegelijkertijd vond ik het een fantastische ervaring en het hele proces gaf me zoveel voldoening – zeker toen het aantal bestellingen sky high ging. Omdat Groeien met Pinterest zo’n groot succes was, besloot ik om ook twee ebooks over Instagram te schrijven, die beiden ook heel goed lopen. Omdat ik regelmatig de vraag krijg hoe ik het schrijven van een ebook aanpak, wil ik in dit artikel mijn proces met je delen.

Lees ook: Zo maak en verkoop je je eerste digitale product

Ik wil wel benadrukken dat mijn manier absoluut niet de enige manier is om een succesvol ebook te schrijven, dus wees vooral niet bang om wat aanpassingen te doen of het volledig anders aan te pakken.

STAP 1: BEDENK EEN ONDERWERP
Het geheim van een succesvol ebook is eigenlijk heel simpel: vind een veelvoorkomend probleem en los het op. Ik wist bijvoorbeeld dat veel bloggers hun website wilden laten groeien, maar niet zo goed wisten hoe ze dat moesten aanpakken. Ik wist dat wel – met Pinterest. Ik had de perfecte oplossing gevonden en besloot dat in een ebook te verwerken, zodat ik mijn doelgroep daarbij kon helpen. Toen de eerste kopers al na een aantal dagen resultaat zagen, begonnen ze het bij anderen aan te bevelen en werd Groeien met Pinterest een gigantisch succes.

Wanneer je nadenkt over een onderwerp, moet je dus niet kijken naar waar jij over wilt schrijven, maar moet je uitzoeken welk probleem jij voor je doelgroep kunt oplossen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld:

• Je statistieken analyseren – In Google Analytics kun je zien welke artikelen vaak gelezen worden. Zie je overeenkomsten tussen je tien populairste blogposts? Is er bijvoorbeeld een onderwerp dat steeds terugkomt?
• Een enquete versturen – Wanneer je een e-maillijst hebt, kun je ook een enquete naar de mensen op je lijst sturen, waarin je vraagt over welke onderwerpen ze graag lezen of met welk probleem je ze misschien kunt helpen.
• Rondvragen op social media – Je kunt ook op je social media kanalen vragen waar je volgers meer over willen lezen of waar ze tegenaan lopen. Wanneer je tussen meerdere ideeën twijfelt, kun je ook een poll op social media plaatsen, zodat je snel kunt ontdekken waar je lezers de meeste interesse in hebben.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je uiteindelijk een onderwerp kiest dat je zelf ook leuk vindt en waar je ook voldoende kennis over hebt. Je doelgroep kan wel willen dat jij een bepaald probleem voor ze oplost, maar als jij dat totaal geen leuk onderwerp vindt of er zelf ook niet zoveel kennis over hebt, gaat dat natuurlijk niet werken en kun je beter voor een ander idee gaan.

STAP 2: MAAK EEN OPZET
Voordat je begint met schrijven van je ebook, raad ik aan om een opzet te maken – dat zorgt voor overzicht en maakt het proces uiteindelijk een stuk makkelijker. Voor mijn Pinterest ebook schreef ik bijvoorbeeld eerst op welke onderwerpen en subonderwerpen ik wilde behandelen en vervolgens bekeek ik in welke volgorde ik dat ging doen.

Ik wilde het onder meer hebben over het maken van borden, omdat die cruciaal zijn als je mensen via Pinterest naar je website wilt trekken. Ik besloot daar een heel hoofdstuk aan te wijden en dacht vervolgens na over wat ik er allemaal over wilde vertellen. Ik maakte een opzetje en schoof net zo lang met de paragrafen totdat de volgorde naar mijn idee logisch en duidelijk was. Mijn opzet voor dat hoofdstuk zag er uiteindelijk zo uit:

Hoofdstuk 4: Je borden
4.1 Welke borden moet je hebben?
>> 4.1.1 Een bord voor je eigen artikelen
>> 4.1.2 Geheime borden
4.2 Je borden organiseren
4.3 Borden uitlichten
4.4 Secties gebruiken
4.5 Je borden optimaliseren voor SEO

Een paar tips bij het maken van een opzet:
• Bedenk eerst wat de kern van je ebook is en welke (sub)onderwerpen daar sowieso bij horen
• Bedenk per hoofdstuk welke informatie echt noodzakelijk is en maak daar paragrafen van
• Zorg ervoor dat de hoofdstukken bij elkaar passen en logisch op elkaar aansluiten
• Je wilt jezelf niet eindeloos herhalen, dus voeg onderwerpen of paragrafen die op elkaar lijken samen

STAP 3: SCHRIJF EN FINETUNE JE EBOOK
Nu je een opzet hebt gemaakt, is het tijd om te beginnen met schrijven. Ik begon met het schrijven van mijn inleiding, voornamelijk om voor mezelf nog een keer op een rijtje te zetten wat ik met dit ebook wilde bereiken en wat het mijn doelgroep gaat opleveren. Daarna begon ik simpelweg met het invullen van mijn opzet. Toen ik alle hoofdstukken en paragrafen had ingevuld met mijn eigen informatie, ben ik extra onderzoek gaan doen en artikelen gaan lezen om de informatie te verbeteren en aan te vullen. Vervolgens ben ik de hoofdstukken en paragrafen één voor één gaan finetunen, totdat het volledig, duidelijk en lekker leesbaar was.

Daarna las ik het hele ebook een keer door. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer.

Ik vind het namelijk belangrijk dat ik altijd kwaliteit lever en zeker als mensen ervoor betalen, moet het gewoon echt goed zijn. De eerste paar keren dat ik het ebook las, haalde ik steeds wat informatie weg of voegde ik wat toe en ik bleef het net zo lang nalezen – verspreid over verschillende dagen – totdat ik het drie keer had gelezen zonder aanpassingen te doen en ik dus zeker wist dat het goed was.

Vervolgens heb ik het vormgegeven in Adobe Indesign en heb ik relevante afbeeldingen en screenshots toegevoegd. Ik maakte er een PDF-document van, las het zelf nog een keer na en liet er ook twee anderen naar kijken, zodat zij er eventuele fouten uit konden halen waar ik zelf overheen had gelezen.

TIP! Ik werk al jaren met Adobe en ben volledig thuis in Indesign, maar als jij totaal geen idee hebt hoe je een ebook moet vormgeven, raad ik aan om dat uit te besteden aan iemand die daar wel verstand van heeft.

STAP 4: ZET JE EBOOK IN JE SHOP
Yes, je ebook is klaar! Nu heb je nog een plek nodig waar mensen het kunnen kopen. Als je nog geen online shop op je website hebt staan, is het belangrijk dat je daar eerst mee aan de slag gaat. Ik heb mijn webshop opgezet met WooCommerce en Mollie. Als de shop staat, kun je je ebook als product toevoegen, een aantrekkelijke productbeschrijving schrijven en je ebook publiceren.

Ik maak ook altijd nog een sales page, waarin ik duidelijk maak waarom mijn doelgroep mijn product absoluut nodig heeft en welke waanzinnige resultaten het hen kan gaan opleveren. Hier kun je mijn sales page voor mijn ebook Groeien met Pinterest zien.

Lees ook: Wat zijn sales pages en waarom zijn ze onmisbaar in je online bedrijf?

Heb jij al een ebook geschreven? Zo niet, zou je dat willen?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

8 thoughts on “Hoe schrijf je een succesvol ebook?

  1. Ik heb weleens gastblogs gebundeld in een pdf, maar echt een e-book schrijven, daar is het nog niet van gekomen. Maar het is wel iets wat me trekt, dus interessant om te lezen hoe jij dit hebt aangepakt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.