Waarom ik van Mailchimp naar ConvertKit ben overgestapt

Veel mensen kiezen voor e-mailmarketing voor Mailchimp, maar als je serieus aan de slag wilt gaan met e-mailmarketing is ConvertKit een veel beter alternatief. In dit artikel leg ik uit waarom ik van Mailchimp naar ConvertKit ben gegaan.

Toen ik begon met e-mailmarketing, koos ik Mailchimp als provider. Bij Mailchimp heb je namelijk een gratis plan, wat voor mij reden genoeg was om me daar in te schrijven, want hallo, gratis! Ik had me ook niet echt in andere providers verdiept, want ik wilde gewoon af en toe e-mails verzenden en waarom zou ik dan voor een account betalen als ik dat ook gratis kon doen?!?

Lees ook: E-mailmarketing voor beginners: zo begin je een e-maillijst

Nog geen 15 maanden later verliet ik mijn gratis account bij Mailchimp en stapte ik over op een $49 per maand account bij ConvertKit.

Ik kwam er namelijk snel achter dat het zéker wel zin heeft om voor een account te betalen als het ook gratis kan.

Mailchimp is een prima optie als je net begint met e-mailmarketing, maar wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met het laten groeien van je lijst en het automatiseren van je e-mails, is Mailchimp erg beperkt – ook als je een betaald account hebt.

Ik had het afgelopen jaar al vaak over ConvertKit gehoord en veel positieve reviews gelezen, maar ik had me er nooit echt in verdiept, omdat ik in eerste instantie nog wel prima zat bij Mailchimp. Tot ik de waarde van e-mailmarketing steeds meer ging inzien en besefte dat Mailchimp toch eigenlijk wel echt heel beperkt is qua opties en features. Daarnaast zat ik tegen de 2000 subscribers aan en aangezien ik dan toch moest gaan betalen voor een account, kon ik maar beter een provider zoeken die alles had wat ik zocht.

Ik besloot me aan te melden voor een proefaccount bij ConvertKit en binnen een uur was ik om. Het werkte allemaal zó makkelijk, het had zóveel slimme functies en alles zag er zó duidelijk en overzichtelijk uit – ik was echt meteen fan!

Inmiddels zit ik ruim 3 maanden bij ConvertKit en het is absoluut de beste investering die ik dit jaar heb gedaan. Het goedkoopste plan bij ConvertKit is $29 dollar per maand en ik weet dat dat voor veel mensen best een hoop geld is, maar ik kan je garanderen dat het elke cent meer dan waard is.

Hier zijn mijn top 4 redenen waarom ik blij ben dat ik van Mailchimp naar ConvertKit ben gegaan en waarom jij hetzelfde zou moeten doen:

1. CONVERTKIT IS IDIOT-PROOF
Mailchimp is niet perse heel moeilijk, maar echt makkelijk vond ik het platform ook niet. Ik was vaak uren bezig met het opzetten van een geautomatiseerde campagne of het ordenen van mijn lijsten en ik liep regelmatig tegen problemen of onduidelijkheden aan, waardoor ik ook nog eens uren kwijt was aan het zoeken naar een oplossing.

ConvertKit werkt daarentegen ontzettend makkelijk. Of je nu een losse e-mail wilt sturen, een inschrijfformulier wilt maken of een geautomatiseerde e-mailcampagne wilt opzetten; je hoeft nergens codes voor te gebruiken en je bent bijna altijd in een halfuurtje klaar. Ideaal voor non-techies en mensen die niet onnodig tijd willen verspillen.

Wanneer je bijvoorbeeld een landingspagina of inschrijfformulier wilt maken, hoef je niet zelf iets te creëren, maar kun je gewoon uit één van de vele templates kiezen. Die kun je vervolgens met een paar klikken customizen, aan een campagne koppelen en op je website plaatsen – makkelijker kan gewoon niet.

2. CONVERTKIT IS THE PLACE TO BE ALS JE JE E-MAILS WILT AUTOMATISEREN
Wat ook ontzettend makkelijk is bij ConvertKit – en wat de hoofdreden is dat ik er zo enthousiast over ben – is het opzetten en automatiseren van e-mailcampagnes. Wanneer je een passief inkomen wilt verdienen, heb je een goed geautomatiseerde e-mailstrategie nodig en ConvertKit biedt daar echt alles voor aan wat je nodig hebt.

Visual automations
In tegenstelling tot Mailchimp, werkt ConvertKit met visual automations, wat betekent dat je daadwerkelijk kunt zíen hoe je geautomatiseerde e-mailserie eruit ziet.

Wanneer mensen bijvoorbeeld mijn gratis cursus Grow your Gram willen volgen, kunnen ze zich aanmelden via de landingspagina of een inschrijfformulier. Omdat ik wil dat ze de cursus automatisch ontvangen, heb ik hiervoor een automation, een geautomatiseerde e-mailcampagne, gemaakt. Bij Mailchimp vond ik dit altijd best lastig en had ik altijd het gevoel dat ik iets vergat, maar doordat het bij ConvertKit allemaal in een duidelijk overzicht wordt gezet, kun je meteen zien of je alles goed hebt ingesteld en of je niets bent vergeten.

Daarnaast kun je de automation ook makkelijk uitbreiden. Aan het einde van de cursus geef ik mensen de mogelijkheid om mijn ebook INSTAFAMOUS te kopen. Ik zou dan bijvoorbeeld kunnen instellen dat mensen die het ebook hebben gekocht een e-mailserie krijgen waarin ik ze een aantal tips geef over hoe ze het ebook slim kunnen gebruiken en dat de mensen die het ebook niet hebben gekocht nog extra Instagram tips krijgen, om ze alsnog over de streep te trekken.

Automation Rules
Daarnaast kun je in ConvertKit Automation Rules instellen, waardoor je nog meer taken kunt automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat mensen die een bepaald product hebben gekocht automatisch een bepaalde tag krijgen en dat de mensen die die specifieke tag hebben gekregen automatisch aan een bepaalde e-mailserie worden toegevoegd. (Dit klinkt nu misschien heel ingewikkeld, maar als je eenmaal een ConvertKit account hebt en ziet hoe het in de praktijk werkt, ben je meteen om – geloof me.)

Link Triggers
Je kunt ook gebruik maken van Link Triggers, zodat je onder meer de interesses van je doelgroep kunt bijhouden. Wanneer jij bijvoorbeeld een link naar je nieuwste artikel over Instagram in je e-mail deelt, kun je daar een trigger aan koppelen en instellen dat iedereen die op de link klikt een bepaalde tag krijgt. Aan de hand van de tag kun je vervolgens precies zien welke mensen dus geïnteresseerd zijn in Instagram.

3. JE KUNT BIJ CONVERTKIT MEERDERE OPT-IN FORMULIEREN MAKEN
Sinds Mailchimp een all‑in‑one marketing platform is geworden, is er een hoop veranderd. Met een gratis account kun je bijvoorbeeld nog maar 1 Audience – oftewel 1 lijst – met 1 inschrijfformulier maken. En dat is een groot probleem als je meerdere freebies wilt aanbieden. Elke freebie heeft namelijk een eigen opt-in formulier nodig, zodat de mensen die zich inschrijven ook daadwerkelijk de freebie en de e-mails krijgen waar ze zich voor hebben ingeschreven.

Bij ConvertKit kun je een onbeperkt aantal inschrijfformulieren maken en voor elk formulier een aparte automation opzetten, waardoor je tientallen freebies tegelijk kunt aanbieden en automatisch kunt versturen.

4. BIJ CONVERTKIT KUN JE JE SUBSCRIBERS MAKKELIJK TAGGEN EN SEGMENTEREN
Ja ja, ik weet het – ook bij Mailchimp kun je gebruik maken van tags en segmentatie. Maar daar vond ik het altijd zo verwarrend en zag ik er ook niet echt de waarde van in, waardoor ik er eigenlijk nooit echt gebruik van maakte.

Nu ik bij ConvertKit zit en zie hoe makkelijk ik alles kan instellen, zie ik ook hoe waardevol het is om tags en segmenten te gebruiken. Bij ConvertKit kan ik bijvoorbeeld mensen een tag geven op basis van een specifieke actie en vervolgens alleen de mensen met die tag een e-mail sturen of die mensen juist uitsluiten van een e-mail. Als mensen bijvoorbeeld mijn ebook Groeien met Pinterest kopen, krijgen ze automatisch de tag “BOUGHT: Groeien met Pinterest”. Wanneer ik vervolgens een e-mail wil sturen om het ebook te promoten, kan ik instellen dat iedereen met die tag wordt uitgesloten en ze dus niet een e-mail krijgen die niet relevant voor hen is.

Daarnaast kun je ook mensen een tag geven als ze een bepaalde freebie hebben gedownload, als ze op een bepaalde link hebben geklikt, als ze een product hebben gekocht, als ze je gratis cursus hebben afgerond, als ze wel je sales page hebben bezocht maar niet het product hebben gekocht etc. Super waardevol!

MOET JE OVERSTAPPEN NAAR CONVERTKIT?
Je moet natuurlijk helemaal niets, maar als je serieus aan de slag wilt gaan met e-mailmarketing en graag een passief inkomen wilt verdienen, is ConvertKit in mijn ogen absoluut het beste platform dat er is. Het maakt e-mailmarketing niet alleen heel makkelijk; het werkt door alle krachtige features ook nog eens super effectief. Mijn lijst groeit in ieder geval harder dan ooit en ook mijn inkomsten uit e-mailmarketing zijn nog nooit zo hoog geweest en blijven elke maand ook alleen maar stijgen.

Via deze link kun je ConvertKit nu 14 dagen gratis proberen!

En wanneer je de overstap van Mailchimp naar ConvertKit wilt maken, is hier een uitgebreide handleiding die je daarbij kan helpen.

4 thoughts on “Waarom ik van Mailchimp naar ConvertKit ben overgestapt

  1. Ik heb er even snel doorheen gelezen, maar ben superblij met je blog! Heb het opgeslagen om nog eens op mijn gemak te lezen.
    Die 6 uur zijn well spend! Thnx!

    1. Wij gebruiken mailpoet (premium) en dat werkt voor wat wij (Historiek) doen prima. Maar ik luister veel Amerikaanse podcasts en die zijn ook allemaal lyrisch over ConvertKit

      1. Ja als je internationaal kijkt heeft eigenlijk iedereen het altijd alleen maar over ConvertKit, vandaar dat ik die ook meteen wilde proberen toen ik op zoek ging naar een nieuw platform! Maar het werkt ook echt geweldig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.