Zo maak je een goede media kit voor je blog

Wanneer je wilt samenwerken met bedrijven, heb je een media kit nodig. Ontdek hier hoe je een goede media kit voor je blog maakt.

Wanneer je wilt samenwerken met bedrijven, heb je een media kit nodig. Ontdek hier hoe je een goede media kit voor je blog maakt.
Wanneer je wilt samenwerken met bedrijven, heb je een media kit nodig. Ontdek hier hoe je een goede media kit voor je blog maakt.

Wanneer een merk van je wil horen waarom jij de perfecte kandidaat voor een samenwerking bent of een mediabureau je statistieken wil zien, kun je dat natuurlijk in een tekst op de mail zetten, maar je komt veel sterker over als je een duidelijke media kit stuurt. Met een media kit geef je bedrijven en bureaus namelijk alle informatie die ze nodig hebben én kun je meteen laten zien wat je te bieden hebt en hoe professioneel je blog is.

WAT IS EEN MEDIA KIT?
Een media kit is een document met de belangrijkste kenmerken en statistieken van je website. Door alle relevante informatie van je website overzichtelijk in een document te zetten, kunnen eventuele partners of opdrachtgevers meteen zien wie je bent, waar je website over gaat, wat je te bieden hebt en waarom zij absoluut met jou zouden moeten samenwerken.

WAAROM HEB JE EEN MEDIAKIT NODIG?
Met een media kit kun je aan bedrijven of bureaus laten zien wat je statistieken, doelgroep, ervaring en tarieven zijn. In de meeste gevallen wordt bij samenwerkingen niet om een media kit gevraagd, maar toch ben ik van mening dat elke blogger een media kit nodig heeft. Een media kit zorgt er namelijk voor:
• Dat je professioneel overkomt, waardoor bedrijven je sneller serieus zullen nemen.
• Dat je – zonder arrogant over te komen – kunt laten zien welke toffe merken al eerder met jou hebben samengewerkt en hoe je eerdere samenwerkingen tot een succes hebt gemaakt.
• Dat bedrijven meteen kunnen zien wat je tarieven en eventuele voorwaarden zijn, zodat je niet eerst nog een week hoeft te onderhandelen.
• Dat je je kunt onderscheiden van andere bloggers door bijvoorbeeld je unique selling points te benadrukken.

Lees ook: Hoe krijg je je eerste samenwerking als blogger?

Zo maak je een goede media kit voor je blog

WELKE INFORMATIE MOET ERIN STAAN?
Een media kit hoeft niet uitgebreid te zijn, maar er zijn een aantal dingen die je er sowieso in moet zetten:

Een korte biografie – Schrijf een kort tekstje waarin je jezelf en je blog introduceert. Vertel bijvoorbeeld over welke onderwerpen je schrijft, wanneer je begonnen bent met bloggen en wat je ermee wilt bereiken. Maak er geen verkooppraatje van, maar wees persoonlijk en schrijf zoals je ook op je blog klinkt. Vergeet ook niet het logo van je website en een foto van jezelf toe te voegen.

Statistieken – Merken willen weten wat ze kunnen verwachten als ze met jou samenwerken en aan de hand van je statistieken kunnen ze zien wat je bereik is en wat het hen ongeveer kan opleveren. Statistieken die sowieso onmisbaar zijn in je media kit zijn:
• Maandelijkse paginaweergaven
• Unieke bezoekers per maand
• Aantal volgers per social media kanaal

Heb je een social media account met heel weinig volgers? Laat die dan weg en leg de nadruk op de overige kanalen. Blog je nog niet zo lang en zijn je cijfers alles behalve indrukwekkend? Benadruk dan bijvoorbeeld hoeveel procent je de afgelopen maanden gegroeid bent op je blog of (een van je) social media kanalen.

Doelgroep – Merken willen weten of jouw blog past bij wat zij aanbieden, dus voeg wat informatie toe over de mensen die jouw website bezoeken, zoals hoeveel procent mannen en hoeveel procent vrouwen je blog lezen en in welke leeftijdscategorie de meeste bezoekers vallen. Deze informatie kun je vinden in Google Analytics onder Doelgroep > Demografie.

Zo maak je een goede media kit voor je blog

Opties voor samenwerkingen – In dit onderdeel kun je vertellen voor welke samenwerkingen je openstaat. Denk na over welke samenwerkingen passen bij je blog en vooral ook welk soort samenwerkingen je leuk vindt om te doen. De meest voorkomende opties voor samenwerkingen zijn:
• Gesponsorde post
• Winactie
• Advertentie
• Gastblog
• Social media promotie
• Product review

Uiteraard kun je ook andere manieren van samenwerkingen aandragen; merken vinden het alleen maar leuk als jij hun product op een unieke, frisse manier kunt promoten.

Lees ook: Zo willen bedrijven wél met je samenwerken

Tarieven – Wanneer je hebt aangegeven voor welke samenwerkingen je openstaat, is het slim om per soort je tarief te vermelden. Je zou eventueel kunnen aangeven dat je bereid bent over de prijs te onderhandelen of dat de uiteindelijke prijs afhankelijk is van de verwachtingen van de klant en/of hoeveel tijd je eraan kwijt bent.

Eerdere samenwerkingen – Om te laten zien wat je in huis hebt, kun je eerdere samenwerkingen noemen in je media kit. Geef bijvoorbeeld een overzicht van de (grote) merken waar je mee hebt samengewerkt of licht twee tot drie samenwerkingen uit en vertel wat jouw bijdrage het bedrijf heeft opgeleverd.

Contact informatie – Voeg je mailadres en eventueel telefoonnummer toe en vergeet ook niet de links naar je website en social media kanalen in je media kit te zetten.

Zaken die je eventueel ook zou kunnen toevoegen aan je media kit:
• Testimonials
• Portfolio
• FAQ
• Eventuele voorwaarden

Zo maak je een goede media kit voor je blog

HOE MOET EEN MEDIA KIT ERUITZIEN?
Dat kun je volledig zelf bepalen. Over het algemeen is het een pdf-document van 1 of 2 pagina’s, maar als je liever een video opneemt of iets maakt wat beter bij jouw blog past, is dat natuurlijk alleen maar leuk.

Waar je in ieder geval op moet letten bij het maken van een media kit:
• Zorg ervoor dat de vormgeving in lijn is met je website.
• Zorg ervoor dat het lettertype niet te groot of te klein is en dat het goed leesbaar is.
• Zorg voor voldoende witruimte. Als je dan niet alle informatie op één pagina kunt krijgen, kun je beter een tweede pagina toevoegen.
• Maak het niet te lang; in ieder geval niet meer dan 3 pagina’s.
• Schrijf geen grote lappen tekst, maar werk met korte alinea’s en gebruik opsommingstekens.
• Probeer het een zo professioneel mogelijke uitstraling te geven. Als je niet goed bent met ontwerpen, zou je het kunnen uitbesteden of een template kunnen kopen of gratis kunnen downloaden.

Wanneer je graag wat inspiratie wilt opdoen voor de opmaak, raad ik je aan om op Pinterest te kijken. Daar vind je prachtige voorbeelden en ook genoeg gratis templates om te downloaden.

Heb jij een media kit?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

13 thoughts on “Zo maak je een goede media kit voor je blog

  1. Een mediakit staat nog steeds op mijn to do-lijstje, en het komt er steeds maar niet van. Goede tips, vooral die borden op Pinterest vind ik erg interessant!

    1. Ja handig he, haal zoveel inspiratie uit Pinterest! En ik heb het een keer gedaan toen m’n internet het niet deed haha, ik schoof het ook steeds voor me uit. Maar heel blij nu ik het heb!

  2. Handig artikel! Ik heb nog wel een vraag: Ik ben een beginnend blogger en vind dit allemaal niet zo nodig (samenwerkingen ed), maar stel dat ik me er later wel voor zou interesseren, is het dan erg als ik maar één actief social media kanaal heb voor mijn blog? Ik gebruik namelijk alleen Twitter voor mijn blog (en Bloglovin’, maar ik weet niet of dat ook meetelt).

    1. Bij samenwerkingen wordt er vaak wel naar Facebook en Instagram gekeken, maar het is niet per se een voorwaarde. Als je goede cijfers met je blog hebt, kan dat vaak ook genoeg zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.