8 tips om verkeer naar oude blogposts te trekken

Wanneer je meer bezoekers op je blog wilt, is het slim om ook aandacht aan je oude berichten te blijven geven. Lees hier hoe je oude artikelen weer relevant kunt maken en kunt inzetten om je blog te laten groeien.

Wanneer je meer bezoekers op je blog wilt, is het slim om ook aandacht aan je oude berichten te blijven geven. Lees hier hoe je oude artikelen weer relevant kunt maken en kunt inzetten om je blog te laten groeien.
Wanneer je meer bezoekers op je blog wilt, is het slim om ook aandacht aan je oude berichten te blijven geven. Lees hier hoe je oude artikelen weer relevant kunt maken en kunt inzetten om je blog te laten groeien.

Wanneer je al een tijd blogt, heb je waarschijnlijk tientallen en misschien zelfs honderden artikelen online staan. Maar hoe vaak worden die oude blogposts eigenlijk nog gelezen? Worden ze überhaupt nog gelezen? Want als je er na het publiceren niets meer mee doet, verdwijnen ze steeds verder in het archief en is de kans groot dat niemand er nog naar kijkt.

En dat is natuurlijk zonde. Niet alleen omdat je er veel tijd in hebt gestoken, maar ook omdat het inzetten van oude artikelen voor meer verkeer naar je website kan zorgen. Vandaag deel ik daarom 8 manieren om je oude blogposts weer populair te maken en daardoor meer bezoekers naar je blog te trekken.

1. VERBETER JE SEO
Door je oude artikelen SEO-vriendelijk te maken, zal Google ze vaker weergeven in de zoekresultaten en zullen meer mensen in aanraking komen je artikelen. Voeg daarom relevante zoekwoorden toe, bedenk goede titels, maak een goede URL en optimaliseer je afbeeldingen.

Lees ook: 8 SEO tips voor beginnende bloggers

2. MAAK EEN ROUNDUP
Een roundup is een verzameling oude artikelen dat over hetzelfde onderwerp gaat. Wanneer je bijvoorbeeld recepten deelt, kun je al je vegetarische recepten verzamelen en een nieuw artikel maken waarin je die recepten op een rijtje zet. Schrijf je over make-up? Dan zou je een artikel kunnen maken met een overzicht van alle tutorials die op je website staan. Op die manier bespaar je je bezoekers een hoop zoekwerk en zorg je er meteen voor dat je oude artikelen relevant blijven.

3. PROMOOT OUDE BERICHTEN OP SOCIAL MEDIA
Waarom alleen je nieuwste berichten delen als je ook oude artikelen kunt promoten en daardoor meer verkeer naar je website kunt trekken? In de loop van de tijd heb je er vast een aantal nieuwe volgers bij gekregen en aangezien zij je oude artikelen waarschijnlijk helemaal nog niet hebben gelezen, is de kans groot dat ze dat alsnog gaan doen als jij ze opnieuw deelt.

Lees ook: Waarom je nú je oude artikelen moet updaten

4. LAAT GERELATEERDE ARTIKELEN ZIEN
Gerelateerde berichten zijn eerder geschreven artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan of in dezelfde categorie staan. Wanneer je dit onder je nieuwe berichten laat zien, help je niet alleen je lezers aan meer interessante informatie; je zorgt er ook voor dat je oude artikelen steeds opnieuw gelezen worden.

5. MAAK (NIEUWE) AFBEELDINGEN VOOR PINTEREST
Zoek een aantal oude, goede artikelen op die je graag nieuw leven wilt inblazen, zet daar een aantrekkelijke en verticale afbeelding in en pin het artikel vervolgens naar Pinterest. Door je artikel (opnieuw) op Pinterest te zetten, zal het weer in de feed van je volgers verschijnen en zul je meer mensen naar je website trekken, zonder dat je nieuwe artikelen hoeft te schrijven

Lees ook: 30 tips om je blog of bedrijf explosief te laten groeien met Pinterest

6. SCHRIJF EEN VERGELIJKBARE OF AANVULLENDE POST
Zoek naar manieren om oude berichten te verwerken in nieuwe, soortgelijke berichten of bedenk hoe je er een soort serie van kunt maken. Heb je in 2015 een artikel geschreven met de tien lekkerste soepen voor in de winter? Schrijf dan bijvoorbeeld een artikel met soeprecepten voor de zomer en link vervolgens naar je oude bericht met wintersoepen. Of heb je een artikel geschreven over je minimalistische levensstijl? Maak dan ook een blogposts met je beste tips en verwijs daarin naar het andere artikel.

7. ZET POPULAIRE BERICHTEN IN JE SIDEBAR
Wanneer mensen een widget met “Populaire berichten” zien, denken ze automatisch dat het goede artikelen zijn – ze worden niet voor niets vaak gelezen. Wanneer je dus een widget met je populairste artikelen in de sidebar zet, maak je mensen nieuwsgierig en is de kans groot dat ze die artikelen gaan lezen.

8. LINK NAAR ARTIKELEN
Als je in een nieuw artikel iets bespreekt wat je ook in een eerder geschreven artikel hebt behandeld, is het slim om in het beide berichten te linken naar het andere artikel. Op die manier geef je je bezoekers extra waardevolle informatie en zorg je er meteen voor dat oude artikelen ook weer gelezen worden.

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

10 thoughts on “8 tips om verkeer naar oude blogposts te trekken

  1. Wat een goede tips! Hier moet ik maar eens werk van maken, lijkt me eigenlijk best leuk om te doen. Heb je trouwens een tip voor een goede “related articles” plugin? Ik heb er nu één maar die past niet echt bij mijn website qua stijl. Liefs!

  2. Wat een goede tips! Bedankt, ben er ondanks mee begonnen om vaker oude Posts opnieuw te delen op social media en het werkt inderdaad goed! Liefs josine

  3. Hi Tarinda,

    Wederom super handige tips! Vooral die van ‘opvolg posts’ ga ik zeker gebruiken! Misschien nog een leuke aanvulling: ik zag zojuist een mail van Blog Society. Ze hebben e.a. aangepast, zodat iedere blogger nu artikelen kan uploaden. YAY!

    Groetjes Melissa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.