Zo begin je een succesvol online bedrijf

Wil je een eigen online bedrijf beginnen? Hier vind je goede tips en een handig stappenplan om een succesvolle online business te starten.

Wil je een eigen online bedrijf beginnen? Hier vind je goede tips en een handig stappenplan om een succesvolle online business te starten.
Wil je een eigen online bedrijf beginnen? Hier vind je goede tips en een handig stappenplan om een succesvolle online business te starten.

Je ben op zoek naar meer vrijheid en droomt ervan te kunnen werken waar en wanneer jij maar wilt, dus je weet het inmiddels 100% zeker: je gaat een online bedrijf beginnen. Maar hoe pak je dat nou aan? Omdat het vaak lastiger lijkt dan het daadwerkelijk is, heb ik een handig stappenplan voor je opgesteld. Volg deze 10 stappen en binnen no time heb jij een succesvolle, winstgevende online business.

Lees ook: Hoe ik een fulltime blogger werd en jij het ook kan worden

STAP 1: BEDENK WAAR JE HART SNELLER VAN GAAT KLOPPEN
Als je wilt dat je bedrijf een succes wordt, is het belangrijk dat je een richting kiest waar je gepassioneerd over bent. Er zijn tegenwoordig talloze manieren om online geld te verdienen, maar als je aan iets begint wat veel geld, maar totaal geen plezier oplevert, zul je het niet lang volhouden. Als je ook op de lange termijn succesvol wilt zijn, moet je een onderwerp en strategie kiezen waar je ook over vijf of tien jaar nog tijd en energie in wilt steken. Neem daarom rustig de tijd om na te denken over je passies. Een paar vragen die je daarbij kunnen helpen zijn: Wat zijn mijn hobby’s? Waar ben ik goed in? Over welke onderwerpen lees ik graag? Waar heb ik het vaak over?

STAP 2: MAAK JE IDEE CONCREET
Als je eenmaal weet welke richting je op wilt, is het tijd om je idee concreet te maken. Wat wil je precies bereiken? Wat wordt je focus? Hoe is de markt en wat kan jij toevoegen? Hoe ga jij je onderscheiden van de concurrentie? Ga je lokaal, nationaal of internationaal opereren? Hoe kan je iets van jezelf in je producten leggen? Probeer zo gedetailleerd mogelijk te zijn; hoe duidelijker je weet wat je wilt en hoe je het gaat aanpakken, hoe groter de kans op succes.

Daarnaast is het belangrijk dat je een duidelijk beeld van je doelgroep hebt. Hoe beter je weet wie je ideale klant is, hoe makkelijker het is om de juiste mensen aan te trekken, waardevolle content voor ze te creëren en een band met ze op te bouwen.

Neem ook de tijd om een goede en duidelijke bedrijfsnaam te bedenken. Een paar tips:
• Kies een naam die mensen makkelijk kunnen spellen en uitspreken
• Zorg ervoor dat je naam past bij wat je aanbiedt
• Denk aan de toekomst: is de naam ook nog aantrekkelijk en relevant als je bedrijf groeit en eventueel uitbreidt?
• Google de naam en check of er geen bedrijven zijn met een vrijwel identieke naam
• Controleer of de domeinnaam nog vrij is en maak die vervolgens meteen aan

STAP 3: BEDENK WAT JE VERDIENMODEL WORDT
Zonder inkomsten geen bedrijf. Voordat je daadwerkelijk gaat beginnen, moet je daarom precies weten hoe je geld gaat verdienen. Ga je diensten aanbieden of digitale producten verkopen? En als je digitale producten wilt creëren, ga je je dan focussen op ebooks, cursussen, een membership site? Of misschien een combinatie? Maak je één duur product of meerdere goedkopere?

STAP 4: BOUW EEN WEBSITE
Om een fantastisch online bedrijf neer te kunnen zetten, heb je een fantastische website nodig. Als je wilt dat mensen je serieus nemen en in je durven te investeren, moet je website duidelijk zijn, er geweldig uitzien én perfect functioneren. Als je er budget voor hebt, kun je het maken van je website uitbesteden, maar kunt er ook voor kiezen om het zelf te maken. In het artikel Hoe begin je een blog? leg ik stap voor stap uit hoe je zelf een website maakt via WordPress.

Neem vervolgens de tijd om een fantastische about pagina te schrijven. Maak duidelijk wat je boodschap is, wat je te bieden hebt en waarom mensen bij jou moeten zijn. Wees ook vooral niet bang om iets van jezelf te laten zien – hoe beter mensen je leren kennen, hoe sneller ze je vertrouwen en hoe sneller ze iets van je zullen kopen.

Lees ook: Zo schrijf je een goede about pagina voor je blog

STAP 5: CREËER WAARDEVOLLE CONTENT
Om mensen naar je website te trekken, moet je het vullen met behulpzame, waardevolle en kwalitatief goede content. Schrijf artikelen die passen bij je boodschap en die volledig gericht zijn op je doelgroep – het moet hen verder helpen/inspireren/motiveren. Als schrijven niet helemaal jouw ding is, kun je uiteraard ook aan de slag gaan met video en audio.

Lees ook: 7 tips om betere artikelen te schrijven

STAP 6: BOUW EEN E-MAILLIJST
Om van je online business een succes te kunnen maken, moet het maken en laten groeien van je e-maillijst je prioriteit zijn. In tegenstelling tot je volgers op social media zijn de mensen op je lijst namelijk echt van jou. Daarnaast kun je met een e-maillijst makkelijk in contact komen met je doelgroep en kun je direct je producten en artikelen onder de aandacht brengen. Je kunt je e-maillijst laten groeien door mensen met waardevolle content naar je website te trekken en vervolgens gratis producten (freebies) weg te geven in ruil voor e-mailadressen.

Lees ook: E-mailmarketing voor beginners: zo begin je een e-maillijst

STAP 8: GA AAN DE SLAG MET SOCIAL MEDIA
Door aanwezig te zijn op social media maak je jezelf zichtbaar voor je doelgroep, kun je jezelf als expert neerzetten en kun je je onderscheiden van de concurrentie. Daarnaast kun je social media ook inzetten om in contact komen met je doelgroep, je doelgroep te inspireren en je content en producten te promoten.

Lees ook: 5 slimme tips voor meer succes op social media

Wanneer je je content op social media wilt promoten, raad ik aan om in ieder geval met Pinterest aan de slag te gaan. Pinterest heeft er bij mij namelijk voor gezorgd dat ik binnen 3 maanden van 5000 naar ruim 20.000 bezoekers per maand ben gegaan en dat ik elke dag tientallen tot honderden mensen naar mijn producten trek.

Lees ook: Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

STAP 9: CREËER JE EERSTE DIGITALE PRODUCT
Om je digitale producten te kunnen verkopen, heb je een publiek nodig. E-mailmarketing is verreweg de beste manier om je producten te promoten, dus ik raad aan om je eerst te focussen op het laten groeien van je e-maillijst. Wanneer je minimaal 300-400 mensen op je lijst hebt staan, kun je beginnen met het maken van je eerste product.

Er zijn verschillende digitale producten die je kunt maken. De bekendste zijn:
• Ebooks
• Planners/werkboeken
• Online cursussen
• Een membership website

Nadat je hebt bedacht wat je wilt maken en welk onderwerp je wilt behandelen, is het belangrijk dat je je idee valideert. Dit betekent dat je eerst bij je doelgroep navraagt of ze überhaupt wel op het product zitten te wachten. Hiermee voorkom je dat je weken of maanden aan een product werkt dat uiteindelijk niemand wil kopen. Je kunt je idee onder meer valideren door mensen een survey te laten invullen of door het direct te vragen in een e-mail of via social media.

Wanneer mensen enthousiast zijn over je idee kun je beginnen met het maken van je product.

STAP 10: PROMOOT JE PRODUCT
Wanneer je een fantastisch product hebt gecreëerd, is het tijd om het te promoten. Zoals ik al zei, is e-mailmarketing de beste manier om je producten te promoten, omdat de mensen op je lijst over het algemeen mensen zijn die je vertrouwen, die je als expert zien en die graag meer van je willen leren.

Je kunt de mensen je lijst simpelweg mailen dat je een product hebt gemaakt, maar over het algemeen levert dat niet zoveel verkopen op. Je kunt mensen beter “opwarmen” met gratis webinars, e-mailcursussen of challenges en aan het einde daarvan naar je product verwijzen. Dit proces wordt een sales funnel genoemd.

Je kunt ervoor kiezen om je freebie en je product eenmalig te promoten – mensen kunnen zich bijvoorbeeld maar één week per jaar aanmelden voor je membership site – maar je kunt het ook op je website laten staan. Wanneer je voor het laatste kiest, is het slim om het proces volledig te automatiseren. Hierdoor kun je je producten blijven verkopen, zonder dat je er nog tijd en energie in hoeft te steken.

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

2 thoughts on “Zo begin je een succesvol online bedrijf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.