Waarom je nú je oude artikelen moet updaten

Wanneer je je blog wilt laten groeien, is het slim om oude blogposts te updaten. In dit artikel lees je waarom + hoe je dat precies moet doen.

Toen ik net begon met bloggen, deelde ik alleen mijn nieuwste artikelen op social media. Ineens bedacht ik dat ik eigenlijk ook best wel oude artikelen kon delen en toen ik daarmee begon, schoten mijn bezoekersaantallen omhoog. Zelfs als ik weken geen nieuwe artikelen schrijf, blijven mijn cijfers omhoog gaan – simpelweg omdat ik regelmatig mijn oude blogposts promoot.

Wanneer je hiermee wilt beginnen, is het natuurlijk wel belangrijk dat je oude artikelen nog steeds relevant en up to date zijn. Voordat je ze deelt, kun je daarom het beste je oude artikelen langslopen en wanneer nodig updaten. Hier zijn 3 redenen waarom je ze het beste eerst even kunt updaten + de 9 stappen die ik zet als ik mijn oude blogposts update.

Lees ook: Dit gebeurde er met mijn blog toen ik 8 maanden lang geen nieuwe artikelen publiceerde

WAAROM JE OUDE ARTIKELEN MOET UPDATEN
JE WEET NIEUWE DINGEN
Toen ik mijn eerste artikelen voor Digitale Dromers schreef, wist ik misschien maar 10 procent van wat ik nu weet. Daarnaast wist ik ook weinig over SEO en over hoe ik mijn blogposts goed leesbaar kon maken, waardoor mijn eerste artikelen zeker wel een update konden gebruiken. Als jij al lange tijd blogt, heb je door de jaren heen waarschijnlijk ook nieuwe dingen geleerd – qua inhoud, SEO en/of vormgeving – en dan is het slim om die nieuwe kennis in je oude artikelen te verwerken.

JE HEBT MEER BEZOEKERS
Misschien heb je in 2010 een paar fantastische artikelen geschreven, maar als je er vervolgens niets meer mee hebt gedaan, is de kans groot dat je nieuwe volgers die artikelen nog nooit gezien hebben. Door ze een update te geven en vervolgens opnieuw te delen, zijn deze oude artikelen ineens ook relevant voor je nieuwe bezoekers.

JE LINKS ZIJN NIET MEER RELEVANT
Misschien heb je jaren geleden naar webshops gelinkt, maar bestaan die nu niet meer. Misschien gebruikte je veel affliate links van een bepaald programma, maar ben je daar nu niet meer bij aangesloten. Of misschien linkte je vroeger naar winkels waar je nu niet meer achterstaat, zoals make-up merken die op dieren testen. Door dit soort links te verwijderen of aan te passen, zal je blog meteen een stuk professioneler ogen.

HOE JE OUDE BLOGPOSTS KUNT UPDATEN
1. MAAK EEN KEUZE
Voordat je aan de slag gaat, is het slim om te bedenken of je alle artikelen wilt updaten of een deel. En welke dan? En in welke volgorde? Hier zijn drie tips om het updaten van je blogposts zo efficiënt en effectief mogelijk te maken.

• Kies voor de beste artikelen – Als er oude berichten zijn die nog steeds veel bezoekers opleveren, is het slim om die als eerste aan te pakken en te verbeteren. Want als mensen via een oud artikel voor het eerst op je website terecht komen, wil je natuurlijk wel een goede eerste indruk maken.

• Kies voor tijdloos – Begin daarna met het updaten van artikelen die altijd relevant zijn. Je kunt er in de zomer voor kiezen om je oude berichten over kerst te verbeteren, maar daar heb je voorlopig natuurlijk niets aan. Update daarom eerst de artikelen die tijdloos en daardoor altijd relevant zijn.

• Kies voor inkomsten – Heb je een ebook met social media tips geschreven? Zoek dan uit welke oude artikelen over social media gaan, begin met het updaten van die artikelen en verwijs meteen een aantal keer naar je ebook. Wie weet hoe veel nieuwe verkopen dat oplevert.

2. KIJK NAAR DE GRAMMATICA
Wanneer je daadwerkelijk aan de slag gaat met het updaten, kun je het beste beginnen met het controleren van de artikelen op taal- en spelfouten. Verbeter eventueel ook zinnen die niet zo lekker lopen.

3. KIJK NAAR JE TITEL
Kijk vervolgens kritisch naar je titel. De titel is één van de belangrijkste onderdelen van een artikel en is vaak bepalend voor mensen om een artikel wel of niet te lezen. Zorg er daarom voor dat je titel aantrekkelijk is, SEO-vriendelijk is en de lading van het artikel dekt.

Lees ook: 3 tips voor een onweerstaanbare blogtitel

4. MAAK JE ARTIKEL BETER LEESBAAR
Misschien gebruikte je eerst altijd te grote of te kleine afbeeldingen, had je nog nooit van koppen gehoord of schreef je alinea’s van twintig zinnen. Maak je artikelen dan beter leesbaar door ervoor te zorgen dat je afbeeldingen net zo breed zijn als je tekst, je alinea’s uit maximaal 5 tot 6 zinnen bestaan en je voldoende koppen gebruikt om de tekst op te delen en overzichtelijker te maken.

Lees ook: 6 tips om je artikelen beter leesbaar te maken

5. CHECK DE LINKS
Zoek uit welke links niet meer werken of niet meer relevant zijn en haal die weg. En als je dan toch bezig bent met links; vergeet niet naar je eigen artikelen te linken als je in een bepaald artikel informatie tegenkomt waar je ook in een ander artikel over geschreven hebt.

6. WERK AAN JE SEO
Grote kans dat je in het begin totaal niet met SEO bezig was en je oude artikelen daardoor niet SEO-vriendelijk zijn – met als resultaat dat ze niet goed vindbaar zijn in Google. Besteed daarom tijdens het updaten ook zeker tijd aan het SEO-vriendelijk maken van de artikelen.

Lees ook: 8 SEO tips voor beginnende bloggers

7. VOEG NIEUWE INFORMATIE TOE
Het kan zomaar zijn dat je jaren geleden een artikel hebt geschreven over een onderwerp waar je nu veel meer over weet of over een technologie die de afgelopen jaren flink veranderd is. Verbeter die artikelen dan door extra, waardevolle informatie toe te voegen of vervang de verouderde informatie door nieuwe kennis.

8. VOEG EEN AFBEELDING VOOR PINTEREST TOE
Door je artikelen ook op Pinterest te zetten, kun je heel veel verkeer naar je blog trekken. Maak daarom voor elk artikel een mooie, verticale afbeelding en pin het artikel vervolgens via die afbeelding naar Pinterest.

9. DEEL DE GEUPDATE ARTIKELEN OPNIEUW
Zijn je oude artikelen weer helemaal fris en volledig? Deel ze dan opnieuw op Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram, Google+ of waar je ook actief bent en je zult zien dat er al snel meer bezoekers op je website terecht zullen komen.

Opt In Image
Gratis ebook Bloggen voor beginners
Ontdek hoe je in 7 stappen een succesvolle en winstgevende blog neerzet!

8 thoughts on “Waarom je nú je oude artikelen moet updaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.