Zo schrijf je een fantastische & overtuigende sales pagina

Wanneer je een online bedrijf hebt, zijn sales pagina's onmisbaar. In dit artikel leg ik uit wat een sales pagina is, waarom elke blogger en ondernemer een sales pagina nodig heeft en hoe je een goede, overtuigende sales pagina maakt.

Wanneer je je digitale producten wilt verkopen, is een goede sales pagina onmisbaar. Veel fantastische digitale producten worden amper gekocht, simpelweg omdat er geen sales pagina is of omdat de sales pagina niet aantrekkelijk en overtuigend genoeg is. In dit artikel wil ik je daarom leren wat sales pagina’s zijn, waarom je sales pagina’s nodig hebt en natuurlijk hoe je een goede en overtuigende sales pagina schrijft.

Lees ook: 14 tips om je eerste digitale product te maken & verkopen

WAT IS EEN SALES PAGINA?
Een sales pagina is een pagina met één simpel doel – het verkopen van een product of service. Een sales pagina is over het algemeen een landingspagina, wat betekent dat er geen afleidingen zijn. Je ziet dus geen sidebar, footer of logo, waardoor de aandacht echt uit gaat naar de informatie die op de pagina staat.

WAAROM HEB JE EEN SALES PAGINA NODIG?
Een goede sales pagina maakt je doelgroep duidelijk waarom ze jouw product absoluut nodig hebben en welke waanzinnige resultaten het hen kan gaan opleveren. Het overtuigt mensen dat jouw product dé oplossing voor hun probleem is.

Waarschijnlijk heb je voor elk product in je webshop een mooie beschrijving geschreven en misschien denk je dat je daarom geen sales pagina nodig hebt, maar zo’n kort stukje tekst is natuurlijk nooit zo overtuigend en motiverend als een goede sales pagina. Daarnaast kun je op je sales pagina veel meer informatie kwijt, zodat je onder meer kunt vertellen hoe het product eruit ziet – bijvoorbeeld welke modules of hoofdstukken er zijn – sneakpeeks kunt laten zien, veelgestelde vragen kunt beantwoorden en positieve reviews kunt delen.

HOE SCHRIJF JE EEN GOEDE SALES PAGINA?
Een goede sales pagina is altijd opgebouwd volgens de AIDA-formule – Attention, Interest, Desire, Action. Het moet eerst de aandacht trekken, dan een sterk (persoonlijk) verhaal vertellen zodat mensen geïnteresseerd raken in het product, dan moet duidelijk worden welke resultaten het product kan gaan opleveren zodat mensen het willen hebben en uiteindelijk moet de mogelijkheid gegeven worden om het te kopen.

Daarnaast zijn er ook een aantal elementen die je zeker op je sales pagina moet zetten als je wilt dat mensen je product kopen.

1. Een goede headline
Het is belangrijk dat je meteen de aandacht van de lezer trekt en dat je ze stimuleert om verder te lezen. Zorg ervoor dat de titel duidelijk maakt waar je product over gaat en welk probleem het oplost.

2. Herkenning
Maak mensen duidelijk dat jij hen en hun problemen snapt. Laat ze zien dat jij ooit in dezelfde positie zat, maar dat je er nu een oplossing voor hebt gevonden en dat je die oplossing met hen wilt delen. Je kunt dit het beste doen door middel van story telling, omdat verhalen veel meer de emotie aanspreken. 

3. Uitleg over je product
Op je sales pagina moet je natuurlijk ook vertellen waar je product over gaat. Wat ga je behandelen en voor wie is het bedoeld? Welke resultaten kunnen mensen verwachten? Focus je niet te veel op de features, maar leg de nadruk op wat het mensen kan gaan opleveren en wat ze ervan gaan leren. Maak ook vooral duidelijk hoeveel waarde jouw product bevat.

4. Testimonials
Mensen zijn veel sneller geneigd om iets te kopen als ze zien dat anderen positieve ervaringen hebben. Ik raad daarom aan om minimaal 3 tot 5 testimonials op je sales pagina te zetten.

5. Veelgestelde vragen
Door veelgestelde vragen te beantwoorden, kun je alvast eventuele bezwaren van je doelgroep wegnemen, zoals “Hoelang heb ik toegang tot de cursus?”, “Wordt het product regelmatig ge-update?” of “Hoe kan ik het ebook downloaden?”

6. Call to action knoppen
Ik raad aan om meerdere call to action knoppen op je sales pagina te zetten, waarin je je doelgroep aanspoort om het product te kopen. Veel mensen zullen niet je hele sales pagina lezen, dus wacht zeker niet te lang met je eerste call to action knop. Houd je call to action knop simpel en duidelijk, zoals “Koop nu!”

7. De prijs
Uiteraard kan ook de prijs niet op je sales pagina ontbreken. Laat het ook duidelijk zien als je meerdere prijzen aanbiedt, bijvoorbeeld voor mensen die in termijnen willen betalen. Vermeld ook zeker nog eens wat mensen krijgen voor deze prijs; dat zal mensen die twijfelen sneller over de streep trekken. 

Lees ook: 4 tips om meer digitale producten te verkopen

EXTRA TIPS VOOR EEN GOEDE SALES PAGINA
• Houd het simpel en wees duidelijk. Je hebt weinig aan een sales pagina als mensen door alle vakjargon en moeilijke woorden niets van je product snappen.

• Focus je op de klant. Praat niet te veel over jezelf en ga niet opscheppen over wat jij allemaal hebt bereikt, maar leg de nadruk op wat het hén kan opleveren. Maak duidelijk waarom dit product precies datgene is wat zij nodig hebben.

• Zorg ervoor dat je sales pagina aansluit bij de rest van je website – qua kleuren en lettertype, maar ook qua taalgebruik en feeling. Mensen moeten meteen kunnen zien en voelen dat het bij jou en jouw bedrijf hoort.

One thought on “Zo schrijf je een fantastische & overtuigende sales pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.