3 tips voor een onweerstaanbare blogtitel

Als je wilt dat je artikelen vaker worden gelezen is een goed en pakkende titel onmisbaar. Ontdek hier 3 tips om betere titels te schrijven.

Als je wilt dat je artikelen vaker worden gelezen is een goed en pakkende titel onmisbaar. Ontdek hier 3 tips om betere titels te schrijven.
Als je wilt dat je artikelen vaker worden gelezen is een goed en pakkende titel onmisbaar. Ontdek hier 3 tips om betere titels te schrijven.

Je titel is het eerste wat mensen zien van je artikel. Als de titel aantrekkelijk, pakkend of intrigerend is, zullen veel mensen nieuwsgierig worden en doorklikken om het hele artikel te lezen. Maar als de titel saai of nietszeggend is, is de kans groot dat mensen je artikel links laten liggen – hoe goed die dan ook mag zijn.

Volgens Copyblogger klikken mensen gemiddeld maar op twee van de tien titels die ze voorbij zien komen. Dat betekent dat maar 20 procent van de artikelen ook daadwerkelijk gelezen wordt. Om ervoor te zorgen dat jouw artikelen altijd bij die 20 procent horen, is het belangrijk dat je goede en pakkende titels schrijft. Deze 3 tips gaan je daar zeker bij helpen.

1. GEBRUIK DE REGEL VAN DE 4 U’S
Volgens deze regel moet een titel urgent, unique, useful of ultra-specific zijn. Oftewel, je titel moet urgent, uniek, nuttig of specifiek zijn.

• Urgent
Wanneer jouw lezers een urgente titel zien, zullen ze snel verder klikken en je artikel lezen omdat ze bang zijn dat ze anders iets belangrijks missen. Voorbeelden van urgente titels:
• “Dit moet je lezen voordat je …”
• “Maak jij deze … fouten?”
• “Waarom je nu moet …”

• Uniek
Unieke titels verrassen je lezers. Tegenwoordig zien mensen tientallen titels per dag op social media, dus als jij wilt opvallen, is het belangrijk dat je titels gebruikt die anders zijn dan anderen. Probeer creatief te zijn en out of the box te denken. Voorbeelden van unieke titels:
• Gebruik een metafoor: “Waarom je beter kunt bloggen dan de loterij winnen”
• Breng je lezers in verwarring: “Waarom je geen social media nodig hebt voor je blog”
• Maak gekke combinaties: “Zo schrijf je artikelen die aantrekkelijker zijn dan Brad Pitt”

• Nuttig
Veel mensen klikken pas op een titel als ze het idee hebben dat ze wat van het artikel kunnen leren. Zorg er daarom voor dat je titels nuttig zijn en dat ze laten zien wat het mensen gaat opleveren. Enkele voorbeelden:
• “10 handige tips voor …”
• “Een simpele oplossing voor …”
• “Zo schrijf je de perfecte …”

• Ultra-specifiek
Door een ultra-specifieke titel te gebruiken, kunnen mensen meteen zien waar het artikel over gaat. En dat is belangrijk, want als mensen op zoek zijn naar bepaalde informatie heeft een duidelijke titel veel meer aantrekkingskracht dan een vaag geformuleerde of nietszeggende titel. Voorbeelden van specifieke titels:
• “Leer hoe je stap voor stap een bericht in WordPress maakt”
• “3 WordPress plugins om je SEO te verbeteren”
• “Stappenplan: zo bewerk je je blogfoto’s in Photoshop”

2. GEBRUIK NUMMERS
Conductor – een bedrijf dat zich bezighoudt met SEO en content marketing – heeft de 5 meest voorkomende soorten titels geanalyseerd. Vervolgens hebben ze onderzocht welk soort titels het meest gelezen en gedeeld worden.

De 5 soorten die ze geanalyseerd hebben zijn:
• Normaal: “Manieren om betere titels te schrijven”
• Vraag: “Hoe worden goede titels geschreven?”
• How to: “How to: goede titels schrijven”
• Nummer: “5 tips om betere titels te schrijven”
• Aanspreken: “Hoe jij betere titels kunt schrijven”

Ze ontdekten dat titels met een nummer verreweg het meest populair zijn en dus het vaakt gelezen en gedeeld worden. Om ervoor te zorgen dat jouw artikelen goed gelezen worden, kan het dus slim zijn om vaker nummers in je titels te verwerken.

3. SCHRIJF VERSCHILLENDE TITELS VOOR JE BLOGPOST
Neem nooit genoegen met de eerste titel die in je opkomt. Zorg ervoor dat je altijd meerdere titels creëert, zodat je vervolgens de beste kunt kiezen. Zelf bedenk ik altijd drie titels per artikel, maar bij Upworthy worden maar liefst 25 verschillende titels per blogpost bedacht, zodat ze uiteindelijk bij elk artikel een onweerstaanbare kop hebben. En het werkt, want veel van hun artikelen gaan viraal vanwege de aantrekkelijke titels.

Wat zijn jouw tips voor een pakkende blogtitel?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

8 thoughts on “3 tips voor een onweerstaanbare blogtitel

  1. Tarinda wij hebben ook hier een blog over geschreven en vonden jou stuk leuk om te lezen. Weet je dat 25% van de lezers van een blog doorleest, de rest klikt weg. Zonde.

  2. Ik schrijf altijd maar 1 titel. Dat is dus wel een goede tip. Meestal gebruik ik vanzelf al wel de nummer techniek en specifieke titels. Toch maar extra aandacht besteden aan de titels. Zou het raar zijn om titels te wijzigen van oude artikelen?

  3. Handig artikel! Deze ga ik er de komende tijd bij houden :) Urgente titels indik persoonlijk trouwens best wel irritant. Ik ken websites die alleen maar van dat soort titels plaatsen en dat voelt meteen zo click bate achtig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.