Hoe ik geld verdien met een gratis e-mailcursus

In dit artikel leg ik je uit waarom ik fan ben van gratis e-mailcursussen, hoe ik geld verdien met gratis e-mailcursussen en hoe ook jij een succesvolle e-mailcursus kunt opzetten.

Wanneer ik mensen vertel dat ik een groot deel van mijn inkomen verdien met gratis e-mailcursussen, krijg ik vrijwel altijd een vragende blik. Want hoe kan ik geld verdienen met iets dat ik volledig gratis aanbiedt?! In dit artikel leg ik je uit waarom ik fan ben van gratis cursussen, hoe ik het gebruik om mijn bankrekening te laten groeien en hoe ook jij een succesvolle e-mailcursus kunt opzetten.

Lees ook: Hoe ik een fulltime blogger werd en jij het ook kan worden

WAT IS EEN E-MAILCURSUS?
Een e-mailcursus is een geautomatiseerde serie e-mails over een bepaald onderwerp. De meeste e-mailcursussen bestaan uit vijf tot tien dagen en elke e-mail kun je zien als een les, waarin je meer leert over het onderwerp. Een goede e-mailcursus is waardevol, educatief, praktisch en behapbaar.

De eerste gratis e-mailcursus die ik maakte, gaat over Pinterest: Meer Bezoekers met Pinterest. Tijdens deze cursus stuur ik vijf dagen achter elkaar een e-mail, waarin ik stap voor stap uitleg wat je moet doen om met Pinterest je website te laten groeien. Ik vertel bijvoorbeeld hoe je een fantastisch profiel maakt, hoe je de perfecte pin creëert en welke fouten je echt moet vermijden op Pinterest.

WAAROM ZOU JE EEN GRATIS E-MAILCURSUS AANBIEDEN?
Het maken van een gratis e-mailcursus is best wat werk, maar het is absoluut de moeite waard. Het zorgt er namelijk voor dat..

Je passief geld kunt verdienen – De beste reden om een gratis e-mailcursus aan te bieden, is dat het als “opwarmertje” kan dienen voor een product. Mijn gratis Pinterest cursus is bijvoorbeeld een simpele en beknopte versie van mijn ebook Groeien met Pinterest. Aan het einde van de cursus verwijs ik naar het ebook en doordat veel mensen meer over het onderwerp willen leren en nu hebben gezien hoeveel ik erover weet, wordt het ebook na de cursus door veel mensen gekocht.

De cursus leidt mijn doelgroep dus op een subtiele manier naar mijn product en zorgt er op die manier voor dat ik op de automatische piloot tientallen Pinterest ebooks per maand verkoop.

Lees ook: Zo maak en verkoop je je eerste digitale product

Mensen je gaan vertrouwen en als expert gaan zien – Mensen kopen niet zomaar iets van je; ze moeten je eerst vertrouwen en er zeker van zijn dat je kennis van zaken hebt. Wanneer je een e-mailcursus maakt, geef je gratis waardevolle content weg, waardoor mensen kunnen zien hoeveel kennis je hebt en wat ze ongeveer van je kunnen verwachten als ze een betaald product kopen.

Je e-mailadressen verzamelt – Wanneer je een succesvolle online business wilt, is een e-maillijst onmisbaar. Naast dat je met een gratis e-mailcursus geld kunt verdienen en jezelf als expert kunt neerzetten, kun je er ook honderden tot duizenden geïnteresseerde – en daardoor waardevolle – subscribers mee aantrekken.

Lees ook: Met deze formule kreeg ik mijn eerste 1000 e-mail subscribers

HOE MAAK JE EEN SUCCESVOLLE E-MAILCURSUS?
Om een e-mailcursus te maken en er zeker van te zijn dat het een succes wordt, zijn er een aantal stappen die je moet zetten.

Kies een goed e-mailprogramma – Ik werkte altijd met Mailchimp, maar nadat zij hun platform hebben omgegooid, ben ik meteen weggegaan. Als je verschillende freebies wilt aanbieden, heb je namelijk verschillende lijsten nodig en bij Mailchimp betaal je daar tegenwoordig een vermogen voor. Ik ben daarom overgestapt op ConvertKit en dat is serieus de aller-, allerbeste investering die ik ooit voor mijn bedrijf heb gedaan. ConvertKit werkt namelijk niet alleen veel makkelijker dan Mailchimp; door de slimme tools en automatiseringen verdien ik ook nog eens véél meer aan mijn cursussen. Probeer ConvertKit 14 dagen gratis!

Bedenk een onderwerp – Ik raad aan om alleen een e-mailcursus te maken als het uiteindelijk naar een betaald product leidt. Dat betekent dat het onderwerp van je cursus overeen moet komen met het het onderwerp van je product en dat het mensen enthousiast moet maken en moet stimuleren om het product te kopen. Wanneer je een ebook hebt geschreven over hoe je goedkoop de wereld rondreist, kun je bijvoorbeeld een vijfdaagse e-mailcursus maken waarin je elke dag een tip geeft om geld te besparen op reis. En wanneer je een betaalde cursus over SEO hebt, kun je een gratis e-mailcursus aanbieden waarin je mensen leert hoe ze in tien dagen bovenaan in Google kunnen komen.

Maak een opzet – Voordat je begint met het maken van de cursus is het slim om een opzet te maken. Onthoud dat je niet alleen de e-mails voor de cursus moet maken, maar ook een welkomstmail en eventueel nog extra e-mails waarin je mensen stimuleert om je product te kopen. De opzet van een vijfdaagse cursus kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Meteen na inschrijven: Bevestigings- en welkomstmail
Dag 1: Content dag 1
Dag 2: Content dag 2
Dag 3: Content dag 3
Dag 4: Content dag 4
Dag 5: Content dag 5 & je vertelt over je product
Dag 6: Je vertelt meer over je product
Dag 7: Je beantwoord veelgestelde vragen over je product

Maak de content – Als je een opzet hebt gemaakt, kun je beginnen met het schrijven van de e-mails. Wanneer je al een aantal artikelen over dit onderwerp hebt geschreven, kun je prima daar wat informatie uit halen; dat scheelt weer een hoop werk. Maak van je e-mails geen gigantische lappen tekst, maar zorg er wel voor dat je voldoende waardevolle en leerzame informatie deelt. Je hoeft je e-mailcursus uiteraard niet persé in tekst te doen; je kunt er ook voor kiezen om met video’s aan de slag te gaan of een combinatie van video en tekst te gebruiken.

Automatiseer de cursus – Je wilt natuurlijk niet elke dag de cursus handmatig sturen als iemand zich aanmeldt, dus het is belangrijk dat je het hele proces volledig automatiseert. Ik maak dus gebruik van ConvertKit en daarmee kun je echt binnen 2 minuten een geautomatiseerde campagne opzetten.

Promoot de cursus – Nu de e-mailcursus klaarstaat, kun je het gaan promoten. Dit kun je onder meer doen door opt-ins te maken en die in relevante artikelen te plaatsen. Je kunt je opt-ins ook delen op je homepage, in je sidebar of in je footer. Ik maak ook altijd een aparte inschrijfpagina, die ik kan delen op social media. Ik maak bijvoorbeeld een aantal pins die leiden naar die pagina en vervolgens automatiseer ik die pins met Tailwind. Tailwind zorgt er dan voor dat ze om de paar maanden naar alle relevante borden en alle Nederlandstalige groepsborden worden gepind. Hierdoor zijn de pins steeds opnieuw zichtbaar voor iedereen die die borden volgt en krijg ik het hele jaar door aanmeldingen voor mijn cursussen – helemaal automatisch. Probeer Tailwind 1 maand gratis!

Bied jij al een gratis e-mailcursus aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.