Met deze formule kreeg ik mijn eerste 1000 e-mail subscribers

Wanneer je succesvol wilt worden, moet het opbouwen van een e-maillijst je prioriteit zijn. In dit artikel vertel ik hoe ik mijn eerste 1000 e-mail subscribers kreeg en hoe jij ook je e-maillijst kunt laten groeien.

Wanneer je succesvol wilt worden, moet het opbouwen van een e-maillijst je prioriteit zijn. In dit artikel vertel ik hoe ik mijn eerste 1000 e-mail subscribers kreeg en hoe jij ook je e-maillijst kunt laten groeien.
Wanneer je succesvol wilt worden, moet het opbouwen van een e-maillijst je prioriteit zijn. In dit artikel vertel ik hoe ik mijn eerste 1000 e-mail subscribers kreeg en hoe jij ook je e-maillijst kunt laten groeien.

Als je een succesvolle blog wilt neerzetten en er een steady inkomen mee wilt verdienen, moet het maken en laten groeien van een e-maillijst je prioriteit zijn. Met e-mailmarketing kun je namelijk 1) meer verkeer naar je website trekken 2) jezelf als expert neerzetten 3) een band opbouwen met je doelgroep 4) je producten effectief promoten. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst subscribers hebben. In dit artikel deel ik de exacte formule die ik heb gebruikt om binnen 8 maanden meer dan 1000 e-mail subscribers te krijgen.

Lees ook: E-mailmarketing voor beginners: zo begin je een e-maillijst

Tot een jaar geleden hield ik me totaal niet bezig met e-mailmarketing – op de een of andere manier belandde het steeds weer onderaan mijn to-do list. Helaas. Want toen ik met mijn eerste ebook bezig was, kwam ik erachter dat ik toch wel echt een e-maillijst nodig had om het effectief te kunnen promoten.

Ik meldde me meteen aan bij Mailchimp, maakte een gratis cursus over Pinterest en verzamelde daarmee binnen een paar dagen zo’n tachtig subscribers. De cursus begon halverwege maart en in de eerste weken van maart groeide mijn lijst met nog zo’n 200 mensen. Ik koos ervoor om de cursus door te laten lopen en binnen 8 maanden had ik door deze freebie meer dan 1000 mensen op mijn e-maillijst staan. Inmiddels heb ik meerdere freebies en groeit mijn lijst met honderden nieuwe leden per maand en in dit artikel vertel ik je precies hoe ik dat voor elkaar krijg.

Update: Inmiddels heb ik Mailchimp ingeruild voor ConvertKit en dat was echt de beste keuze ever! Mijn lijst groeit tegenwoordig nog veel harder en sinds ik ben overgestapt verdien ik verreweg het grootste deel van mijn inkomsten met e-mailmarketing. Probeer ConvertKit 14 dagen gratis!

Deze formule gebruikte ik om mijn eerste 1000 e-mail subscribers te krijgen

1. MAAK EEN FANTASTISCHE FREEBIE
De meeste mensen zullen niet zomaar hun e-mailadres bij je achterlaten – je moet er iets tegenover zetten. Dat betekent dat je een fantastische freebie moet maken, die mensen ontvangen als ze zich inschrijven voor je lijst. Je freebie kan een planner, checklist of een tutorial zijn, maar bijvoorbeeld ook een webinar, ebook of e-mailcursus. Het maakt niet uit wat het is, zolang het maar past bij je blog, waardevol is voor je doelgroep en het hen motiveert om zich in te schrijven.

Een aantal ideeën voor een freebie:
• Een cheat sheet of checklist, zoals mijn Instagram Succes Checklist
• Een ebook, zoals mijn Stappenplan naar Succes
• Een e-mailcursus, zoals Meer Bezoekers met Pinterest en Grow your Gram
• Een tutorial
• Een webinar
• Een kortingscode

2. CREEER EEN ONWEERSTAANBARE OPT-IN PAGINA
Wanneer je een geweldige en waardevolle freebie hebt gemaakt, heb je een plek nodig waar mensen zich kunnen inschrijven. Je kunt hier het beste een aparte pagina voor maken op je website, ook wel een squeeze page genoemd. Dit is een pagina met maar één doel: e-mailadressen verzamelen. Een squeeze page is altijd een landingspagina, wat betekent dat er geen afleidingen zijn. Je ziet dus geen sidebar, footer of logo, waardoor alle aandacht naar je freebie wordt getrokken.

Hoe professioneler en aantrekkelijker deze pagina eruit ziet, hoe sneller mensen zich zullen inschrijven. Benadruk ook duidelijk wat de freebie je lezers gaat opleveren en waarom hij of zij dit écht nodig heeft. Zorg ervoor dat mensen hun e-mailadres wíllen geven.

Deze formule gebruikte ik om mijn eerste 1000 e-mail subscribers te krijgen

Er zijn tegenwoordig steeds meer WordPress thema’s met de optie om een landingspagina te maken op je website, maar wanneer het niet in je thema zit, kun je er ook een plugin zoals Leadpages of Landing Page Builder voor gebruiken. Bij veel e-mailprogramma’s, waaronder ConvertKit, kun je ook landingspagina’s maken.

3. ZET MEERDERE OPT-IN FORMULIEREN OP JE WEBSITE
Alleen een opt-in pagina is niet genoeg; om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je freebie zien, moet je voor elke freebie meerdere opt-in formulieren op je website plaatsen. Voor mijn gratis Instagram cursus Grow your Gram heb ik bijvoorbeeld een opt-in op mijn homepagina staan en in elk artikel dat over Instagram gaat. Voor mijn gratis cursus Meer bezoekers met Pinterest heb ik inschrijfformulieren geplaatst in al mijn Pinterest artikelen en in de footer van mijn website. Daarnaast staan er op mijn homepage en in mijn sidebar een aantal afbeeldingen die naar de opt-in pagina’s van mijn freebies verwijzen en heb ik sinds kort een freebie pagina op mijn website staan, waarop ik naar al mijn gratis producten en cursussen link.

Er zijn verschillende programma’s en plugins waarmee je opt-in formulieren kunt maken. Ik gebruik de formulieren van ConvertKit in combinatie met de gratis plugin Magic Action Box en ik ben daar echt heel tevreden over!

Deze formule gebruikte ik om mijn eerste 1000 e-mail subscribers te krijgen

4. PROMOOT JE FREEBIE OP PINTEREST
Via Pinterest trek ik elke maand tienduizenden mensen naar mijn artikelen, naar mijn producten én naar mijn freebies. Voor elke freebie die ik op mijn website heb staan, heb ik namelijk twee of drie pins gemaakt, die linken naar de opt-in pagina van die freebie. Deze pins deel ik vervolgens op mijn eigen account en in groepsborden, met als resultaat dat mijn freebies elke maand door honderden tot duizenden mensen worden gezien.

Voor het inplannen van mijn pins gebruik ik Tailwind en daarmee kun je onder meer gebruik maken van smartloops, een optie waarmee je kunt instellen dat bepaalde pins om de zoveel weken of maanden opnieuw naar bepaalde borden worden gepind. Voor de pins van mijn freebies heb ik ingesteld dat ze elke drie maanden automatisch naar al mijn Nederlandstalige groepsborden worden gepind, waardoor ze steeds opnieuw zichtbaar zijn voor iedereen die die borden volgt. Dit zorgt ervoor dat ik het hele jaar door verkeer naar mijn freebies trek en dat mijn e-maillijst steeds groter wordt, zonder dat ik daar zelf nog iets voor hoef te doen. Probeer Tailwind een maand gratis!

Deze formule gebruikte ik om mijn eerste 1000 e-mail subscribers te krijgen

Wanneer je meer wilt weten over Pinterest en hoe je het kunt gebruiken om meer mensen naar je website en freebies te trekken, raad ik je mijn ebook Groeien met Pinterest aan. In dit ebook leg ik tot in detail uit hoe ik in korte tijd van 5000 naar 20.000 bezoekers per maand ben gegaan en vertel ik je stap voor stap hoe jij hetzelfde voor elkaar kunt krijgen. Lees het eerste hoofdstuk gratis!

Heb jij al een e-maillijst? Wat doe jij om ervoor te zorgen dat mensen zich inschrijven?

 
VERGEET NIET OM JE AAN TE MELDEN VOOR MIJN FACEBOOKGROEP!
Online Goal Crushers is dé groep voor bloggers en online ondernemers die zichzelf willen uitdagen en betere resultaten willen neerzetten. En wanneer je je nu aanmeldt, kun je GRATIS het Stappenplan naar succes downloaden! Klik hier om je aan te melden.

2 thoughts on “Met deze formule kreeg ik mijn eerste 1000 e-mail subscribers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.