De 6 meest gemaakte fouten op Pinterest

Heb je tot nu toe weinig succes op Pinterest? Grote kans dat jij één van deze 6 veelgemaakte Pinterest fouten maakt.

Wanneer je me al een tijdje volgt, weet je inmiddels dat ik een groot fan van Pinterest ben en dat ik tegenwoordig tienduizenden bezoekers per maand naar mijn blog trek door Pinterest. Maar dit was niet altijd het geval. Voordat ik met mijn nieuwe strategie aan de slag ging, maakte ik fout op fout op fout, waardoor ik niet de resultaten kreeg waar ik op hoopte.

Wanneer je Pinterest succesvol wilt inzetten, is het belangrijk dat je weet wat werkt, maar vooral ook wat je juist níet moet doen. Om te voorkomen dat jij net zo lang aan het klungelen bent als ik, deel ik in dit artikel de 6 meest gemaakte fouten op Pinterest en hoe je ze snel kunt oplossen.

Lees ook: Hoe mijn blog met 400% is gegroeid door Pinterest

FOUT 1: GEEN ZAKELIJK ACCOUNT HEBBEN
Om Pinterest zo goed mogelijk in te kunnen zetten, heb je een zakelijk account nodig. Met een zakelijk account kun je namelijk je website verifiëren en kun je de statistieken van je account bekijken, zodat je onder meer kunt zien welke pins het best presteren en hoeveel mensen via Pinterest je website bezoeken.

Oplossing: Wanneer je een persoonlijk account hebt, kun je die heel makkelijk omzetten in een zakelijk account. Om van een persoonlijk naar een zakelijk account te switchen, moet je eerst inloggen op Pinterest. Vervolgens moet je naar de pagina Pinterest voor bedrijven gaan en op “Lid worden als bedrijf” klikken. Je wordt nu doorgestuurd naar je account en krijgt een pop-up melding waarin je je account kunt omzetten.

De 6 meest gemaakte fouten op Pinterest

FOUT 2: NIET GENOEG PINNEN
Om succesvol te kunnen worden op Pinterest, moet je er tijd in steken. En dan niet af en toe, maar elke dag. Pinterest beloont gebruikers die actief zijn namelijk door hun pins vaker weer te geven in de feed en ze aan te bevelen bij andere gebruikers. Dat betekent dus dat hoe actiever je bent, hoe beter je resultaten zullen zijn.

Hoeveel moet je dan precies pinnen? Er zijn mensen die zeggen dat 100 tot 200 pins per dag het minimum is, maar anderen zeggen dat 3 tot 5 pins per dag ook goede resultaten opleveren. Uit onderzoek blijkt dat we er het beste gewoon tussenin kunnen gaan zitten: 15 tot 30 afbeeldingen per dag (re)pinnen schijnt optimaal te zijn.

Oplossing: Probeer elke dag tijd vrij te maken om te pinnen, als is het maar een minuutje. En dit hoeft echt niet veel tijd te kosten; pak bijvoorbeeld de Pinterest app erbij als je op de bus wacht, als je in de rij staat bij de supermarkt of gewoon tijdens je toiletbezoekje. Wanneer je hier geen tijd voor vrij kunt maken, kun je het pinnen ook automatiseren door Tailwind te gebruiken. Tailwind bespaart mij elke maand ontzettend veel tijd en heeft me ook nog eens veel betere resultaten opgeleverd dan toen ik het handmatig deed, dus ik ben een groot fan! Klik hier om Tailwind een maand gratis uit te proberen.

Lees ook: 30 tips om je blog of bedrijf explosief te laten groeien met Pinterest

FOUT 3: GEEN BORD VOOR JE EIGEN ARTIKELEN HEBBEN
Je voornaamste doel met Pinterest is natuurlijk om mensen naar je artikelen en producten te trekken. Om ervoor te zorgen dat je doelgroep je content makkelijk kan vinden, is het belangrijk dat je een bord maakt die volledig bestemd is voor je eigen pins. Alle afbeeldingen van je website kun je dan naar dit bord pinnen.

Oplossing: Maak een nieuw bord en pin alle pins die naar je website leiden naar dit bord. Vergeet niet om dit bord bovenaan te zetten, want de borden die bovenaan staan worden over het algemeen het best bekeken.

De 6 meest gemaakte fouten op Pinterest

FOUT 4: BORDEN HEBBEN DIE NIET BIJ JE BLOG PASSEN
Wanneer je Pinterest zakelijk wilt inzetten, is het belangrijk dat je alleen borden hebt die passen bij je merk en bij wat je aanbiedt. Je maakt je borden namelijk niet voor jezelf, maar voor je doelgroep, want dát zijn de mensen die je wilt aantrekken. En dat doe je door content te pinnen die zij interessant vinden. Op mijn account vind je daarom vrijwel alleen borden over bloggen, social media, marketing en online ondernemen – allemaal onderwerpen die ik behandel op mijn website.

Dit betekent zeker niet dat je maar over twee of drie onderwerpen mag pinnen. Je kunt best borden toevoegen die niet helemaal bij je bedrijf passen, zolang je doelgroep er maar in geïnteresseerd is. De meeste borden op mijn account passen bij de content op mijn website, maar ik heb ook borden met inspirerende quotes en foto’s van werkplekken – onderwerpen waar mijn doelgroep óók in geïnteresseerd is.

Oplossing: Verwijder alle borden die niet bij je blog of bedrijf passen. Wanneer je toch graag recepten, bruidsjurken of andere outfits wilt blijven pinnen, kun je dat het beste op een verborgen bord doen, zodat je volgers het niet zien.

FOUT 5: GEEN GEBRUIK MAKEN VAN GROEPSBORDEN
Zonder groepsborden geen succes! Ik heb maandenlang alleen naar de borden op mijn eigen account gepind, wat me ongeveer 3 repins en een halve bezoeker per week opleverde. Pas nadat ik op groepsborden ging pinnen, ging het hard. En ook meteen keihard – ineens kreeg ik via Pinterest honderden bezoekers per dag op mijn website. Waarom groepsborden zo goed werken? Door te pinnen op groepsborden worden je pins voor een veel groter publiek zichtbaar, wat meer repins en bezoekers zal opleveren.

Oplossing: Meld je aan bij zoveel mogelijk relevante groepsborden. Je kunt groepsborden vinden via PinGroupie, maar je kunt ook bij andere pinners uit je niche kijken bij welke groepsborden zij zijn aangesloten. Wanneer je artikelen schrijft over bloggen en/of social media, kun je je aanmelden bij mijn groepsbord Blogtips (NL).

De 6 meest gemaakte fouten op Pinterest

FOUT 6: GEEN AANTREKKELIJKE, VERTICALE AFBEELDINGEN GEBRUIKEN
Als je wilt dat je pins opvallen en dat mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar je website, is het belangrijk dat de afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn. Gebruik lichte kleuren, want pins met lichte kleuren doen het over het algemeen beter dan pins die felle kleuren bevatten of zwart-wit zijn. En zorg ervoor dat je alleen staande afbeeldingen upload; omdat alle afbeeldingen in de feed even breed zijn, worden verticale afbeeldingen groter getoond dan horizontale afbeeldingen.

Oplossing: Maak voor elk artikel of product op je website een verticale, aantrekkelijke afbeelding. Het is ook belangrijk dat je consistent bent in de vormgeving van je pins. Wanneer je pins op elkaar lijken, staat dat professioneel en zorgt het voor herkenbaarheid. Ik raad daarom aan om twee tot vijf templates te maken, met dezelfde kleuren/lettertypes/uitstraling.

Gebruik jij Pinterest? Maakte jij één of meerdere van deze fouten?

Opt In Image
GRATIS Pinterest cursus
Ontdek hoe je met Pinterest meer bezoekers naar je website kunt trekken en je blog of bedrijf explosief kunt laten groeien!

15 thoughts on “De 6 meest gemaakte fouten op Pinterest

  1. Wauw, hier kan ik echt wat mee! Ik heb al jaren Pinterest voor de kaarten die ik maak, maar doe er verder niet echt iets actiefs mee voor mijn blog. Dat wordt dankzij jouw tips nu mijn actiepuntje voor vandaag :)

  2. Hoi Tarinda, raad je aan om op 1 bord al je eigen artikelen te zetten? Ik heb een recepten site en heb per soort gerecht (voor-, hoofd-, na- etc) een apart bord.

    1. Dat is ook al heel slim! Maar ik zou gewoon ook nog een extra bord maken waarop je al je artikelen bij elkaar zet. Al doe je het alleen maar om je artikelen een keertje extra te kunnen pinnen, zodat ze vaker gezien worden door je volgers :) En het slimste is om niet steeds je afbeelding van je site te pinnen, maar het één keer naar een bord te pinnen en vervolgens naar je andere borden te re-pinnen.

  3. Dankje voor alle tips! Heb hier heel veel aan gehad. Ik heb nog wel een aantal vraagjes. Raad je het aan om 25 afbeeldingen van jezelf te pinnen of is dat inclusief repinnen van anderen? Ook vroeg ik me af of jij alle afbeeldingen van je eigen blog op 1 bord zet of op 2. Want nu pin ik normaal gesproken een afbeelding op mijn eigen bord, maar als ik de afbeelding echt mooi vind, pin ik hem nog een beetje op een ‘Beauty’ bord.

    1. Fijn om te horen! Die 25 per dag is inderdaad inclusief repins. Meestal pin ik per dag één of twee afbeeldingen van mezelf en de rest zijn pins van anderen. Het is ook beter voor je SEO om veel afbeeldingen van anderen te re-pinnen, dus dat zou ik zeker aanraden! En ik zet mijn artikelen op mijn eigen bord, maar ik probeer ze ook op zoveel mogelijk andere borden te zetten. Dat is goed voor je SEO en op die manier worden ze door meer mensen gezien. Dus als je afbeeldingen bij meerdere borden passen, zou ik ze gewoon naar al die borden pinnen!

  4. Welke is beter: boardbooster of tailwind?

    Ik ben nog aan het twijfelen.

    Ik pin dagelijks, maar automatiseren is natuurlijk veeel handiger!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.