13 handige tips om je website sneller en beter te maken

Als je wilt dat je blog groeit, moet je blog goed, aantrekkelijk en volledig zijn. Hier zijn 30 simpele tips om snel je website te verbeteren.

Een snelle, overzichtelijke en goed functionerende website is onmisbaar als je succesvol wilt worden. Een goede website is namelijk niet alleen goed voor je uitstraling en gebruiksvriendelijkheid; het is ook goed voor je positie in Google. In dit artikel wil ik daarom 13 tips met je delen die je zullen helpen om je website sneller, beter en overzichtelijker te maken.

Lees ook: 8 tips om meer verkeer naar je website te trekken

JE WEBSITE SNELLER EN BETER MAKEN

1. Wacht niet te lang met updaten  – Het is belangrijk dat je WordPress versie en plugins altijd up to date zijn. Updates zijn er namelijk niet alleen om de snelheid en functionaliteit van je website te verbeteren; ze zorgen er ook voor dat je beveiliging optimaal blijft werken en dat eventuele beveiligingslekken kunnen worden gedicht. Je krijgt altijd een notificatie en eventueel een email wanneer er een nieuwe versie van WordPress beschikbaar is en ik raad aan om WordPress meteen te updaten als je die notificatie ziet.

Hetzelfde geldt voor plugins. Die hebben vaak een grote impact op je website en als je ze niet regelmatig update, is er een kans dat de snelheid en beveiliging van je website wordt aangetast. Wanneer er updates voor plugins beschikbaar zijn, zie je dat in je dashboard onder het kopje “Plugins”.

2. Verwijder ongebruikte plugins – Ongebruikte plugins zorgen er niet alleen voor dat je website een stuk langzamer wordt; ze kunnen ook je website beschadigen en ze vergroten de kans op schadelijke aanvallen van hackers. Verwijder daarom elke plugin die inactief is of waarvan je eigenlijk niet eens meer weet wat het doet en waarom je het überhaupt hebt geïnstalleerd. Als je meerdere plugins gebruikt die sterk op elkaar lijken, raad ik aan om de beste te bewaren en de rest in de prullenbak te gooien.

3. Optimaliseer je afbeeldingen – Afbeeldingen hebben ontzettend veel impact op de laadtijd van je website. Wanneer er veel afbeeldingen op je blog staan, moet je ervoor zorgen dat ze je snelheid zo min mogelijk aantasten. Dit kun je doen door:
• Ze op te slaan in 72dpi. Dit is de laagste schermresolutie, maar voor de weergave van je website is het vaak meer dan genoeg zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.
• Ze op te slaan als PNG. Wanneer JPG-bestanden gecomprimeerd worden, geeft dat vaak slechte resultaten. Bij PNG-bestanden is dat niet het geval. Deze kun je in een lage resolutie opslaan, zonder dat ze onscherp worden.
• Uit te zoeken wat de maximale afmetingen van je blog zijn en je afbeeldingen nooit groter te maken dan dat. Voor mijn blogposts is dat bijvoorbeeld 800 px. Het is dus onnodig om een afbeelding van 1600 px te gebruiken als het met 800 px net zo goed wordt weergegeven.

Als je veel grote afbeeldingen op je website hebt staan, kost het natuurlijk ontzettend veel tijd om alles langs te lopen en in een kleiner formaat opnieuw te uploaden. Bespaar jezelf die moeite en gebruik een plugin zoals Smush Image Compression and Optimization. Hiermee kun je met een paar klikken je afbeeldingen in WordPress verkleinen, optimaliseren en comprimeren.

Extra tip: Verwijder alle afbeeldingen die je niet meer gebruikt uit je mediabibliotheek. Hoe minder onnodige bestanden je op de server hebt staan, hoe sneller je website zal zijn.

4. Gebruik een caching plugin – De cache van je website is een soort opslagplaats waarin informatie tijdelijk wordt opgeslagen. Hierdoor hoeft je website bepaalde informatie niet steeds opnieuw op te halen en kan het sneller laden. Door een caching plugin te gebruiken, kun je de caching optimaliseren en zal de werking en laadtijd van je website enorm verbeteren. De bekendste plugins zijn WP Super Cache en W3 Total Cache. Zelf maak ik gebruik van de laatste en een uitgebreide handleiding hiervoor vind je hier.

Lees ook: Alle websites en programma’s die ik gebruik voor mijn blog

5. Kies een goede hosting – Over het algemeen geldt: hoe goedkoper de hosting, hoe minder ruimte je op de server hebt en hoe minder snel je website zal laden. Als je website al relatief snel is of als je niet veel ruimte nodig hebt, is het waarschijnlijk de moeite en het geld niet waard om over te stappen naar een andere hosting, maar als er wel wat te verbeteren valt qua snelheid of als je blog hard groeit en meer ruimte nodig heeft, kan het lonen om een betere en wat duurdere hosting te kiezen, zoals Antagonist of Neostrada.

6. Optimaliseer je dashboard – Om je website goed te kunnen laten werken, draaien er op de achtergrond tientallen processen. De meesten zorgen ervoor dat je website beter functioneert, maar bepaalde werkzaamheden kunnen een hoop ruimte in beslag nemen, terwijl je het eigenlijk niet nodig hebt. Je kunt deze processen optimaliseren door de plugin WP-Optimize te installeren. Hiermee kun je onder meer overbodige data verwijderen, automatisch elke week je blog opschonen en oude revisies verwijderen.

7. Verwijder regelmatig spam reacties – Als je geen plugin gebruikt om spam uit je reacties te filteren, kun je ervan uitgaan dat er een hoop zooi tussen zit. Maar ook wanneer je wel een plugin gebruikt, glippen er vaak een paar spam reacties tussendoor. Loop daarom regelmatig je reacties na en verwijder alle spam die je tegenkomt. En download meteen een anti spam plugin, zoals Akismet, als je die nog niet hebt.

Je kunt spam makkelijk verwijderen door onder de reactie op “Spam” te klikken en vervolgens boven de reacties op “Spam leegmaken” te klikken.

8. Repareer of verwijder dode links – Dode links zijn links die nergens naartoe leiden – behalve naar een foutmelding dan. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je naar een pagina linkt die niet meer bestaat of een pagina die verplaatst is. Het is belangrijk dat je dode links zo snel mogelijk verwijdert, omdat het ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid van je blog – niemand wordt er blij van om steeds een 404 error pagina te krijgen. Daarnaast is het ook slecht voor je SEO en kan het je dus een hoop verkeer kosten.

Om dode links op te sporen, kun je een plugin zoals Broken Link Checker gebruiken.

JE WEBSITE OVERZICHTELIJKER MAKEN

9. Zorg voor voldoende witruimte – Door voldoende witruimte te gebruiken, maak je je website overzichtelijk en zorg je voor een professionele uitstraling. Daarnaast maak je je website ook beter leesbaar en zorg je er met voldoende witruimte voor dat de aandacht van je bezoekers meteen naar de belangrijkste onderdelen op je website wordt getrokken.

10. Houd je sidebar rustig – Je sidebar is de ideale plek om een intro, social media knoppen, promoties, advertenties, een archief, categorieën, nieuwe producten en affiliate links in te zetten, maar dat betekent niet meteen dat je dat dan ook allemaal moet doen. Als je sidebar vol staat met informatie, weten je bezoekers niet goed waar ze moeten beginnen en zorg je er alleen maar voor dat ze overweldigd raken. Ik zou daarom alleen dingen in je sidebar zetten die ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor je blog. Een paar tips:
• Zet de belangrijkste zaken bovenaan.
• Zet niet te veel advertenties in je sidebar; die maken het snel druk en rommelig.
• Heb je archieven of categorieën in je sidebar staan? Maak daar dan drop down menu’s van.

11. Beperk het aantal lettertypes – Je kunt beter niet meer dan twee of drie verschillende lettertypes op je website gebruiken. Te veel verschillende lettertypes maken je website druk en geven het een rommelige uitstraling. Gebruik bijvoorbeeld een bepaald lettertype voor je body tekst, een ander lettertype voor je titels en een derde voor de koppen in de sidebar. Op die manier heb je toch wat afwisseling, maar oogt het alsnog rustig. Kijk ook goed naar het soort lettertype dat je gebruikt, aangezien niet alle lettertypes even goed te lezen zijn. Je zit in ieder geval goed als je de standaard lettertypes zoals Verdana en Arial of soortgelijke lettertypes gebruikt.

12. Kijk kritisch naar je categorieën – Categorieën zijn bedoeld om je blog overzichtelijk te maken en ervoor te zorgen dat je bezoekers makkelijk door je website kunnen navigeren. Maar dan moeten je categorieën zelf natuurlijk ook overzichtelijk zijn. Een paar tips om je categorieën op te schonen:
• Zijn er categorieën met maar twee of drie artikelen? Dan kun je deze categorie beter verwijderen en de artikelen in een andere categorie zetten.
• Weet je niet precies in welke categorie je een artikel moet zetten omdat bepaalde categorieën veel op elkaar lijken? Maak het dan overzichtelijker door ze samen te voegen.
• Zijn er categorieën die eigenlijk totaal niet bij de rest van je blog passen? Het kan een beetje pijn doen, maar ik raad toch aan om die – inclusief inhoud – naar de prullenbak te verplaatsen.

13. Gebruik alinea’s – Wanneer je artikelen onoverzichtelijke lappen tekst zijn, kun je ervan uitgaan dat veel mensen linea recta naar het kruisje rechtsboven gaan, zonder ook maar een woord te hebben gelezen. Zorg er daarom voor dat je artikelen aantrekkelijk en makkelijk te lezen zijn door de tekst op te delen in korte alinea’s. Gebruik vervolgens koppen om aan te geven waar de alinea’s over gaan. En dit geldt niet alleen voor je artikelen; ook de teksten op andere pagina’s, zoals de about pagina en de contactpagina, kun je het beste opdelen in korte alinea’s.

Opt In Image
Gratis ebook Bloggen voor beginners
Ontdek hoe je in 7 stappen een succesvolle en winstgevende blog neerzet!

21 thoughts on “13 handige tips om je website sneller en beter te maken

  1. Wat een goede tips weer! Veel hiervan doe ik al, maar er zijn zeker een aantal dingen waar ik nog mee aan de slag kan. En tip 1 is zó belangrijk, een lezer merkt het heel snel als je artikelen niet passen bij wie je bent.

    1. Dankje! Zelf doe ik dat altijd via voorvertoning op mijn iMac. Bij ‘extra’s’ kun je de grootte aanpassen en dan maak ik ze een stuk kleiner. Ik weet natuurlijk niet welke computer je hebt en ik heb geen idee hoe het bij Windows werkt, maar ik neem aan dat je daar ook je foto’s kunt verkleinen. En als je ze trouwens bewerkt in bijvoorbeeld Photoshop of Lightroom kun je ze ook klein opslaan en hoef je ze vervolgens niet eens meer te verkleinen.

  2. Ik heb door schade en schande de tip met de verkleinde foto’s leren kennen. Ik dacht dat mijn foto’s al redelijk klein waren, niet dus. Inmiddels alles aangepast en het scheelt duidelijk in de laadtijd. Om nog maar niet te spreken over de ruimte in mijn hosting pakket!

  3. Zo ik heb in gedachten even vinkjes bij je tips gezet en ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon met alle tips al bezig ben! Super goed dat je zulke fijne toepasselijke tips met ons wil delen..

  4. Goeie tips (maar dat is een in-koppertje) en zeker de links zodat ik nog eens kan nakijken hoe het allemaal werkt. Bedankt maar weer + een fijne dag.

  5. Goeie tips! Volgens mij pas ik de meeste al wel toe :) Ik zou alleen graag willen weten welke zoekwoorden mensen gebruiken om op mijn site te komen. Weet jij welke tool je hiervoor kan gebruiken?

  6. Goede tips dank je wel! De No follow links, moet ik die ook gebruiken als ik bijvoorbeeld schrijf over de boeken die ik heb gelezen de afgelopen tijd en doorlink naar bol.com (zonder sponsoring) ??

    1. Je kunt je bepaalde tips toepassen om je blog SEO-vriendelijk te maken, die leg ik uit in dit artikel: https://www.digitaledromers.nl/seo-tips-beginners-bloggers/. Als je die tips opvolgt, weet je zeker dat je artikel goed scoort qua SEO. En wanneer je de Yoast SEO plugin heb, kun je onder elk artikel zien hoe het scoort wat betreft SEO. Een voorbeeld zie je hier: https://www.digitaledromers.nl/dingen-onmisbaar-blogpost/. Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is!

  7. Erg handig, met een aantal dingen moet ik nog even aan de slag. Zojuist een pintrest account aangemaakt, met webhosting was ik al bezig, moet alleen nog een knoop doorhakken en nog wat informatie krijgen van verschillende bedrijven en dan zit dat ook goed, een tamplate is gekocht, wordt z.s.m. geïnstaleerd dus dan is dat ook weer af.

    Nog even een vraagje, is het mogelijk om Google Analytics te koppelen aan je wordpress als je niet de duurste versie van hun abbonement hebt? Want zij geven zelf aan dat het alleen dan kan!

    Dankjewel voor alle tips.

    1. Goed bezig! Ik snap je vraag alleen niet helemaal.. WordPress en Google Analytics zijn beiden gratis en kunnen volgens mij gewoon altijd gratis aan elkaar gekoppeld worden. Of bedoel je je hosting abonnement?

  8. Weer een mooie lijst, waar ik het meeste al wel toegepast had.

    Welke plugin gebruik je om in te schrijven voor reacties? Ik wil ook graag instellen dat men een e-mail krijgt als er gereageerd is en dan kan kiezen voor ‘alle reacties’ of ‘vervolgreacties’.

    bedankt alvast!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.